Bakalářská práce se zabývá marketingovým nástrojem product placement a jeho využitím v oblasti hudební tvorby českého a slovenského rapu. V teoretické části jsou definovány základní pojmy zkoumané problematiky, jež jsou stěžejní pro porozumění praktické části práce. Cílem práce bylo zmapovat situaci v oblasti product placementu v daném hudebním odvětví, a to jak z pohledu samotných tvůrců, tak i ze strany příjemců. V první části výzkumu byly analyzovány vybrané skladby daného hudebního žánru za pomoci obsahové analýzy, a to z hlediska umísťování produktů a značek do textové a vizuální stránky skladby. Druhá část výzkumu byla věnována dotazníkovému šetření, ve kterém byly zkoumány dopady product placementu na posluchače daného hudebního žánru. Získaná data byla použita k vyhodnocení práce, stanovení dílčích závěrů a případných doporučení ke zlepšení efektivity product placementu v daném hudebním odvětví.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the marketing tool product placement and its use in the field of Czech and Slovak rap music. In the theoretical part, basic terms of the researched issue are defined, which are crucial for understanding the practical part of the work. The goal of the thesis was to map the situation in product placement in the given music industry, both from the point of view of the creators themselves and from the side of the recipients. In the first part of the research, selected songs of the given musical genre were analyzed with the help of content analysis, from the point of view of the placement of products and brands in the textual and visual aspects of the song. The second part of the research was devoted to a questionnaire survey, in which the effects of product placement on listeners of the given music genre were examined. The obtained data were used to evaluate the work, determine partial conclusions and possible recommendations to improve the effectiveness of product placement in the given music industry.
Klíčová slova
marketingová komunikace, umístění produktu, značkové umístění, reklama, značka, produkt, hudba, hip hop, rap, hudební videoklip, hudební text
Klíčová slova v angličtině
marketing communication, product placement, brand placement, advertising, brand, product, music, hip hop, rap, music video, music lyrics
Rozsah průvodní práce
117 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá marketingovým nástrojem product placement a jeho využitím v oblasti hudební tvorby českého a slovenského rapu. V teoretické části jsou definovány základní pojmy zkoumané problematiky, jež jsou stěžejní pro porozumění praktické části práce. Cílem práce bylo zmapovat situaci v oblasti product placementu v daném hudebním odvětví, a to jak z pohledu samotných tvůrců, tak i ze strany příjemců. V první části výzkumu byly analyzovány vybrané skladby daného hudebního žánru za pomoci obsahové analýzy, a to z hlediska umísťování produktů a značek do textové a vizuální stránky skladby. Druhá část výzkumu byla věnována dotazníkovému šetření, ve kterém byly zkoumány dopady product placementu na posluchače daného hudebního žánru. Získaná data byla použita k vyhodnocení práce, stanovení dílčích závěrů a případných doporučení ke zlepšení efektivity product placementu v daném hudebním odvětví.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the marketing tool product placement and its use in the field of Czech and Slovak rap music. In the theoretical part, basic terms of the researched issue are defined, which are crucial for understanding the practical part of the work. The goal of the thesis was to map the situation in product placement in the given music industry, both from the point of view of the creators themselves and from the side of the recipients. In the first part of the research, selected songs of the given musical genre were analyzed with the help of content analysis, from the point of view of the placement of products and brands in the textual and visual aspects of the song. The second part of the research was devoted to a questionnaire survey, in which the effects of product placement on listeners of the given music genre were examined. The obtained data were used to evaluate the work, determine partial conclusions and possible recommendations to improve the effectiveness of product placement in the given music industry.
Klíčová slova
marketingová komunikace, umístění produktu, značkové umístění, reklama, značka, produkt, hudba, hip hop, rap, hudební videoklip, hudební text
Klíčová slova v angličtině
marketing communication, product placement, brand placement, advertising, brand, product, music, hip hop, rap, music video, music lyrics
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretická východiska z oblasti product placementu v hudbě a žánrového zasazení tvorby.
2. Zpracujte metodologii práce. Uveďte cíle a použité metody výzkumu a formulujte výzkumné otázky.
3. Představte konkrétní interprety jež jsou předmětem výzkumu a popište jejich tvorbu z hlediska textové i audiovizuální podoby.
