Vyučující
|
-
Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
- Školský management, management školy - pojmosloví, vývoj teorie řízení, moderní management ve školství. - Víceúrovňový systém řízení a organizace školství. - Manažerské funkce ve školském prostředí (plánování, organizování, rozhodování, vedení, kontrolování, hodnocení, delegování, koučování). - Škola jako systém. - Vedoucí pracovník školy, jeho poslání, kvalifikační profil, odpovědnost a etika řízení. - Řízení lidských zdrojů, formování pracovních postojů, motivace a vytváření klimatu školy. - Komunikace školy a vztahy školy k okolí. - Kvalita školy, vnitřní a vnější evaluace. - Učitel jako manažer a leader třídy. - Strategie řízení třídy, řešení kázně ve třídě, třídní klima. - Vybrané oblasti třídního managementu - plánování učitele před a na začátku školního roku, administrativní činnost učitele, povinná dokumentace třídního učitele, organizace třídy/učebny, tvorba pravidel třídy, výchovná opatření a řešení problémových situací ve třídě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 52 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje podstatu školského managementu, managementu školy a třídy |
charakterizuje podstatu školského managementu, managementu školy a třídy |
popíše vzájemné provázanosti školy jako systému z pohledu managementu |
popíše vzájemné provázanosti školy jako systému z pohledu managementu |
popíše cíle, metody, prostředky a strategie řízení školy |
popíše cíle, metody, prostředky a strategie řízení školy |
vysvětlí roli učitele jako manažera třídy |
vysvětlí roli učitele jako manažera třídy |
popíše manažerské dovednosti učitele ve školním prostředí |
popíše manažerské dovednosti učitele ve školním prostředí |
Odborné dovednosti |
---|
analyzuje dokumentaci týkající se řízení školy |
analyzuje dokumentaci týkající se řízení školy |
vyřeší konkrétní modelové situace týkající se plánování, organizování, rozhodování, vedení, kontrolování, hodnocení, delegování a koučování ve školním prostředí |
vyřeší konkrétní modelové situace týkající se plánování, organizování, rozhodování, vedení, kontrolování, hodnocení, delegování a koučování ve školním prostředí |
navrhuje vhodná opatření v rámci řízení třídy |
navrhuje vhodná opatření v rámci řízení třídy |
nastavuje vhodná pravidla pomáhající udržet kázeň ve třídě |
nastavuje vhodná pravidla pomáhající udržet kázeň ve třídě |
navrhuje plán řešení konkrétních situací v oblasti řízení školy a třídy |
navrhuje plán řešení konkrétních situací v oblasti řízení školy a třídy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Týmová práce |
Týmová práce |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Týmová práce |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
BUSH, T., COLEMAN, M. Leadership and Strategic Management in Education. John Wiley. Chichester. England. 2000.
-
CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.
-
OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. UPOL. Olomouc. 2006.
-
Pol, M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
-
PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. Olomouc: UP, 2003.
-
Václavík, M. Management třídy a školy. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018.
|