Cílem práce je zjistit, jaká je struktura posluchačů Univerzity třetího věku na UTB ve Zlíně, jaká je jejich motivace ke studiu a na základě výsledků průzkumu navrhnout řešení ke zvýšení zájmu seniorů o aktivnější studium a tím zvýšit kvalitu tohoto vzdělávacího programu na UTB ve Zlíně.
V teoretické části uvádím základní informace týkající se problematiky stárnutí člověka jako jedince i celé populace a s tím související potřeby celospolečenského řešení otázky zvyšování kvality života seniorské populace. Významnou částí je kapitola o nutnosti celoživotního vzdělávání a po ní následující kapitola o poslání univerzit třetího věku. Charakteristika Univerzity třetího věku na UTB ve Zlíně je již v podstatě úvodem k praktické části.
Praktická část práce obsahuje rozbor postojů seniorských posluchačů na základě odpovědí, které uváděli v dotazníkovém průzkumu. V závěru uvádím náměty, jak poznatky prakticky využít ke zvýšení úrovně vzdělávání seniorů na UTB.
Anotace v angličtině
This Bachelor’s thesis is aiming at gathering information on the structure of students at the University of the Third Age at TBU in Zlín, on their motivation to study and - based on the survey results - at proposing a solution resulting in an increased interest in a more active study to be shown by the senior students and thus at improving the quality of this educational programme implemented at TBU in Zlín.
The theoretical part includes basic information regarding the issue of ageing both in individuals and in the entire population and, in relation to this fact, the necessity of finding a solution for the society as a whole as regards the improvement of the quality of life of the senior population. Of great importance is the chapter on the necessity of learning lasting for a lifetime (lifelong learning) as well as the following chapter on the role of the Universities of the Third Age. The characterization of the University of the Third Age at TBU in Zlín actually represents an introduction to the practical part.
The practical part involves an analysis of the senior students’ opinions expressed in the answers given by the students within the questionnaire survey. To conclude, I have given my suggestions on how to apply the knowledge obtained in order to improve the level of seniors’ education at TBU.
Klíčová slova
senior, demografický vývoj, celoživotní vzdělávání, Univerzita třetího věku, studium, motivace
Klíčová slova v angličtině
senior, demographic development, lifelong learning, University of the Third Age, study, motivation
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je zjistit, jaká je struktura posluchačů Univerzity třetího věku na UTB ve Zlíně, jaká je jejich motivace ke studiu a na základě výsledků průzkumu navrhnout řešení ke zvýšení zájmu seniorů o aktivnější studium a tím zvýšit kvalitu tohoto vzdělávacího programu na UTB ve Zlíně.
V teoretické části uvádím základní informace týkající se problematiky stárnutí člověka jako jedince i celé populace a s tím související potřeby celospolečenského řešení otázky zvyšování kvality života seniorské populace. Významnou částí je kapitola o nutnosti celoživotního vzdělávání a po ní následující kapitola o poslání univerzit třetího věku. Charakteristika Univerzity třetího věku na UTB ve Zlíně je již v podstatě úvodem k praktické části.
Praktická část práce obsahuje rozbor postojů seniorských posluchačů na základě odpovědí, které uváděli v dotazníkovém průzkumu. V závěru uvádím náměty, jak poznatky prakticky využít ke zvýšení úrovně vzdělávání seniorů na UTB.
Anotace v angličtině
This Bachelor’s thesis is aiming at gathering information on the structure of students at the University of the Third Age at TBU in Zlín, on their motivation to study and - based on the survey results - at proposing a solution resulting in an increased interest in a more active study to be shown by the senior students and thus at improving the quality of this educational programme implemented at TBU in Zlín.
The theoretical part includes basic information regarding the issue of ageing both in individuals and in the entire population and, in relation to this fact, the necessity of finding a solution for the society as a whole as regards the improvement of the quality of life of the senior population. Of great importance is the chapter on the necessity of learning lasting for a lifetime (lifelong learning) as well as the following chapter on the role of the Universities of the Third Age. The characterization of the University of the Third Age at TBU in Zlín actually represents an introduction to the practical part.
The practical part involves an analysis of the senior students’ opinions expressed in the answers given by the students within the questionnaire survey. To conclude, I have given my suggestions on how to apply the knowledge obtained in order to improve the level of seniors’ education at TBU.
Klíčová slova
senior, demografický vývoj, celoživotní vzdělávání, Univerzita třetího věku, studium, motivace
Klíčová slova v angličtině
senior, demographic development, lifelong learning, University of the Third Age, study, motivation
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části - charakteristika základních pojmů:
Univerzita třetího věku, studijní programy, formy studia, témata.
Posluchači Univerzity třetího věku - struktura, motivace.
Programy Univerzity třetího věku s vyšším podílem aktivní účasti posluchačů.
Zpracování praktické části - metodologie výzkumu:
Kvantitativní výzkum (dotazníková metoda, rozhovor).
Zpracování výsledků výzkumu.
Zhodnocení výsledků a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části - charakteristika základních pojmů:
Univerzita třetího věku, studijní programy, formy studia, témata.
Posluchači Univerzity třetího věku - struktura, motivace.
Programy Univerzity třetího věku s vyšším podílem aktivní účasti posluchačů.
Zpracování praktické části - metodologie výzkumu:
Kvantitativní výzkum (dotazníková metoda, rozhovor).
Zpracování výsledků výzkumu.
Zhodnocení výsledků a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ATKINSONOVÁ, R.L: a kol. Psychologie. Praha: Academia 1995.
CAMPBELLOVÁ, J. Techniky arteterapie. Praha: Portál 1998.
HARTL, P. Psychologický slovník. Praha: Portál 2000.
HARTL, P. Pedagogická psychologie dospělých. Praha: SPN 1988.
HILL, G. Moderní psychologie, Praha: Portál 2004.
LANGMEIER, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada 2000.
MÜHLPACHR, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: Masarykova univ. 2001.
MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia 1998.
NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia 1997.
ŠICKOVÁ-FABICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál 2002.
Seznam doporučené literatury
ATKINSONOVÁ, R.L: a kol. Psychologie. Praha: Academia 1995.
CAMPBELLOVÁ, J. Techniky arteterapie. Praha: Portál 1998.
HARTL, P. Psychologický slovník. Praha: Portál 2000.
HARTL, P. Pedagogická psychologie dospělých. Praha: SPN 1988.
HILL, G. Moderní psychologie, Praha: Portál 2004.
LANGMEIER, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada 2000.
MÜHLPACHR, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: Masarykova univ. 2001.
MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia 1998.
NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia 1997.
ŠICKOVÁ-FABICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál 2002.