Předmět: Sociální diverzita ve školním prostředí

» Seznam fakult » FAI » AUIUI
Název předmětu Sociální diverzita ve školním prostředí
Kód předmětu AUIUI/AP9SD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klimecká Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní témata: 1. Sociální diverzita jako integrální součást společnosti a její teoretické ukotvení v kontextu vzdělávání. 2. Sociální diverzita v kontextu sociální diferenciace a stratifikace. 3. Zdroje sociální diverzity - sociální, etnické, kulturní, náboženské, ekonomické, individuální aj. aspekty sociální diverzity. 4. Potenciál sociální diverzity pro efektivní vzdělávání všech žáků. 5. Inkluzivní vzdělávání jako východisko pro práci se sociální diverzitou v českém i mezinárodním kontextu. 6. Principy, přístupy, metody práce se sociální diverzitou ve školním prostředí. 7. Role jednotlivých subjektů školního prostředí a komplementarita školy a rodin v kontextu vzdělávání heterogenního kolektivu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
mechanismů a teorií vzniku sociální diverzity a sociální stratifikace ve školním prostředí faktorů a profilů jednotlivých specifik sociálních rozmanitostí ve školním prostředí specifik inkluzivního vzdělávání přístupů, strategií, metod a opatření práce se sociální diverzitou ve školním prostředí významu role školního prostředí (včetně všech jejích aktérů) v kontextu dosahování sociální spravedlnosti
mechanismů a teorií vzniku sociální diverzity a sociální stratifikace ve školním prostředí faktorů a profilů jednotlivých specifik sociálních rozmanitostí ve školním prostředí specifik inkluzivního vzdělávání přístupů, strategií, metod a opatření práce se sociální diverzitou ve školním prostředí významu role školního prostředí (včetně všech jejích aktérů) v kontextu dosahování sociální spravedlnosti
Odborné dovednosti
analyzuje a reflektuje mechanismy sociální diverzity (náboženskou, etnickou, kulturní, socioekonomickou aj.) aplikuje teoretické vědomosti ku prospěchu vnímání sociální spravedlnosti v kontextu volby a aplikace vhodných přístupů ke všem žákům navrhuje a aplikuje vhodný peer program zaměřený na podporu positivních sociálních vztahů a třídního klimatu; posiluje vzájemné přijetí a citlivost k sociální diverzitě aplikuje vhodné přístupy práce se stereotypy a předsudky a adekvátně situačně na ně reagovat
analyzuje a reflektuje mechanismy sociální diverzity (náboženskou, etnickou, kulturní, socioekonomickou aj.) aplikuje teoretické vědomosti ku prospěchu vnímání sociální spravedlnosti v kontextu volby a aplikace vhodných přístupů ke všem žákům navrhuje a aplikuje vhodný peer program zaměřený na podporu positivních sociálních vztahů a třídního klimatu; posiluje vzájemné přijetí a citlivost k sociální diverzitě aplikuje vhodné přístupy práce se stereotypy a předsudky a adekvátně situačně na ně reagovat
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Týmová práce
Týmová práce
Exkurze
Exkurze
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Demonstrace
Demonstrace
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Bartoňová, M., Sedláčková, A., & Vítková, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy: teorie, výzkum a praxe. Brno. 2020.
  • Blažková, R. Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení ? matematika: metodická příručka. Brno. 2020.
  • Jarkovská, L. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha. 2015.
  • KASÍKOVÁ, H., & STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha. 2011.
  • KOSTELECKÁ, Y., BRAUN, R., HASMAN, J., MACHOVCOVÁ, K., PIVARČ, J., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., & HÁNA, D. Žáci-cizinci ve školní třídě. Praha. 2019.
  • MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J., VESELÝ, A., & BASL, J. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Praha. 2010.
  • Šíp, R., Denglerová, D., Bielik, M., Ďulíková, L., Kalenda, J., Košatková, M., Kurowski, M., Gulová, L., & Trapl, F. Na cestě k inkluzivní škole: interakce a norma. Brno. 2022.
  • VOTAVOVÁ, R., MAJCÍKOVÁ, K. Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou. Praha. 2023.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr