V bakalářské práci se zabývám sledováním změn vnímaní autorit u dětí a dospívajících. V teoretické části popisuji autoritu, její význam a vývoj, druhy autority a faktory ovlivňující její význam ve společnosti. V práci také velkou část věnuji sledování autority učitele
a vztahu učitel - žák a autority školy.
Byl proveden kvalitativní výzkum formou rozhovorů. Ty byly realizovány se čtyřmi učiteli prvního a druhého stupně základní školy. Všem jsem pokládala stejné otázky, které se týkaly především toho, jak učitelé vnímají svoji autoritu v průběhu praxe a zda vidí změny ve vztahu žáků k učitelům. Také jsem u každého zaznamenala základní osobní údaje a údaje týkající se pedagogické praxe. Rozhovory byly následně zpracovány a vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
In this work are monitored changes of perception of authorities by children and teenages. In theoretic part is described authority, its importance and progression, kinds of autohorities and influencing factors of its importance in society. Great part of this work is about teachers authority, relattion between teacher and pupil and authority of school.
Qualitative research was done by conversation. Conversations were done with four teachers from the first level of basic school. These teachers have answered on the same questions about their authority during teachers profession and about changes in behaviour of pupils. Basic indications about each teacher were wrote down. Conversations were elaborated and evaluated.
Klíčová slova
autorita, formální a neformální autorita, autorita školy a učitele, interakce učitele a žáka, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
influence, formal and informal influence, influence of school and teacher, interaction of teacher and pupil, qualitative research
Rozsah průvodní práce
56 s., 17 s. text. příloh
Jazyk
AN
Anotace
V bakalářské práci se zabývám sledováním změn vnímaní autorit u dětí a dospívajících. V teoretické části popisuji autoritu, její význam a vývoj, druhy autority a faktory ovlivňující její význam ve společnosti. V práci také velkou část věnuji sledování autority učitele
a vztahu učitel - žák a autority školy.
Byl proveden kvalitativní výzkum formou rozhovorů. Ty byly realizovány se čtyřmi učiteli prvního a druhého stupně základní školy. Všem jsem pokládala stejné otázky, které se týkaly především toho, jak učitelé vnímají svoji autoritu v průběhu praxe a zda vidí změny ve vztahu žáků k učitelům. Také jsem u každého zaznamenala základní osobní údaje a údaje týkající se pedagogické praxe. Rozhovory byly následně zpracovány a vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
In this work are monitored changes of perception of authorities by children and teenages. In theoretic part is described authority, its importance and progression, kinds of autohorities and influencing factors of its importance in society. Great part of this work is about teachers authority, relattion between teacher and pupil and authority of school.
Qualitative research was done by conversation. Conversations were done with four teachers from the first level of basic school. These teachers have answered on the same questions about their authority during teachers profession and about changes in behaviour of pupils. Basic indications about each teacher were wrote down. Conversations were elaborated and evaluated.
Klíčová slova
autorita, formální a neformální autorita, autorita školy a učitele, interakce učitele a žáka, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
influence, formal and informal influence, influence of school and teacher, interaction of teacher and pupil, qualitative research
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretických východisek pro praktickou část
Charakteristika výzkumného souboru
Provedení kvalitativního výzkumu formou rozhovoru
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu
Přijetí odpovídajících závěrů
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretických východisek pro praktickou část
Charakteristika výzkumného souboru
Provedení kvalitativního výzkumu formou rozhovoru
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu
Přijetí odpovídajících závěrů
Seznam doporučené literatury
Hendl, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999.
Vališová, Alena. Autorita, jako pedagogický problém.Praha: Karolinum, 1998.
Vališová, Alena a spol. Autorita ve výchově - vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha : Karolinum, 1999.
Chráska, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998.
Seznam doporučené literatury
Hendl, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999.
Vališová, Alena. Autorita, jako pedagogický problém.Praha: Karolinum, 1998.
Vališová, Alena a spol. Autorita ve výchově - vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha : Karolinum, 1999.
Chráska, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998.