Diplomová práce je zaměřena na stavbu velmi výkonného počítače při rozumných pořizovacích nákladech. Nejprve řadím počítač jako takový mezi determinanty vyučovacího procesu a uvádím konkrétní příklady využití počítače při výuce na střední a vysoké škole. Dále Vám pomohu s výběrem nejvhodnějších komponent pro stavbu multimediálního počítače a zároveň doporučím vhodné softwarové vybavení. V praktické části práce uvádím podrobný postup stavby počítače a také přehled technických problémů, které mohou nastat při sestavení, oživení a provozu počítačové sestavy. Na závěr dokumentuji výkon sestaveného počítače za pomoci nejběžnějších testovacích softwarových nástrojů a porovnávám jeho výkon pod operačními systémy MS Windows XP Professional SP2 a MS Windows Vista Business x64.
Anotace v angličtině
This diploma work is aimed on the development of high-performance multimedia PC, which could be purchased for a reasonable price. In the first part of this work there are given a description of the PC as a part of the education process and also concrete examples of utilization of the computer as a part of educational process at the high school and at the university. Next part can serve as a guide for the most suitable hardware component selection and recommendation for relevant software.
In the practical part, the author shows detailed description of computer assembly process together with some possible technical problems, which may occur during the computer assembly and application. The last part of this work deals with testing of the final product - computer - using the most common software tools and gives benchmark results for various operating systems, as MS Windows XP Professional SP2 and MS Windows Vista Business x64.
Klíčová slova
Determinanty vyučovacího procesu, Didaktické prostředky, Učební pomůcky, Didaktická technika, Střední škola, Vysoká škola, Multimediální počítač, Komponenty, Počítačová skříň, Napájecí zdroj, Základní deska, Procesor, Operační paměť, Grafická karta, Optická mechanika, Pevný disk, OS MS Windows XP, OS MS Windows Vista, Software pro tvorbu a editaci videa, Hardware, Technické problémy, Software pro testování výkonu počítače, Lavalys EVEREST, SiSoftware Sandra, Index uživatelských zkušeností se systémem Windows, 3D Mark 03, 3D Mark 05, 3D Mark 06, PC Mark Vantage
Klíčová slova v angličtině
Determinants of the education process, Didactic means, Educational tools, Didactic technology, Secondary school, University, Multimedia computer, Components, Computer case, Power supply, Motherboard, Processor, Operation memory, Graphics card, Optical device, Hard disc, OS MS Windows XP, OS MS Windows Vista, Software for video editing, Hardware, Technical problems, Benchmarking software, Lavalys EVEREST, SiSoftware Sandra, Windows Experience Index, 3D Mark 03, 3D Mark 05, 3D Mark 06, PC Mark Vantage
Rozsah průvodní práce
101 s., 9 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na stavbu velmi výkonného počítače při rozumných pořizovacích nákladech. Nejprve řadím počítač jako takový mezi determinanty vyučovacího procesu a uvádím konkrétní příklady využití počítače při výuce na střední a vysoké škole. Dále Vám pomohu s výběrem nejvhodnějších komponent pro stavbu multimediálního počítače a zároveň doporučím vhodné softwarové vybavení. V praktické části práce uvádím podrobný postup stavby počítače a také přehled technických problémů, které mohou nastat při sestavení, oživení a provozu počítačové sestavy. Na závěr dokumentuji výkon sestaveného počítače za pomoci nejběžnějších testovacích softwarových nástrojů a porovnávám jeho výkon pod operačními systémy MS Windows XP Professional SP2 a MS Windows Vista Business x64.
Anotace v angličtině
This diploma work is aimed on the development of high-performance multimedia PC, which could be purchased for a reasonable price. In the first part of this work there are given a description of the PC as a part of the education process and also concrete examples of utilization of the computer as a part of educational process at the high school and at the university. Next part can serve as a guide for the most suitable hardware component selection and recommendation for relevant software.
In the practical part, the author shows detailed description of computer assembly process together with some possible technical problems, which may occur during the computer assembly and application. The last part of this work deals with testing of the final product - computer - using the most common software tools and gives benchmark results for various operating systems, as MS Windows XP Professional SP2 and MS Windows Vista Business x64.
