teoretická část: Termín Anime oznacuje japonskou kreslenou animaci, která je sjednocena svojí typickou estetikou. Obvykle je založena na výtvarném stylu komiksu manga. Pro anime je charakteristická pestrost žánru a zamerení na ruzné vekové skupiny publika. Hrdinové jsou vetšinou deti nebo mladí lidé, i když je príbeh myšlenkove složitý nebo tragický. Dobro a zlo není jednoduše oddeleno. Typický je prvek ''elegie‘‘, zachycující témata pomíjivosti. Postavy v anime se vyvíjejí, dokonce stárnou. Jsou výrazne výtvarne stylizované, narozdíl od pozadí, které je velmi realistické. Nejpropracovanejší anime bývají celovecerní filmy. Pro videotrh je urcený méne nárocný formát OAV (original animated video) a nejbežnejší podobou japonské animace jsou seriály, jejichž kvalita se ruzní. Anime se objevuje spolecne s prvními animovanými filmy a postupem casu získává svoji soucasnou podobu. Výtvarný styl má své zretelné znaky, ale i pres to existuje u ruzných tvurcu výrazný individuální zpusob práce. Anime vychází z japonských tradic, ale jsou zde i vlivy západní kultury a je proto dobre pochopitelné i jinde, než v Japonsku.
praktická část: Animovaný kreslený film na motivy japonské pohádky.
Anotace v angličtině
Japanese animation, also known as anime, is usually based on the graphic style
of Japanese manga comics. Anime is jointed by its typical aesthetics. Diversity of genre and direction to different age groups is significant for it. Heroes are mostly children, or teen-agers, though story is intellectual, complicated or tragic. Good and evil isn't simply separated. Typical is ‘‘elegiac mode‘‘, that conceive ideas of passing nature. Main characters are evolving, even growing older. They are very visual stylized, in contrast to background, that is much more realist. Full-length movies are the most sophisticate. OAV (original animated video) is less ambitious format that is directed to video-market. Series are most common shape of the Japanese animation, which have different quality. Anime is appeared along with first animated movies and is obtaining present form trough the time. Visual style have its obvious attributes, through creators have different expressive individual hand. Anime is integrated with Japanese tradition, but there are also western cultural influences, so it is even well understandable all over the world.
Klíčová slova
anime, manga, japonská animace, animovaný film
Klíčová slova v angličtině
anime, manga, Japanese animation, animated film
Rozsah průvodní práce
45 s., 39 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
teoretická část: Termín Anime oznacuje japonskou kreslenou animaci, která je sjednocena svojí typickou estetikou. Obvykle je založena na výtvarném stylu komiksu manga. Pro anime je charakteristická pestrost žánru a zamerení na ruzné vekové skupiny publika. Hrdinové jsou vetšinou deti nebo mladí lidé, i když je príbeh myšlenkove složitý nebo tragický. Dobro a zlo není jednoduše oddeleno. Typický je prvek ''elegie‘‘, zachycující témata pomíjivosti. Postavy v anime se vyvíjejí, dokonce stárnou. Jsou výrazne výtvarne stylizované, narozdíl od pozadí, které je velmi realistické. Nejpropracovanejší anime bývají celovecerní filmy. Pro videotrh je urcený méne nárocný formát OAV (original animated video) a nejbežnejší podobou japonské animace jsou seriály, jejichž kvalita se ruzní. Anime se objevuje spolecne s prvními animovanými filmy a postupem casu získává svoji soucasnou podobu. Výtvarný styl má své zretelné znaky, ale i pres to existuje u ruzných tvurcu výrazný individuální zpusob práce. Anime vychází z japonských tradic, ale jsou zde i vlivy západní kultury a je proto dobre pochopitelné i jinde, než v Japonsku.
praktická část: Animovaný kreslený film na motivy japonské pohádky.
Anotace v angličtině
Japanese animation, also known as anime, is usually based on the graphic style
of Japanese manga comics. Anime is jointed by its typical aesthetics. Diversity of genre and direction to different age groups is significant for it. Heroes are mostly children, or teen-agers, though story is intellectual, complicated or tragic. Good and evil isn't simply separated. Typical is ‘‘elegiac mode‘‘, that conceive ideas of passing nature. Main characters are evolving, even growing older. They are very visual stylized, in contrast to background, that is much more realist. Full-length movies are the most sophisticate. OAV (original animated video) is less ambitious format that is directed to video-market. Series are most common shape of the Japanese animation, which have different quality. Anime is appeared along with first animated movies and is obtaining present form trough the time. Visual style have its obvious attributes, through creators have different expressive individual hand. Anime is integrated with Japanese tradition, but there are also western cultural influences, so it is even well understandable all over the world.
