Diplomová práce se zabývá kritérii a metodami výběru nových učitelů mateřských škol z hlediska vedení škol. Práce je rozdělena na dvě částí - teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na vedoucí pracovníky mateřské školy a učitele mateřské školy, kde je pozornost soustředěna na jejich kompetence v kontextu současné mateřské školy. Dále se práce zaměřuje na pojetí personalistiky v mateřské škole s důrazem na řízení lidských zdrojů. Důležitou částí je také získávání a výběr nových zaměstnanců. Na teoretickou část navazuje část praktická, z hlediska zaměření práce byl zvolen kvalitativní výzkum. Výzkumná otázka zní: Jak si vedení MŠ vybírá nové učitele? Hlavní výzkumnou metodou této práce se stal polostrukturovaný rozhovor, ten byl veden s vedoucími pracovníky mateřských škol. Výzkumný vzorek tvořilo šest osob, získaná data byla analyzována a interpretována. Výsledky výzkumu jsou uvedeny v závěru práce.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the Criteria and methods of selection of new preschool teachers from school management perspective. Thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part focuses on school persons as a management, kindergarten teacher - specifically on their competences. Another important part is educational leadership and human resource management specifically in kindergarten and problematics selections of new employees. The theoretical part is followed by a practical part, in terms of the focus, qualitative research was chosen. Important question of research is: Does it matter how we select teachers for employment? The primary research method for this thesis was interview with persons who are in leading position in the kindergarten. The research sample consisted of six persons and the research data was analyzed and interpreted. The research results are presented in the end of the thesis.
Klíčová slova
mateřská škola, vedení mateřské školy, personalistika, výběr zaměstnanců, kritéria výběru
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, preprimary management, human resource, selection of employees, selection criteria
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá kritérii a metodami výběru nových učitelů mateřských škol z hlediska vedení škol. Práce je rozdělena na dvě částí - teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na vedoucí pracovníky mateřské školy a učitele mateřské školy, kde je pozornost soustředěna na jejich kompetence v kontextu současné mateřské školy. Dále se práce zaměřuje na pojetí personalistiky v mateřské škole s důrazem na řízení lidských zdrojů. Důležitou částí je také získávání a výběr nových zaměstnanců. Na teoretickou část navazuje část praktická, z hlediska zaměření práce byl zvolen kvalitativní výzkum. Výzkumná otázka zní: Jak si vedení MŠ vybírá nové učitele? Hlavní výzkumnou metodou této práce se stal polostrukturovaný rozhovor, ten byl veden s vedoucími pracovníky mateřských škol. Výzkumný vzorek tvořilo šest osob, získaná data byla analyzována a interpretována. Výsledky výzkumu jsou uvedeny v závěru práce.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the Criteria and methods of selection of new preschool teachers from school management perspective. Thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part focuses on school persons as a management, kindergarten teacher - specifically on their competences. Another important part is educational leadership and human resource management specifically in kindergarten and problematics selections of new employees. The theoretical part is followed by a practical part, in terms of the focus, qualitative research was chosen. Important question of research is: Does it matter how we select teachers for employment? The primary research method for this thesis was interview with persons who are in leading position in the kindergarten. The research sample consisted of six persons and the research data was analyzed and interpreted. The research results are presented in the end of the thesis.
Klíčová slova
mateřská škola, vedení mateřské školy, personalistika, výběr zaměstnanců, kritéria výběru
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, preprimary management, human resource, selection of employees, selection criteria
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se řízením lidských zdrojů v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na vedení mateřské školy a problematiku výběru nových pracovníků.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s řediteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se řízením lidských zdrojů v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na vedení mateřské školy a problematiku výběru nových pracovníků.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s řediteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Blažek, L. (2014). Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. Grada.
Buriánková, J., Jakoubková, V., & Nádvorníková, H. (2011). Řízení mateřské školy: komplexní přehled všech povinností spojených s řízením MŠ. Raabe.
Polášková, L. (2022). Kompetence leadera školy. Grada.
Syslová, Z., & Hornáčková, V. (2012). Jak úspěšně řídit mateřskou školu. Wolters Kluwer.
Šikýř, M., Borovec, D., & Trojanová, I. (2016). Personalistika v řízení školy. Wolters Kluwer.
Trojanová, I. (2014). Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Blažek, L. (2014). Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. Grada.
Buriánková, J., Jakoubková, V., & Nádvorníková, H. (2011). Řízení mateřské školy: komplexní přehled všech povinností spojených s řízením MŠ. Raabe.
Polášková, L. (2022). Kompetence leadera školy. Grada.
Syslová, Z., & Hornáčková, V. (2012). Jak úspěšně řídit mateřskou školu. Wolters Kluwer.
Šikýř, M., Borovec, D., & Trojanová, I. (2016). Personalistika v řízení školy. Wolters Kluwer.
Trojanová, I. (2014). Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. Wolters Kluwer.