Diplomová práce s názvem "Pedagogové ve vybrané Montessori škole: Jejich aspirace a
motivace" zkoumá životní příběhy pedagogů a jejich přístup k výuce. Práce je rozdělena do teoretické a praktické části. Teoretická část se skládá ze čtyř kapitol. První kapitola se zaměřuje na tradiční pedagogiku a její vliv na současné školství, přičemž jsou popsány dva problematické modely a jejich příčiny. Druhá kapitola se zabývá komplexním pochopením Montessori pedagogiky. Třetí kapitola analyzuje přístup Montessori pedagogů a čtvrtá kapitola se věnuje aspiracím a motivacím v kontextu sociálně-pedagogického prostředí. Cílem výzkumu je odhalit životní příběhy pedagogů a zjistit, jak jejich životní zkušenosti ovlivňují rozhodnutí věnovat se výuce metodou Montessori. Zdrojem dat pro výzkum byly narativní rozhovory a jako výzkumnou metodu jsme použili narativní analýzu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled "Teachers in a selected Montessori school: Their aspirations and motivation" explores the life stories of pedagogues and their approach to teaching. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part consists of four chapters. The first chapter focuses on traditional pedagogy and its influence on contemporary education, while two problematic models and their causes are described. The second chapter deals with a comprehensive understanding of Montessori pedagogy. The third chapter analyses the approach of Montessori educators and the fourth chapter looks at aspirations and motivations in the context of the social pedagogical environment. The aim of the research is to uncover the life stories of the educators and to find out how their life experiences influence their decision to pursue Montessori teaching. The data source for research was narrative interviews, and as a research method we used a narrative analysis.
Klíčová slova
Montessori pedagogika, tradiční pedagogika, výchova a vzdělávání, pedagogický přístup, aspirace, motivace, narativní analýza
Klíčová slova v angličtině
Montessori pedagogy, traditional pedagogy, education and upbringing, pedagogical approach, aspiration, motivation, narrative analysis
Rozsah průvodní práce
94
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem "Pedagogové ve vybrané Montessori škole: Jejich aspirace a
motivace" zkoumá životní příběhy pedagogů a jejich přístup k výuce. Práce je rozdělena do teoretické a praktické části. Teoretická část se skládá ze čtyř kapitol. První kapitola se zaměřuje na tradiční pedagogiku a její vliv na současné školství, přičemž jsou popsány dva problematické modely a jejich příčiny. Druhá kapitola se zabývá komplexním pochopením Montessori pedagogiky. Třetí kapitola analyzuje přístup Montessori pedagogů a čtvrtá kapitola se věnuje aspiracím a motivacím v kontextu sociálně-pedagogického prostředí. Cílem výzkumu je odhalit životní příběhy pedagogů a zjistit, jak jejich životní zkušenosti ovlivňují rozhodnutí věnovat se výuce metodou Montessori. Zdrojem dat pro výzkum byly narativní rozhovory a jako výzkumnou metodu jsme použili narativní analýzu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled "Teachers in a selected Montessori school: Their aspirations and motivation" explores the life stories of pedagogues and their approach to teaching. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part consists of four chapters. The first chapter focuses on traditional pedagogy and its influence on contemporary education, while two problematic models and their causes are described. The second chapter deals with a comprehensive understanding of Montessori pedagogy. The third chapter analyses the approach of Montessori educators and the fourth chapter looks at aspirations and motivations in the context of the social pedagogical environment. The aim of the research is to uncover the life stories of the educators and to find out how their life experiences influence their decision to pursue Montessori teaching. The data source for research was narrative interviews, and as a research method we used a narrative analysis.
Klíčová slova
Montessori pedagogika, tradiční pedagogika, výchova a vzdělávání, pedagogický přístup, aspirace, motivace, narativní analýza
Klíčová slova v angličtině
Montessori pedagogy, traditional pedagogy, education and upbringing, pedagogical approach, aspiration, motivation, narrative analysis
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky, alternativního školství a sociální psychologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky, alternativního školství a sociální psychologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LILLARD, Angeline Stoll, c2017. Montessori: the science behind the genius. 3rd ed. New York: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-998152-6.
O'DONOGHUE, T. A., 2007. Planning your qualitative research project: an introduction to interpretivist research in education. New York: Routledge. ISBN 9780203967720.
PRŮCHA, Jan, 2012. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-999-4.
ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH, 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6382-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
LILLARD, Angeline Stoll, c2017. Montessori: the science behind the genius. 3rd ed. New York: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-998152-6.
O'DONOGHUE, T. A., 2007. Planning your qualitative research project: an introduction to interpretivist research in education. New York: Routledge. ISBN 9780203967720.
PRŮCHA, Jan, 2012. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-999-4.
ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH, 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6382-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
3 rozhovory, 1 životní křivka
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka se adekvátně věnovala představení teoretické části. Následně představila hlavní výzkumný cíl a také dílčí výzkumné cíle. Navázala charakteristikou výzkumného souboru. Prezentovala metodu sběru dat (narativní rozhovor, metoda čáry života). Zvolila narativní analýzu. Pozornost byla přesměrována na prezentaci výsledků výzkumu. Otázky vedoucí a oponenta práce byly zodpovězeny.