Diplomová práce je zaměřena na zpracování úloh pro výuku počítačových sítí na středních školách v prostředí simulačního softwaru prostřednictvím badatelsky oriento-vané výuky. Součástí práce jsou vytvořené úlohy v simulačním softwaru s návodem k řešení, s možností automatického hodnocení a s otestovaným řešením. K úlohám jsou připojeny také pracovní listy. V teoretické části je popsána badatelsky orientované výuky. V praktické části je proveden výzkum nejčastěji používaných simulačních softwarů pou-žívaných k výuce na středních školách. Poté je vytvořen návod, jak se simulačním soft-warem zacházet a postup řešení jednotlivých úloh. V závěru je zpětná vazba od učitelů i studentů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the processing of tasks for teaching computer networks at secondary schools in the environment of simulation software through Inquiry Based Education. Part of the work are tasks created in simulation software with instructi-ons for solving them, with the possibility of automatic evaluation and with a tested solu-tion. Worksheets are also attached to the tasks. The Inquiry Based Education is described in the theoretical part. In the practical part, research is carried out on the most frequently used simulation software used for teaching in secondary schools. After that, instructions are created on how to handle the simulation software and the procedure for solving indi-vidual tasks. At the end there is feedback from teachers and students.
Inquiry Based Education, Cisco Packet Tracer, GNS3
Rozsah průvodní práce
35 s. (156 580 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na zpracování úloh pro výuku počítačových sítí na středních školách v prostředí simulačního softwaru prostřednictvím badatelsky oriento-vané výuky. Součástí práce jsou vytvořené úlohy v simulačním softwaru s návodem k řešení, s možností automatického hodnocení a s otestovaným řešením. K úlohám jsou připojeny také pracovní listy. V teoretické části je popsána badatelsky orientované výuky. V praktické části je proveden výzkum nejčastěji používaných simulačních softwarů pou-žívaných k výuce na středních školách. Poté je vytvořen návod, jak se simulačním soft-warem zacházet a postup řešení jednotlivých úloh. V závěru je zpětná vazba od učitelů i studentů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the processing of tasks for teaching computer networks at secondary schools in the environment of simulation software through Inquiry Based Education. Part of the work are tasks created in simulation software with instructi-ons for solving them, with the possibility of automatic evaluation and with a tested solu-tion. Worksheets are also attached to the tasks. The Inquiry Based Education is described in the theoretical part. In the practical part, research is carried out on the most frequently used simulation software used for teaching in secondary schools. After that, instructions are created on how to handle the simulation software and the procedure for solving indi-vidual tasks. At the end there is feedback from teachers and students.
Inquiry Based Education, Cisco Packet Tracer, GNS3
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši tématu badatelsky orientované výuky (BOV).
Navrhněte vhodný didaktický projekt se zaměřením na výuku počítačových sítí v prostředí simulačního software na střední škole.
Stanovte didaktické cíle a připravte jednotlivé pracovní úlohy.
Projekt realizujte a vhodnou formou ověřte.
Vyhodnoťte silné a slabé stránky projektu z didaktického pohledu.
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši tématu badatelsky orientované výuky (BOV).
Navrhněte vhodný didaktický projekt se zaměřením na výuku počítačových sítí v prostředí simulačního software na střední škole.
Stanovte didaktické cíle a připravte jednotlivé pracovní úlohy.
Projekt realizujte a vhodnou formou ověřte.
Vyhodnoťte silné a slabé stránky projektu z didaktického pohledu.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5.
PECH, Pavel, Lenka ČINČUROVÁ, Martin GÜNZEL, et al. Badatelsky orientovaná výuka matematiky a informatiky s podporou technologií. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2015. ISBN 978-80-7394-531-2.
EMPSON, Scott. CCNA 200-301 Portable Command Guide. Fifth Edition. Cisco Systems, Inc. San Jose, CA: Cisco Press, 2020, 794 s. ISBN 0-13-593782-5.
KUROSE, James F. a Keith W. ROSS. Computer Networking: A Top-Down Approach. Sixth Edition. Harlow: Pearson Education Limited, 2022. ISBN 0-13-285620-4.
HORÁK, Jaroslav a Milan KERŠLÁGER. Počítačové sítě pro začínající správce. 5., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3176-3.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5.
PECH, Pavel, Lenka ČINČUROVÁ, Martin GÜNZEL, et al. Badatelsky orientovaná výuka matematiky a informatiky s podporou technologií. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2015. ISBN 978-80-7394-531-2.
EMPSON, Scott. CCNA 200-301 Portable Command Guide. Fifth Edition. Cisco Systems, Inc. San Jose, CA: Cisco Press, 2020, 794 s. ISBN 0-13-593782-5.
KUROSE, James F. a Keith W. ROSS. Computer Networking: A Top-Down Approach. Sixth Edition. Harlow: Pearson Education Limited, 2022. ISBN 0-13-285620-4.
HORÁK, Jaroslav a Milan KERŠLÁGER. Počítačové sítě pro začínající správce. 5., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3176-3.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly přečteny posudky vedoucího a oponenta a následně byla vedena rozprava, během které byly položeny následující dotazy a komentáře.
Student práci přepracoval a doplnil dle požadavků komise. Práce je dle mého názoru po obsahové stránce přínosem pro oblast badatelské výuky. (prof. Jašek)
Diplomovou práci student přepracoval dle dřívějších připomínek a více se věnoval badatelsky
orientované výuce a prezentaci zpracování metodických materiálů v DP. Práce je přehlednější,
ucelenější a má definovatelnou strukturu. Z hlediska typografických nedostatků DP obsahuje místy
nejednotné řádkování a hned v úvodu špatné skloňování způsobené nepozorností při úpravě
původní věty. Student v DP špatně označuje žáky SŠ jako studenty (dle školského zákona jsou to
žáci střední školy, studenti jsou na VOŠ a VŠ). U prezentovaných metodických a pracovních listů
pro žáky není jasně patrné, co je pracovní list a co metodika, vše splývá dohromady. (dr. Sedláček)
Zkoušel jste výsledky se studenty se studenty a kolik času student strávil? Jak je zadání variabilní? (dr. Sysala)
Jakou verzi PacketTracer jste používal? Máte CISCO Akademii? (dr. Matýsek)
V bodě zadání máte vyhodnotit výsledky a máte k tomu jen jednu stránku, nezasloužilo by si to větší rozsah? (dr. Janků)