V mé práci se zabývám zkušenostmi s domácím vzděláváním v České republice. V teoretické části nejdříve charakterizuji pojem a potom samotný vývoj domácího vzdělávání, jak ve světě, tak i u nás. Dále se ve své praktické části zaměřuji na motivy, které vedly rodiče k této formě vzdělávání, jeho legislativním opatřením, a také jaké musí mít kompetence rodič-učitel, aby mohl děti vyučovat doma. Ve své práci zjišťuji hodnocení samotného domácího vzdělávání, tak i jak rodiče a jejich děti vnímají následný nástup na 2. stupeň základní školy. Poskytuji vhled do problematiky DV tak, aby byl prakticky využitelný pro všechny, kteří o této formě vzdělávání uvažují.
Anotace v angličtině
In my thesis I am concerned with home tutoring in the Czech Republic. In the theoretical part I firstly charackterize the conception itself and then the progression of home tutoring in the world, as well as in the Czech Republic. I am further concerned with the motives that led parents to this form of education, its legal regulations and also, what jurisdiction must a parent - tutor have to teach children at home. In the last fields of my thesis I devote my attention to the assessment of home tutoring, to how the parents perceive school and to the accession of their children to the second stage of the primary school.
Klíčová slova
Domácí vzdělávání, Portfolio, Právní úprava - legislativa, Hodnocení domácího vzdělávání, Motivy rodičů
Klíčová slova v angličtině
Home tutoring, Portfolio, Legal regulations, Assessment, Parents motives
Rozsah průvodní práce
88 s., 3 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
V mé práci se zabývám zkušenostmi s domácím vzděláváním v České republice. V teoretické části nejdříve charakterizuji pojem a potom samotný vývoj domácího vzdělávání, jak ve světě, tak i u nás. Dále se ve své praktické části zaměřuji na motivy, které vedly rodiče k této formě vzdělávání, jeho legislativním opatřením, a také jaké musí mít kompetence rodič-učitel, aby mohl děti vyučovat doma. Ve své práci zjišťuji hodnocení samotného domácího vzdělávání, tak i jak rodiče a jejich děti vnímají následný nástup na 2. stupeň základní školy. Poskytuji vhled do problematiky DV tak, aby byl prakticky využitelný pro všechny, kteří o této formě vzdělávání uvažují.
Anotace v angličtině
In my thesis I am concerned with home tutoring in the Czech Republic. In the theoretical part I firstly charackterize the conception itself and then the progression of home tutoring in the world, as well as in the Czech Republic. I am further concerned with the motives that led parents to this form of education, its legal regulations and also, what jurisdiction must a parent - tutor have to teach children at home. In the last fields of my thesis I devote my attention to the assessment of home tutoring, to how the parents perceive school and to the accession of their children to the second stage of the primary school.
Klíčová slova
Domácí vzdělávání, Portfolio, Právní úprava - legislativa, Hodnocení domácího vzdělávání, Motivy rodičů
Klíčová slova v angličtině
Home tutoring, Portfolio, Legal regulations, Assessment, Parents motives
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části - východisko pro výzkumnou část.
Příprava metodiky výzkumné části.
Zpracování a vyhodnocení výzkumu.
Závěry a doporučení.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části - východisko pro výzkumnou část.
Příprava metodiky výzkumné části.
Zpracování a vyhodnocení výzkumu.
Závěry a doporučení.
Seznam doporučené literatury
HOLT, J. Jak se děti učí. Praha: Agentura Strom, 1995.
MARVANOVÁ, G. Experiment domácího vzdělávání v ČR. Brno: MU v Brně, 2001.
OBOŘILOVÁ, L. Domácí vzdělávání v ČR. Brno: MU v Brně, 2001.
PLAŇANSKÝ, P. Domácím školákům začíná pátý rok experimentu. Učitelské listy č.2, 2002-2003.
Seznam doporučené literatury
HOLT, J. Jak se děti učí. Praha: Agentura Strom, 1995.
MARVANOVÁ, G. Experiment domácího vzdělávání v ČR. Brno: MU v Brně, 2001.
OBOŘILOVÁ, L. Domácí vzdělávání v ČR. Brno: MU v Brně, 2001.
PLAŇANSKÝ, P. Domácím školákům začíná pátý rok experimentu. Učitelské listy č.2, 2002-2003.