Klíčová slova
anime, manga, japonská animace, animovaný film
Klíčová slova v angličtině
anime, manga, Japanese animation, animated film
Zásady pro vypracování
1. Teoretická práce:
Rozsah práce a pokyny k vypracování: minimálně 30 normostran textu + přílohy, odevzdat v elektro-nické podobě 1 ks na CD nosiči ve formátu PDF, 1 ks pevná vazba v tištěné podobě (barevně),
2 ks v kroužkové vazbě (čb). Vypracujte výtvarné návrhy, obrázkový a pracovní technický scénář audiovizuálního díla jako přílohu teoretické části.
2. Praktická práce:
Film realizujte v minimální délce 3 min a 30 vt. a odevzdejte na 1 ks DVD - výstup komprimovaný soubor avi ze střihového programu Premiere Pro 1.5: file-export-movie-settings:
general: Microsoft DV AVI, video: DV PAL, 720x576, 25fps, pixel aspect ratio - dle formátu obrazu - D1úDV PAL (1.067). tj.4:3 nebo 16:9, audio: uncompressed, 48000 Hz + 1 ks CD-R ve formátu mpeg.
Součástí prezentace praktické práce je výtvarný návrh plakátu formát 70x100 cm, v digitální podobě PDF (příprava pro tisk-rozlišení: 300 dpi, režim: CMYK barva).
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická práce:
Rozsah práce a pokyny k vypracování: minimálně 30 normostran textu + přílohy, odevzdat v elektro-nické podobě 1 ks na CD nosiči ve formátu PDF, 1 ks pevná vazba v tištěné podobě (barevně),
2 ks v kroužkové vazbě (čb). Vypracujte výtvarné návrhy, obrázkový a pracovní technický scénář audiovizuálního díla jako přílohu teoretické části.
2. Praktická práce:
Film realizujte v minimální délce 3 min a 30 vt. a odevzdejte na 1 ks DVD - výstup komprimovaný soubor avi ze střihového programu Premiere Pro 1.5: file-export-movie-settings:
general: Microsoft DV AVI, video: DV PAL, 720x576, 25fps, pixel aspect ratio - dle formátu obrazu - D1úDV PAL (1.067). tj.4:3 nebo 16:9, audio: uncompressed, 48000 Hz + 1 ks CD-R ve formátu mpeg.
Součástí prezentace praktické práce je výtvarný návrh plakátu formát 70x100 cm, v digitální podobě PDF (příprava pro tisk-rozlišení: 300 dpi, režim: CMYK barva).
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Seznam doporučené literatury
Napier, Susan Jolliffe: Anime from Akira to Princess Mononoke: experiencing contemporary Japanese animation. 1. vyd. New York, Palgrave 2001, 311 s. ISBN 0-312-23863-0.
Furniss, Maureen: Art in Motion: Animation Aesthetics. London , John Libbey & Company 1998, 278 s. ISBN 1-86462-039-0.
ČASOPISY:
Yonezawa, Yoshihiro: The Worldwide Phenomenon of Animé: Past and Present. Nipponia č. 27, Tokyo 2003, str. 4-7. ISSN 1343-1196.
http://web-japan.org/nipponia/archives/en/art_entertainment/anime.html
http://www.dukemagazine.duke.edu/dukemag/issues/010205/depsyl.html
http://www.aicanime.com/introanime/process01.html
http://animationinsider.net/article.php?articleID=1652
Seznam doporučené literatury
Napier, Susan Jolliffe: Anime from Akira to Princess Mononoke: experiencing contemporary Japanese animation. 1. vyd. New York, Palgrave 2001, 311 s. ISBN 0-312-23863-0.
Furniss, Maureen: Art in Motion: Animation Aesthetics. London , John Libbey & Company 1998, 278 s. ISBN 1-86462-039-0.
ČASOPISY:
Yonezawa, Yoshihiro: The Worldwide Phenomenon of Animé: Past and Present. Nipponia č. 27, Tokyo 2003, str. 4-7. ISSN 1343-1196.
http://web-japan.org/nipponia/archives/en/art_entertainment/anime.html
http://www.dukemagazine.duke.edu/dukemag/issues/010205/depsyl.html
http://www.aicanime.com/introanime/process01.html
http://animationinsider.net/article.php?articleID=1652