Klíčová slova
Determinanty vyučovacího procesu, Didaktické prostředky, Učební pomůcky, Didaktická technika, Střední škola, Vysoká škola, Multimediální počítač, Komponenty, Počítačová skříň, Napájecí zdroj, Základní deska, Procesor, Operační paměť, Grafická karta, Optická mechanika, Pevný disk, OS MS Windows XP, OS MS Windows Vista, Software pro tvorbu a editaci videa, Hardware, Technické problémy, Software pro testování výkonu počítače, Lavalys EVEREST, SiSoftware Sandra, Index uživatelských zkušeností se systémem Windows, 3D Mark 03, 3D Mark 05, 3D Mark 06, PC Mark Vantage
Klíčová slova v angličtině
Determinants of the education process, Didactic means, Educational tools, Didactic technology, Secondary school, University, Multimedia computer, Components, Computer case, Power supply, Motherboard, Processor, Operation memory, Graphics card, Optical device, Hard disc, OS MS Windows XP, OS MS Windows Vista, Software for video editing, Hardware, Technical problems, Benchmarking software, Lavalys EVEREST, SiSoftware Sandra, Windows Experience Index, 3D Mark 03, 3D Mark 05, 3D Mark 06, PC Mark Vantage
Zásady pro vypracování
Zařaďte počítač jako takový mezi determinanty vyučovacího procesu.
Na základě průzkumu trhu vyberte nejvhodnější komponenty pro stavbu multimediálního počítače určeného pro střih videa a tvorbu video-efektů. Postup výběru jednotlivých komponent zpracujte formou manuálu, aby tento usnadnil stavbu počítače i dalším zájemcům o vlastní počítač. Počítačová sestava má poskytovat vysoký výkon při rozumných pořizovacích nákladech.
Vyberte si jednu z komponent a tuto zpracujte podrobněji včetně prezentace v programu MS PowerPoint, která bude sloužit pro potřeby výuky.
Zvolte vhodné softwarové vybavení (operační systém a další software pro tvorbu a editaci videa na počítači).
Uveďte přehled technických problémů, které provázely sestavení, oživení a provoz počítačové sestavy, s uvedením příčin a jejich řešení. Popište hlavní problémy, které mohou při stavbě multimediálního počítače nastat. Tuto počítačovou sestavu sestavte a k práci přiložte její fotodokumentaci.
Zdokumentujte výkon sestavené počítačové sestavy pomocí nejpoužívanějších testovacích softwarových nástrojů (např. 3D Mark, PC Mark, EVEREST, SiSoftware Sandra).
Zásady pro vypracování
Zařaďte počítač jako takový mezi determinanty vyučovacího procesu.
Na základě průzkumu trhu vyberte nejvhodnější komponenty pro stavbu multimediálního počítače určeného pro střih videa a tvorbu video-efektů. Postup výběru jednotlivých komponent zpracujte formou manuálu, aby tento usnadnil stavbu počítače i dalším zájemcům o vlastní počítač. Počítačová sestava má poskytovat vysoký výkon při rozumných pořizovacích nákladech.
Vyberte si jednu z komponent a tuto zpracujte podrobněji včetně prezentace v programu MS PowerPoint, která bude sloužit pro potřeby výuky.
Zvolte vhodné softwarové vybavení (operační systém a další software pro tvorbu a editaci videa na počítači).
Uveďte přehled technických problémů, které provázely sestavení, oživení a provoz počítačové sestavy, s uvedením příčin a jejich řešení. Popište hlavní problémy, které mohou při stavbě multimediálního počítače nastat. Tuto počítačovou sestavu sestavte a k práci přiložte její fotodokumentaci.
Zdokumentujte výkon sestavené počítačové sestavy pomocí nejpoužívanějších testovacích softwarových nástrojů (např. 3D Mark, PC Mark, EVEREST, SiSoftware Sandra).