4. Analyzujte jednotlivé části výzkumu za pomoci polostrukturovaných rozhovorů a dotazníkového šetření.
5. Interpretujte výsledná data a zhodnoťte situaci v oblasti product placementu v daném hudebním žánru.
6. Na základě výsledků šetření zodpovězte výzkumné otázky, stanovte závěry a doporučení.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretická východiska z oblasti product placementu v hudbě a žánrového zasazení tvorby.
2. Zpracujte metodologii práce. Uveďte cíle a použité metody výzkumu a formulujte výzkumné otázky.
3. Představte konkrétní interprety jež jsou předmětem výzkumu a popište jejich tvorbu z hlediska textové i audiovizuální podoby.
4. Analyzujte jednotlivé části výzkumu za pomoci polostrukturovaných rozhovorů a dotazníkového šetření.
5. Interpretujte výsledná data a zhodnoťte situaci v oblasti product placementu v daném hudebním žánru.
6. Na základě výsledků šetření zodpovězte výzkumné otázky, stanovte závěry a doporučení.
Seznam doporučené literatury
AUSTERLITZ, Saul, 2008. Money For Nothing: A History of the Music Video from the Beatles to the White Stripes. New York: Continuums. ISBN: 978-0-8264-1818-0.
BURKHALTER, Janée & Corliss THORNTON, 2014. Advertising to the beat: An analysis of brand placements in hip-hop music videos. Journal of Marketing Communications. DOI: 10.1080/13527266.2012.710643.
KALISTA, Martin, 2011. Product placement a jeho vliv při umístění v audiovizuálních pořadech. Ostrava: Key Publishing. ISBN 978-80-7418-111-5.
KRAMOLIŠ, Jan a Martina KOPEČKOVÁ, 2015. Marketingový nástroj Product Placement v českém prostředí. Žilina: Georg. ISBN 978-80-8154-108-7.
LEHU, Jean-Marc, 2007. Branded entertainment: product placement & brand strategy in the entertainment business. London: Kogan Page Publishers. ISBN 978-0-7494-4940-7.
ORAVCOVÁ, Anna a Marta KOLÁŘOVÁ, 2011. Revolta stylem: hudební subkultury mládeže v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). ISBN 978-80-7419-060-5.
VERNALLIS, Carol, 2013. YouTube, Music Video, and the New Digital Cinema. New York: Oxford University Press. ISBN: 978-0199767007.
VESELÝ, Karel, 2010. Hudba ohně: radikální černá hudba od jazzu po hip hop a dále. Praha: BiggBoss. ISBN 978-80-903973-1-6.
ZEMAN, Ladislav, 2022. Českej rap. Praha: Mej dej. ISBN: 9788090829206.
Seznam doporučené literatury
AUSTERLITZ, Saul, 2008. Money For Nothing: A History of the Music Video from the Beatles to the White Stripes. New York: Continuums. ISBN: 978-0-8264-1818-0.
BURKHALTER, Janée & Corliss THORNTON, 2014. Advertising to the beat: An analysis of brand placements in hip-hop music videos. Journal of Marketing Communications. DOI: 10.1080/13527266.2012.710643.
KALISTA, Martin, 2011. Product placement a jeho vliv při umístění v audiovizuálních pořadech. Ostrava: Key Publishing. ISBN 978-80-7418-111-5.
KRAMOLIŠ, Jan a Martina KOPEČKOVÁ, 2015. Marketingový nástroj Product Placement v českém prostředí. Žilina: Georg. ISBN 978-80-8154-108-7.
LEHU, Jean-Marc, 2007. Branded entertainment: product placement & brand strategy in the entertainment business. London: Kogan Page Publishers. ISBN 978-0-7494-4940-7.
ORAVCOVÁ, Anna a Marta KOLÁŘOVÁ, 2011. Revolta stylem: hudební subkultury mládeže v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). ISBN 978-80-7419-060-5.
VERNALLIS, Carol, 2013. YouTube, Music Video, and the New Digital Cinema. New York: Oxford University Press. ISBN: 978-0199767007.
VESELÝ, Karel, 2010. Hudba ohně: radikální černá hudba od jazzu po hip hop a dále. Praha: BiggBoss. ISBN 978-80-903973-1-6.
ZEMAN, Ladislav, 2022. Českej rap. Praha: Mej dej. ISBN: 9788090829206.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách. Studentka představil zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury. Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky. V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponentka):
Pro jaký typ výrobků je spolupráce s českými rapery v oblasti PP perspektivní (typově).
Jak by se podle vás mohl autor hudebních textů efektivně bránit proti nařčení z PP, který není komerční? Lze to?