Tato práce analyzuje softwarové pirátství a zkoumá působení marketingových nástrojů, určených k jeho potlačení v České republice. Bakalářská práce hodnotí kampaně aliance výrobců komerčního software BSA (Business Software Aliance) a jednoho z největších producentů počítačových programů na světě, společnosti Microsoft na českém trhu. Dále analyzuje vývoj míry počítačového pirátství v České republice od devadesátých let a uvádí jej do širších souvislostí nejen s marketingovými nástroji softwarových firem. Provedený výzkum, připojený v praktické části, ukazuje postoj českých uživatelů k různým druhům protipirátských aktivit softwarových firem. Práce navrhuje na základě provedených vý-zkumů implementaci změn v marketingovém chování softwarových firem k některým jejich cílovým skupinám. Zároveň naznačuje možnosti, jimiž by se mohl ubírat vývoj protipirát-ských aktivit na rozvojových trzích pomocí zkušeností z České republiky.
Anotace v angličtině
This thesis analyses marketing tools used to reduce the level of software piracy in Czech Republic. Author evaluated campaigns of BSA (Business Software Aliance) and one of the best known software producers - Microsoft Corporation. In this thesis is analyzed the trend of software piracy in Cezch Republic since 90‘s not just in context of anti-piracy mar-keting. The research published in practical part of the thesis shows the opinion of computer users on anti-piracy marketing. This thesis suggests possible improvements in marketing communication with some of the target groups. It also indicate development of possible anti-piracy strategies on developing markets based on experiences gained in Czech Republic.
software piracy, illegal copying, public relations, Microsoft, BSA, copyright, warez
Rozsah průvodní práce
46s, 17 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce analyzuje softwarové pirátství a zkoumá působení marketingových nástrojů, určených k jeho potlačení v České republice. Bakalářská práce hodnotí kampaně aliance výrobců komerčního software BSA (Business Software Aliance) a jednoho z největších producentů počítačových programů na světě, společnosti Microsoft na českém trhu. Dále analyzuje vývoj míry počítačového pirátství v České republice od devadesátých let a uvádí jej do širších souvislostí nejen s marketingovými nástroji softwarových firem. Provedený výzkum, připojený v praktické části, ukazuje postoj českých uživatelů k různým druhům protipirátských aktivit softwarových firem. Práce navrhuje na základě provedených vý-zkumů implementaci změn v marketingovém chování softwarových firem k některým jejich cílovým skupinám. Zároveň naznačuje možnosti, jimiž by se mohl ubírat vývoj protipirát-ských aktivit na rozvojových trzích pomocí zkušeností z České republiky.
Anotace v angličtině
This thesis analyses marketing tools used to reduce the level of software piracy in Czech Republic. Author evaluated campaigns of BSA (Business Software Aliance) and one of the best known software producers - Microsoft Corporation. In this thesis is analyzed the trend of software piracy in Cezch Republic since 90‘s not just in context of anti-piracy mar-keting. The research published in practical part of the thesis shows the opinion of computer users on anti-piracy marketing. This thesis suggests possible improvements in marketing communication with some of the target groups. It also indicate development of possible anti-piracy strategies on developing markets based on experiences gained in Czech Republic.
software piracy, illegal copying, public relations, Microsoft, BSA, copyright, warez
Zásady pro vypracování
1. Na základě rešerše odborné literatury, výzkumu mezi IT profesionály a rešerše dalších zdrojů teoreticky definujte specifika protipirátského marketingu (public relations, reklamy, guerilla marketingu…) u výrobců komerčního software. Na základě aplikace takto získaných poznatků na prostředí oblasti IT ukažte vývoj v oblasti nelegálního kopírování software u nás, zhodnoťte jeho minulost a porovnejte se světem. Zjistěte, zda marketingové kampaně mohou mít vliv na chování pirátů. Ukažte další faktory, ovlivňující propirátské (nebo protipirátské) chování počítačových uživatelů.
2. Zpracujte analýzu marketingové komunikace namířené proti nelegálnímu kopírování počítačových programů (marketingového chování, marketingového prostředí, PR aktivit apod.) u společností BSA, Microsoft a porovnejte je s dalším velkým výrobcem komerčního software. Zpracujte průzkum postojů k protipirátským kampaním BSA a Microsoftu a k jednotlivým způsobům komunikace protipirátských kampaní.
3. Zhodnoťte výsledky analýzy a vyvoďte závěry. Naznačte možnosti budoucích řešení proti počítačovému pirátství nejen na českém trhu. Na základě výsledku analýzy zhodnoťte možnosti aplikace protipirátských kampaní v zemích s rozvíjejícími se trhy (naznačte směry dalšího výzkumu dané problematiky).
