Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou podpory zdraví a zdravého životního stylu v mateřské škole jako prevence chronických onemocnění. Cílem diplomové práce je zjistit, jak učitelé mateřských škol podporují zdraví a zdravý životní styl v mateřských školách jako prevence chronických onemocnění. Teoretická část je zaměřena na zdraví a zdravý životní styl, podporu těchto témat v mateřské škole, obeznámení s chronickými onemocněními a dítě s chronickým onemocněním v mateřské škole. Praktická část práce navazuje na teoretická východiska a popisuje kvantitativně orientovaný výzkum, který byl uskutečněn prostřednictvím dotazníkového šetření s učiteli mateřských škol z České republiky. Pro ucelenost a přehlednost práce jsou v jejím závěru vyhodnocena a shrnuta získaná data.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis deals with the issue of health promotion and a healthy lifestyle in kindergarten as a prevention of chronic diseases. The aim of the thesis is to explore how preschool teachers support health and a healthy lifestyle in kindergarten as prevention of chronic diseases. The theoretical part focuses on health and a healthy lifestyle, promotion of these topics in kindergarten, familiarization with chronic diseases, and a child with a chronic disease. The practical part of the thesis builds on the theoretical starting points and describes the quantitative research which was conducted through a questionnaire distributed to preschool teachers from the Czech Republic. To ensure comprehensiveness and clarity, the obtained data are evaluated and summarized in the conclusion.
Klíčová slova
zdraví, rizikové faktory zdraví, zdravý životní styl, chronická onemocnění, podpora zdraví v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
health, health risk factors, healthy lifestyle, chronic diseases, health promotion in kindergarten
Rozsah průvodní práce
88
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou podpory zdraví a zdravého životního stylu v mateřské škole jako prevence chronických onemocnění. Cílem diplomové práce je zjistit, jak učitelé mateřských škol podporují zdraví a zdravý životní styl v mateřských školách jako prevence chronických onemocnění. Teoretická část je zaměřena na zdraví a zdravý životní styl, podporu těchto témat v mateřské škole, obeznámení s chronickými onemocněními a dítě s chronickým onemocněním v mateřské škole. Praktická část práce navazuje na teoretická východiska a popisuje kvantitativně orientovaný výzkum, který byl uskutečněn prostřednictvím dotazníkového šetření s učiteli mateřských škol z České republiky. Pro ucelenost a přehlednost práce jsou v jejím závěru vyhodnocena a shrnuta získaná data.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis deals with the issue of health promotion and a healthy lifestyle in kindergarten as a prevention of chronic diseases. The aim of the thesis is to explore how preschool teachers support health and a healthy lifestyle in kindergarten as prevention of chronic diseases. The theoretical part focuses on health and a healthy lifestyle, promotion of these topics in kindergarten, familiarization with chronic diseases, and a child with a chronic disease. The practical part of the thesis builds on the theoretical starting points and describes the quantitative research which was conducted through a questionnaire distributed to preschool teachers from the Czech Republic. To ensure comprehensiveness and clarity, the obtained data are evaluated and summarized in the conclusion.
Klíčová slova
zdraví, rizikové faktory zdraví, zdravý životní styl, chronická onemocnění, podpora zdraví v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
health, health risk factors, healthy lifestyle, chronic diseases, health promotion in kindergarten
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti veřejného zdraví a role mateřské školy v prevenci chronických onemocnění.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na zdravý životní styl a jeho roli při prevenci chronických onemocnění v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti veřejného zdraví a role mateřské školy v prevenci chronických onemocnění.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na zdravý životní styl a jeho roli při prevenci chronických onemocnění v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Compas, B. E., Jaser, S. S., Dunn, M. J., & Rodriguez, E. M. (2012). Coping with Chronic Illness in Childhood and Adolescence. Annual Review Of Clinical Psychology, 8(1), 455–480. https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-032511-143108
Dlouhá, J., & Dlouhý, M. (2015). Pedagogická podpora nemocného dítěte. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Imamova, A. O., Salomova, F. I., Аxmadalieva, N. O., Nigmatullaeva, D. J., Toshmatova, G. А., & Sharipova, S. А. (2019).Ways to Optimize the Formation of the Principles of a Healthy Lifestyle of Children. American Journal of Medicine and Medical Sciences, 12(6), 606-608. http://article.sapub.org/10.5923.j.ajmms.20221206.03.html
Řandová, N. A., & Thorovská, A. (2021). Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v přírodním prostředí. Pedagogická orientace, 31(2), 201-224. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-2-201
Snopek, P., Plisková, B., Filová, A., & Koutecký. V. (2018). Jak učitelé pracují s chronicky nemocnými žáky mladšího školního věku. Univerzita Tomáše Bative Zlíně, Fakulta humanitních studií. https://digilib.k.utb.cz/handle/10563/43759
Seznam doporučené literatury
Compas, B. E., Jaser, S. S., Dunn, M. J., & Rodriguez, E. M. (2012). Coping with Chronic Illness in Childhood and Adolescence. Annual Review Of Clinical Psychology, 8(1), 455–480. https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-032511-143108
Dlouhá, J., & Dlouhý, M. (2015). Pedagogická podpora nemocného dítěte. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Imamova, A. O., Salomova, F. I., Аxmadalieva, N. O., Nigmatullaeva, D. J., Toshmatova, G. А., & Sharipova, S. А. (2019).Ways to Optimize the Formation of the Principles of a Healthy Lifestyle of Children. American Journal of Medicine and Medical Sciences, 12(6), 606-608. http://article.sapub.org/10.5923.j.ajmms.20221206.03.html
Řandová, N. A., & Thorovská, A. (2021). Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v přírodním prostředí. Pedagogická orientace, 31(2), 201-224. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-2-201
Snopek, P., Plisková, B., Filová, A., & Koutecký. V. (2018). Jak učitelé pracují s chronicky nemocnými žáky mladšího školního věku. Univerzita Tomáše Bative Zlíně, Fakulta humanitních studií. https://digilib.k.utb.cz/handle/10563/43759
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce ohodnotila limity práce v použitém jazyku textu, který je spíše hovorový. Nedostatky se objevují i v koherenci textu, který je místy kompilátem a nedostatečně rozpracovává klíčové koncepty. Oponentka práce shledává limity v cílech práce, které implikují spíše kvalitativní design než kvantitativní. Vedoucí práce položila dvě otázky. Studentka odpověděla s nedostatky. Proběhla diskuze komise. Dr. Petrů Puhrová upozornila na důležitost wellbeingu a jeho vlivu na chronická onemocnění.