|
Vyučující
|
-
Sedláček Michal, Ing. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Historický vývoj profese učitelství ve světě a českých zemích. - Charakteristiky učitelské profese - vymezení, typologie učitelů. Pedagogičtí pracovníci. Požadavky na výkon učitelské profese. - Vývoj profesní dráhy učitelů. Učitel začátečník - expert - vyhasínající učitel. - Učitel jako pracovník pomáhajících profesí. Akademická svoboda a právo na vzdělání. Rozhodování v pedagogické praxi a jeho problémy. - Socioprofesní struktura učitelů. Prestiž a feminizace učitelské profese. - Pracovní pole učitelů - normy a repertoár učitelských činností. Pracovní zátěž a zdraví učitelů. - Pedagogické dovednosti - definice, charakteristika, rozvoj a výzkumy pedagogických dovedností. Standardy výkonu učitelské profese. - Rozhodování ve výuce - obsah, činnosti učitele a žáka. Motivace ve výuce - zvyšování motivace žáků a zájmu o výuku. - Reflexe a evaluace pedagogické činnosti učitele - metody a techniky sebereflexe. - Klima třídy - vytvoření pozitivního klimatu třídy, zvyšování sebeúcty žáků. Kázeň - povaha nevhodného chování žáků, autorita, učitele, užívání trestů, strategie získání a udržení kázně. - Čeští učitelé v mezinárodním srovnání - demografické a profesní charakteristiky. Pracovní podmínky a platy učitelů na konci 20. století ve světě a u nás. Charta učitelů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 43 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student má znalosti o historickém vývoji profese učitelství ve světě a českých zemích. Dokáže vymezit základní Charakteristiky učitelské profese - vymezení, typologie učitelů. Student zná normy a repertoár učitelských činností, stejně jako Standardy výkonu učitelské profese. |
| Student má znalosti o historickém vývoji profese učitelství ve světě a českých zemích. Dokáže vymezit základní Charakteristiky učitelské profese - vymezení, typologie učitelů. Student zná normy a repertoár učitelských činností, stejně jako Standardy výkonu učitelské profese. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
KURELOVÁ, M. Učitelská profese v teorii a praxi. .
-
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. .
-
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. .
-
PRŮCHA, J. Učitel.
|