Zásady pro vypracování
1. Na základě rešerše odborné literatury, výzkumu mezi IT profesionály a rešerše dalších zdrojů teoreticky definujte specifika protipirátského marketingu (public relations, reklamy, guerilla marketingu…) u výrobců komerčního software. Na základě aplikace takto získaných poznatků na prostředí oblasti IT ukažte vývoj v oblasti nelegálního kopírování software u nás, zhodnoťte jeho minulost a porovnejte se světem. Zjistěte, zda marketingové kampaně mohou mít vliv na chování pirátů. Ukažte další faktory, ovlivňující propirátské (nebo protipirátské) chování počítačových uživatelů.
2. Zpracujte analýzu marketingové komunikace namířené proti nelegálnímu kopírování počítačových programů (marketingového chování, marketingového prostředí, PR aktivit apod.) u společností BSA, Microsoft a porovnejte je s dalším velkým výrobcem komerčního software. Zpracujte průzkum postojů k protipirátským kampaním BSA a Microsoftu a k jednotlivým způsobům komunikace protipirátských kampaní.
3. Zhodnoťte výsledky analýzy a vyvoďte závěry. Naznačte možnosti budoucích řešení proti počítačovému pirátství nejen na českém trhu. Na základě výsledku analýzy zhodnoťte možnosti aplikace protipirátských kampaní v zemích s rozvíjejícími se trhy (naznačte směry dalšího výzkumu dané problematiky).
Seznam doporučené literatury
KOTLER, Philip, ARMSTRONG, Gary. Marketing. Josef Malý. a kol.. 6. dopl. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 856 s. ISBN 80-247-0513-3.
POPELKOVÁ, Věra, ŠTROS, David, VOBORNÍK, Martin. Prosazování práv z duševního vlastnictví: 2. díl sešit 1. 2007. vyd. [s.l.]: ELSO group, 2007. 52 s.
Software Piracy Exposed. [s.l.]: [s.n.], 2005. 400 s. ISBN Software Piracy E.
Češi a reklama 2007 : Proměny postojů české veřejnosti k reklamě. Factum Invenio Online [online]. 2007 [cit. 2007-03-18].
Changing Minds [online]. 2007 [cit. 2007-03-18].
FTOREK, Jozef. Public relations jako ovlivňování mínění : Jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat. [s.l.] : Grada Publishing, 2007. 237 s. ISBN 8024719037.
Podrobná studie BSA-IDC o globální míře softwarového pirátství. BSA [online]. 2007 [cit. 2008-03-20].
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. 1. vyd. [s.l.] : Nakladatelství Karolinum, 2004. 349 s. ISBN ISBN 80-246-0841.
VYSEKALOVÁ, Jana, KOMÁRKOVÁ , Růžena. Psychologie reklamy. 2. aktualiz. vyd. [s.l.]: Grada Publishing, 2002. 264 s. ISBN ISBN 80-247-0402.
PENN, Bill. Be Your Own PR Expert. [s.l.]: [s.n.], 2004. 180 s. ISBN 1844800733.
Seznam doporučené literatury
KOTLER, Philip, ARMSTRONG, Gary. Marketing. Josef Malý. a kol.. 6. dopl. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 856 s. ISBN 80-247-0513-3.
POPELKOVÁ, Věra, ŠTROS, David, VOBORNÍK, Martin. Prosazování práv z duševního vlastnictví: 2. díl sešit 1. 2007. vyd. [s.l.]: ELSO group, 2007. 52 s.
Software Piracy Exposed. [s.l.]: [s.n.], 2005. 400 s. ISBN Software Piracy E.
Češi a reklama 2007 : Proměny postojů české veřejnosti k reklamě. Factum Invenio Online [online]. 2007 [cit. 2007-03-18].
Changing Minds [online]. 2007 [cit. 2007-03-18].
FTOREK, Jozef. Public relations jako ovlivňování mínění : Jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat. [s.l.] : Grada Publishing, 2007. 237 s. ISBN 8024719037.
Podrobná studie BSA-IDC o globální míře softwarového pirátství. BSA [online]. 2007 [cit. 2008-03-20].
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. 1. vyd. [s.l.] : Nakladatelství Karolinum, 2004. 349 s. ISBN ISBN 80-246-0841.
VYSEKALOVÁ, Jana, KOMÁRKOVÁ , Růžena. Psychologie reklamy. 2. aktualiz. vyd. [s.l.]: Grada Publishing, 2002. 264 s. ISBN ISBN 80-247-0402.
PENN, Bill. Be Your Own PR Expert. [s.l.]: [s.n.], 2004. 180 s. ISBN 1844800733.