Protože dochází k rostoucí oblibě online nakupovaní po celém světě, tato diplomová práce zkoumá potenciál online nákupu potravin v Maroku. Hlavním cílem práce je vytvořit návrh webové aplikace pro nákup potravin, která je zejména vhodná pro uspokojení požadavků a očekávání marockých zákazníků, s důrazem na supermarkety Carrefour jako subjekt projektu. Práce bude rozdělena do tří hlavních částí. Teoretické části, která zkoumá postoj zákazníků k nákupu potravin a elektronickému obchodování v Maroku. Výzkumné části, která zahrnuje průzkum provedený k otestování chování marockých zákazníků při nákupu potravin a v elektronickém obchodování, přičemž výsledky budou použity ve třetí část práce, kde bude diskutován návrh a vývoj aplikace. Projekt bude zahrnovat také testovací průzkum, který hodnotí uživatelskou zkušenost a shodu aplikace s cíli práce. Celkově tato studie přispívá k porozumění nakupovaní online a chování zákazníků v Maroku a poskytuje praktické řešení pro online odvětví nákupu potravin v zemi.
Anotace v angličtině
Given the growing popularity of e-commerce worldwide, this diploma thesis investigates the potential of the online grocery shopping industry in Morocco. The thesis main goal is to propose a web application design for grocery shopping that is especially suited to satisfy Moroccan customers' demands and expectations, with a focus on Carrefour supermarkets as subject of the project. The thesis will be organized in three main parts, theoretical part that explores customers attitudes regarding grocery shopping and e-commerce in Morocco. Research part that involves a survey performed to examine the grocery shopping and e-commerce behaviours of Moroccan customers, with the results informing the third part of the thesis where design and development of the proposed application will be discussed. The project will include a testing survey as well that assesses user experience and the application's conformity to the thesis's objectives. Overall, this study contributes to the understanding of e-commerce and customer behavior in Morocco and provides a practical solution for the country's online grocery sector.
Online grocery shopping, e-commerce, consumer behavior, user experience, user interface.
Rozsah průvodní práce
105p. (163 786 characters)
Jazyk
AN
Anotace
Protože dochází k rostoucí oblibě online nakupovaní po celém světě, tato diplomová práce zkoumá potenciál online nákupu potravin v Maroku. Hlavním cílem práce je vytvořit návrh webové aplikace pro nákup potravin, která je zejména vhodná pro uspokojení požadavků a očekávání marockých zákazníků, s důrazem na supermarkety Carrefour jako subjekt projektu. Práce bude rozdělena do tří hlavních částí. Teoretické části, která zkoumá postoj zákazníků k nákupu potravin a elektronickému obchodování v Maroku. Výzkumné části, která zahrnuje průzkum provedený k otestování chování marockých zákazníků při nákupu potravin a v elektronickém obchodování, přičemž výsledky budou použity ve třetí část práce, kde bude diskutován návrh a vývoj aplikace. Projekt bude zahrnovat také testovací průzkum, který hodnotí uživatelskou zkušenost a shodu aplikace s cíli práce. Celkově tato studie přispívá k porozumění nakupovaní online a chování zákazníků v Maroku a poskytuje praktické řešení pro online odvětví nákupu potravin v zemi.
Anotace v angličtině
Given the growing popularity of e-commerce worldwide, this diploma thesis investigates the potential of the online grocery shopping industry in Morocco. The thesis main goal is to propose a web application design for grocery shopping that is especially suited to satisfy Moroccan customers' demands and expectations, with a focus on Carrefour supermarkets as subject of the project. The thesis will be organized in three main parts, theoretical part that explores customers attitudes regarding grocery shopping and e-commerce in Morocco. Research part that involves a survey performed to examine the grocery shopping and e-commerce behaviours of Moroccan customers, with the results informing the third part of the thesis where design and development of the proposed application will be discussed. The project will include a testing survey as well that assesses user experience and the application's conformity to the thesis's objectives. Overall, this study contributes to the understanding of e-commerce and customer behavior in Morocco and provides a practical solution for the country's online grocery sector.
Online grocery shopping, e-commerce, consumer behavior, user experience, user interface.
Zásady pro vypracování
1. Provide the theoretical background of consumer behavior in the grocery sector in Morocco.
2. Define the main goal, state research questions, and choose adequate research methods.
3. Conduct primary research according to the goal of the work.
4. Evaluate and interpret the research results, and answer the research questions.
5. Based on the research findings, propose a web and mobile application for e-groceries adapted to the Moroccan customer behavior.
Zásady pro vypracování
1. Provide the theoretical background of consumer behavior in the grocery sector in Morocco.
2. Define the main goal, state research questions, and choose adequate research methods.
3. Conduct primary research according to the goal of the work.
4. Evaluate and interpret the research results, and answer the research questions.
5. Based on the research findings, propose a web and mobile application for e-groceries adapted to the Moroccan customer behavior.
Seznam doporučené literatury
DRIEDIGER, Fabian. BHATIASEVI, Veera. 2019. Online grocery shopping in Thailand: Consumer acceptance and usage behavior. Journal of Retailing and Consumer Services : Volume 48. ISSN 0969-6989.
FEINLEIB, David. 2017. Bricks to Clicks: Why Some Brands Will Thrive in E-Commerce and Others Won't. Apress. ISBN: 9781484228043.
GORDON, R. Foxall. 2014. Consumer Behaviour: A Practical Guide. Routledge. ISBN:1138832367.
MUNSON, Jo. TIROPANIS, Thanassis. LOWE, Michelle. 2017. Online Grocery Shopping: Identifying Change in Consumption Practices. Internet Science. INSCI 2017. Lecture Notes in Computer Science, vol 10673. Springer. ISBN : 9783319702841.
STAIANO, Fabio. 2022. Designing and Prototyping Interfaces with Figma: Learn essential UX/UI design principles by creating interactive prototypes for mobile, tablet, and desktop. Packt. ISBN: 9781800564183.
Seznam doporučené literatury
DRIEDIGER, Fabian. BHATIASEVI, Veera. 2019. Online grocery shopping in Thailand: Consumer acceptance and usage behavior. Journal of Retailing and Consumer Services : Volume 48. ISSN 0969-6989.
FEINLEIB, David. 2017. Bricks to Clicks: Why Some Brands Will Thrive in E-Commerce and Others Won't. Apress. ISBN: 9781484228043.
GORDON, R. Foxall. 2014. Consumer Behaviour: A Practical Guide. Routledge. ISBN:1138832367.
MUNSON, Jo. TIROPANIS, Thanassis. LOWE, Michelle. 2017. Online Grocery Shopping: Identifying Change in Consumption Practices. Internet Science. INSCI 2017. Lecture Notes in Computer Science, vol 10673. Springer. ISBN : 9783319702841.
STAIANO, Fabio. 2022. Designing and Prototyping Interfaces with Figma: Learn essential UX/UI design principles by creating interactive prototypes for mobile, tablet, and desktop. Packt. ISBN: 9781800564183.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The Head of the Committee welcomed the student at the final state examination.
The student had presented his diploma thesis according to the given structure.
The Supervisor's and External examiner's review had been read out loud in front of the student and committee. The student had been allowed to express her reaction to reviews and to answer given questions written below.
External examiner's questions:
• Please characterize the differences between e-commerce and e-business.
• What is the necessary infrastructure for the application of the proposed solutions in Morocco?
• Wouldn't it be easier to adapt an existing application than to design a new one?
Supervisor's question:
• What are the potential pitfalls of your project?