Seznam doporučené literatury
CHUDÝ, Štefan, KAŠPÁRKOVÁ, Svatava, et al. Didaktická propedeutika. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, prosinec 2004. 105 s. ISBN 80-7318-225-4.
LOHNISKÝ, Jakub, et al. Kapesní průvodce hardwarem. 1. vyd. Brno-Bystrc: Computer Press, 2004. 72 s.
Katalog hardwaru: Computer speciál léto 2005. 1. vyd. Brno: Computer Press Media, 2005. 98 + 32 s., 1 DVD-ROM.
MEYER, Mike. Osobní počítač: Názorný průvodce hardwarem, systémem a sítěmi. 1. vyd. Brno: Computer Press, leden 2006. 816 s. ISBN 80-251-0834-1.
MESSMER, Hans-Peter, DEMBOWSKI, Klaus. Velká kniha hardware. 1. vyd. Brno: Computer Press, srpen 2005. 1224 s. ISBN 80-251-0416-8.
MUELLER, Scott. Osobní počítač: Hardware, Upgrade, Opravy. 14. vyd. Brno: Computer Press, rok není uveden. 888 s. ISBN 80-7226-796-5.
HORÁK, Jaroslav. Poznejte vnitřek počítače: v rekordním čase. 1. vyd. Praha: Grada, 2002. 86 s. ISBN 80-247-0046-8.
VRÁTIL, Zdeněk. Postavte si PC. 14. doplněné a přepracované vyd. Praha: Grada, 20. 01. 2005. 224 s., 1 CD-ROM. ISBN 80-247-1160-5.
MINASI, Mark. Velký průvodce hardwarem: překlad dvanáctého vydání. 12. vyd. Praha: Grada, 04. 10. 2002. 768 s. ISBN 80-247-0273-8.
Seznam doporučené literatury
CHUDÝ, Štefan, KAŠPÁRKOVÁ, Svatava, et al. Didaktická propedeutika. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, prosinec 2004. 105 s. ISBN 80-7318-225-4.
LOHNISKÝ, Jakub, et al. Kapesní průvodce hardwarem. 1. vyd. Brno-Bystrc: Computer Press, 2004. 72 s.
Katalog hardwaru: Computer speciál léto 2005. 1. vyd. Brno: Computer Press Media, 2005. 98 + 32 s., 1 DVD-ROM.
MEYER, Mike. Osobní počítač: Názorný průvodce hardwarem, systémem a sítěmi. 1. vyd. Brno: Computer Press, leden 2006. 816 s. ISBN 80-251-0834-1.
MESSMER, Hans-Peter, DEMBOWSKI, Klaus. Velká kniha hardware. 1. vyd. Brno: Computer Press, srpen 2005. 1224 s. ISBN 80-251-0416-8.
MUELLER, Scott. Osobní počítač: Hardware, Upgrade, Opravy. 14. vyd. Brno: Computer Press, rok není uveden. 888 s. ISBN 80-7226-796-5.
HORÁK, Jaroslav. Poznejte vnitřek počítače: v rekordním čase. 1. vyd. Praha: Grada, 2002. 86 s. ISBN 80-247-0046-8.
VRÁTIL, Zdeněk. Postavte si PC. 14. doplněné a přepracované vyd. Praha: Grada, 20. 01. 2005. 224 s., 1 CD-ROM. ISBN 80-247-1160-5.
MINASI, Mark. Velký průvodce hardwarem: překlad dvanáctého vydání. 12. vyd. Praha: Grada, 04. 10. 2002. 768 s. ISBN 80-247-0273-8.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant odprezentoval v anglickém jazyce před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Součástí prezentace byla praktická ukázka. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Diplomant postupně odpověděl na otázky oponenta práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Ing. Bližnák: Porovnával jste Vaši sestavu například s nějakou značkovou sestavou?
2) Ing. Bližňák: Proč jste nepoužil v multimediálním počítači televizní tuner?
3) Ing. Bližňák: Jaké operační systémy jste porovnával a proč?
4) Doc. Botek: Co je odborným přínosem Vaší práce?
5) Ing. Bližňák: Jak otestujete kompatibilitu jednotlivých komponent?