Předmět: Instrumentace a měření

» Seznam fakult » FAI » AUEM
Název předmětu Instrumentace a měření
Kód předmětu AUEM/AE3IM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Mikuličová Michaela, Ing. Ph.D.
  • Navrátil Milan, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Automatizovaná měřicí pracoviště, komunikační sběrnice, vlastnosti, SW podpora (VEE Pro, LabView). 2. Soustava SI, jednotky měřených veličin, převody jednotek, základní názvosloví. 3. Základy deskriptivní statistiky, pravděpodobnost, náhodná veličina, náhodný výběr, pravděpodobnostní rozdělení, zpracování naměřených dat, nejistoty měření, zákon šíření nejistot. 4. Korelační a regresní počet, odhad parametrů, testování hypotéz. 5. Šumy elektronických obvodů - Johnsonův šum, proudový, 1/f, růžový šum, šumová teplota, šumové číslo zesilovače, šumové mapy, SNR, metody potlačování šumu. 6. Impedance a impedanční přizpůsobení, přístrojové zesilovače. 7. Zpracování analogových a číslicových signálů, principy převodu vzorkování, Shannonova věta, aliasing, spektrum signálu - fenomenologie. 8. Analogové kmitočtové filtry, klasifikace, základní typy, AFCH, FFCH, oblasti použití 9. Základy optického zpracování signálů a přenosu dat, optická vlákna, vlastnosti, parametry, ztráty v optických vláknech, přenosová okna 10. Lasery, konstrukce, princip, klasifikace, použití. 11. Voltmetry, ampérmetry, ohmmetry, sinusové a nesinusové signály, měření neharmonických signálů, true RMS. 12. Zdroje signálů- funkční generátory, sweep, pulzní, frekvenční syntéza, mikrovlnné generátory, spektrální analyzátory, obvodové analyzátory (skalární i vektorové), reflektometry, logické analyzátory. 13. Osciloskopy, klasifikace, princip, osciloskopické sondy, parametry. 14. Elektromagnetická kompatibilita, klasifikace, legislativa, vazební mechanismy, typy a měření rušivých signálů, odrušovací prostředky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Cvičení na počítači, Individuální práce studentů
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpokládají se znalosti středoškolské matematiky a fyziky v rozsahu výuky na gymnáziu případně elektrotechnické předměty na středních odborných školách.
Předpokládají se znalosti středoškolské matematiky a fyziky v rozsahu výuky na gymnáziu případně elektrotechnické předměty na středních odborných školách.
Výsledky učení
Student získává přehled o základních principech měření zejména elektrických signálů.
Student získává přehled o základních principech měření zejména elektrických signálů.
Student vysvětluje základní statistické pojmy a metody.
Student vysvětluje základní statistické pojmy a metody.
Student definuje jednotlivé uzly měřicího řetězce.
Student definuje jednotlivé uzly měřicího řetězce.
Student objasní fyzikální a technické limity měřících přístrojů.
Student objasní fyzikální a technické limity měřících přístrojů.
Student se orientuje v oblasti elektromagnetické kompatibility, rozezná vazební mechanismy, typy rušivých signálů a způsoby jejich měření.
Student se orientuje v oblasti elektromagnetické kompatibility, rozezná vazební mechanismy, typy rušivých signálů a způsoby jejich měření.
Odborné dovednosti
Student samostatně navrhuje měřicí experiment pro měření zejména elektrických signálů.
Student samostatně navrhuje měřicí experiment pro měření zejména elektrických signálů.
Student získává experimentální data, vyhodnocuje je, výsledky správně interpretuje.
Student získává experimentální data, vyhodnocuje je, výsledky správně interpretuje.
Student vytváří software určený pro měření a to včetně komunikace s přístroji.
Student vytváří software určený pro měření a to včetně komunikace s přístroji.
Student aplikuje teorii nejistot měření na svou experimentální práci v laboratoři.
Student aplikuje teorii nejistot měření na svou experimentální práci v laboratoři.
Student analyzuje měřicí řetězec a vyhledá jeho slabé stránky, navrhne zlepšení.
Student analyzuje měřicí řetězec a vyhledá jeho slabé stránky, navrhne zlepšení.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Demonstrace
Demonstrace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Cvičení na počítači
Cvičení na počítači
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • BROŽ, J. Základy fyzikálních měření. Praha, 1983.
  • Ďaďo, S., Kreidl M. Senzory a měřicí obvody. Praha, 1999. ISBN 80-010-2057-6.
  • DUNN W. C. Introduction to Instrumentation, Sensors, and Process Control. 2005.
  • HAASZ, V. a M. SEDLÁČEK. Elektrická měření: přístroje a metody.. Praha, 2003. ISBN 80-010-2731-7.
  • Haasz, Vladimír. Elektrická měření : přístroje a metody. Vyd. 2. Praha : Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2003. ISBN 8001027317.
  • CHUDÝ, V. a kol. Meranie technických veličin. Bratislava, 1999. ISBN 80-227-1275-2.
  • Němeček P. Nejistoty měření. Praha, 2008. ISBN 978-80-02-02089-9.
  • SQUIRES G. L. Practical Physics. Cambridge, 2001.
  • Svačina Jiří. Elektromagnetická kompatibilita : principy a poznámky. Brno, 2001. ISBN 80-214-1873-7.
  • WITTE R. A. Electronic Test Instruments-Theory and Applications. 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr