Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Základní témata: 1. Sociální diverzita jako integrální součást společnosti a její teoretické ukotvení v kontextu vzdělávání. 2. Sociální diverzita v kontextu sociální diferenciace a stratifikace. 3. Zdroje sociální diverzity - sociální, etnické, kulturní, náboženské, ekonomické, individuální aj. aspekty sociální diverzity. 4. Potenciál sociální diverzity pro efektivní vzdělávání všech žáků. 5. Inkluzivní vzdělávání jako východisko pro práci se sociální diverzitou v českém i mezinárodním kontextu. 6. Principy, přístupy, metody práce se sociální diverzitou ve školním prostředí. 7. Role jednotlivých subjektů školního prostředí a komplementarita školy a rodin v kontextu vzdělávání heterogenního kolektivu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
mechanismů a teorií vzniku sociální diverzity a sociální stratifikace ve školním prostředí faktorů a profilů jednotlivých specifik sociálních rozmanitostí ve školním prostředí specifik inkluzivního vzdělávání přístupů, strategií, metod a opatření práce se sociální diverzitou ve školním prostředí významu role školního prostředí (včetně všech jejích aktérů) v kontextu dosahování sociální spravedlnosti |
mechanismů a teorií vzniku sociální diverzity a sociální stratifikace ve školním prostředí faktorů a profilů jednotlivých specifik sociálních rozmanitostí ve školním prostředí specifik inkluzivního vzdělávání přístupů, strategií, metod a opatření práce se sociální diverzitou ve školním prostředí významu role školního prostředí (včetně všech jejích aktérů) v kontextu dosahování sociální spravedlnosti |
Odborné dovednosti |
---|
analyzuje a reflektuje mechanismy sociální diverzity (náboženskou, etnickou, kulturní, socioekonomickou aj.) aplikuje teoretické vědomosti ku prospěchu vnímání sociální spravedlnosti v kontextu volby a aplikace vhodných přístupů ke všem žákům navrhuje a aplikuje vhodný peer program zaměřený na podporu positivních sociálních vztahů a třídního klimatu; posiluje vzájemné přijetí a citlivost k sociální diverzitě aplikuje vhodné přístupy práce se stereotypy a předsudky a adekvátně situačně na ně reagovat |
analyzuje a reflektuje mechanismy sociální diverzity (náboženskou, etnickou, kulturní, socioekonomickou aj.) aplikuje teoretické vědomosti ku prospěchu vnímání sociální spravedlnosti v kontextu volby a aplikace vhodných přístupů ke všem žákům navrhuje a aplikuje vhodný peer program zaměřený na podporu positivních sociálních vztahů a třídního klimatu; posiluje vzájemné přijetí a citlivost k sociální diverzitě aplikuje vhodné přístupy práce se stereotypy a předsudky a adekvátně situačně na ně reagovat |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Týmová práce |
Týmová práce |
Exkurze |
Exkurze |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Demonstrace |
Demonstrace |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
Bartoňová, M., Sedláčková, A., & Vítková, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy: teorie, výzkum a praxe. Brno. 2020.
-
Blažková, R. Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení ? matematika: metodická příručka. Brno. 2020.
-
Jarkovská, L. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha. 2015.
-
KASÍKOVÁ, H., & STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha. 2011.
-
KOSTELECKÁ, Y., BRAUN, R., HASMAN, J., MACHOVCOVÁ, K., PIVARČ, J., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., & HÁNA, D. Žáci-cizinci ve školní třídě. Praha. 2019.
-
MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J., VESELÝ, A., & BASL, J. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Praha. 2010.
-
Šíp, R., Denglerová, D., Bielik, M., Ďulíková, L., Kalenda, J., Košatková, M., Kurowski, M., Gulová, L., & Trapl, F. Na cestě k inkluzivní škole: interakce a norma. Brno. 2022.
-
VOTAVOVÁ, R., MAJCÍKOVÁ, K. Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou. Praha. 2023.
|