Tato diplomová práce se zabývá rozeznatelností a používáním neetických příspěvků na sociálních sítích. Teoretická část definuje základní pojmy v oblasti marketingové komunikace a digitálního marketingu a pojednává také o etice marketingové komunikace, regulaci a samoregulaci reklamy. Praktická část pomocí výzkumných šetření určuje rozeznatelnost neetických reklamních příspěvků na sociálních sítích odborníky i širokou veřejností. U odborníků dále výzkum zkoumal jejich ochotu závadné příspěvky zveřejnit. Na základě výsledků výzkumných šetření vznikl projekt formou výukového materiálu včetně komunikační strategie jeho šíření.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with the recognition and use of unethical posts on social media. The theoretical part defines the basic concepts in the field of marketing communication and digital marketing and also discusses the ethics of marketing communication, regulation and self-regulation of advertising. The practical part uses research investigations to determine the recognition of unethical advertising posts on social networks by experts and the general public. For experts, the research also examined their willingness to publish problematic posts. Based on the results of the research investigations, the project was developed in the form of educational material, including a communication strategy for its dissemination.
Klíčová slova
etika, etika marketingu, reklama na sociálních sítích, regulace reklamy, samoregulace reklamy
Klíčová slova v angličtině
ethics, marketing ethics, social media advertising, advertising regulation, advertising self-regulation
Rozsah průvodní práce
100 s. (155 371 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá rozeznatelností a používáním neetických příspěvků na sociálních sítích. Teoretická část definuje základní pojmy v oblasti marketingové komunikace a digitálního marketingu a pojednává také o etice marketingové komunikace, regulaci a samoregulaci reklamy. Praktická část pomocí výzkumných šetření určuje rozeznatelnost neetických reklamních příspěvků na sociálních sítích odborníky i širokou veřejností. U odborníků dále výzkum zkoumal jejich ochotu závadné příspěvky zveřejnit. Na základě výsledků výzkumných šetření vznikl projekt formou výukového materiálu včetně komunikační strategie jeho šíření.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with the recognition and use of unethical posts on social media. The theoretical part defines the basic concepts in the field of marketing communication and digital marketing and also discusses the ethics of marketing communication, regulation and self-regulation of advertising. The practical part uses research investigations to determine the recognition of unethical advertising posts on social networks by experts and the general public. For experts, the research also examined their willingness to publish problematic posts. Based on the results of the research investigations, the project was developed in the form of educational material, including a communication strategy for its dissemination.
Klíčová slova
etika, etika marketingu, reklama na sociálních sítích, regulace reklamy, samoregulace reklamy
Klíčová slova v angličtině
ethics, marketing ethics, social media advertising, advertising regulation, advertising self-regulation
Zásady pro vypracování
Zpracujte rešerši literatury pojednávající o marketingové komunikaci, digitální komunikaci a marketingu na sociálních sítích, zákonné regulaci reklamy a samoregulaci reklamy.
Na základě teoretického základu formulujte výzkumné otázky, metody výzkumu a cíle práce.
Zpracujte analýzu obsahu a komunikaci firem na sociálních sítích a na základě zjištění zpracujte podklady pro výzkumné šetření.
Realizujte focus group s lidmi pracujícími s reklamou na sociálních sítích pojednávající o komerčních příspěvcích na sociálních sítích porušujících kodex reklamy.
Realizujte dotazníkové šetření mezi širokou veřejností, zkoumající rozeznatelnost neetických příspěvků a působení takových příspěvků na ně.
Zodpovězte výzkumné otázky a formulujte závěry.
Na základě zjištěných dat a výsledků výzkumu vytvořte prospekt sloužící jako pomoc pro osoby pracující s propagací na sociálních sítích.
Zásady pro vypracování
Zpracujte rešerši literatury pojednávající o marketingové komunikaci, digitální komunikaci a marketingu na sociálních sítích, zákonné regulaci reklamy a samoregulaci reklamy.
Na základě teoretického základu formulujte výzkumné otázky, metody výzkumu a cíle práce.
Zpracujte analýzu obsahu a komunikaci firem na sociálních sítích a na základě zjištění zpracujte podklady pro výzkumné šetření.
Realizujte focus group s lidmi pracujícími s reklamou na sociálních sítích pojednávající o komerčních příspěvcích na sociálních sítích porušujících kodex reklamy.
Realizujte dotazníkové šetření mezi širokou veřejností, zkoumající rozeznatelnost neetických příspěvků a působení takových příspěvků na ně.
Zodpovězte výzkumné otázky a formulujte závěry.
Na základě zjištěných dat a výsledků výzkumu vytvořte prospekt sloužící jako pomoc pro osoby pracující s propagací na sociálních sítích.
Seznam doporučené literatury
EAGLE, Lynne, Stephan DAHL, Patrick De PELSMACKER a Charles R. TAYLOR, 2020 The Sage handbook of marketing ethics. Thousand Oaks: SAGE. ISBN 978-1529709292.
HORŇÁK, Pavel, 2018. Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komunikácie. 2. vydání. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM. ISBN 9788087500941.
Kodex reklamy, 2013. Rada pro reklamu. Dostupné z: https://www.rpr.cz/cz/dokumenty_rpr.php
MATUŠÍNSKÁ, Kateřina, 2007. Marketingová komunikace, Karviná: Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné. ISBN 9788072484454.
MURPHY, Patrick E., Eugene R. LACZNIAK a Fiona J. HARRIS, 2017. Ethics in marketing: international cases and perspectives. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. ISBN 978-1138648098.
Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, 2022. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-40#
Seznam doporučené literatury
EAGLE, Lynne, Stephan DAHL, Patrick De PELSMACKER a Charles R. TAYLOR, 2020 The Sage handbook of marketing ethics. Thousand Oaks: SAGE. ISBN 978-1529709292.
HORŇÁK, Pavel, 2018. Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komunikácie. 2. vydání. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM. ISBN 9788087500941.
Kodex reklamy, 2013. Rada pro reklamu. Dostupné z: https://www.rpr.cz/cz/dokumenty_rpr.php
MATUŠÍNSKÁ, Kateřina, 2007. Marketingová komunikace, Karviná: Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné. ISBN 9788072484454.
MURPHY, Patrick E., Eugene R. LACZNIAK a Fiona J. HARRIS, 2017. Ethics in marketing: international cases and perspectives. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. ISBN 978-1138648098.
Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, 2022. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-40#
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise přivítala studenta na státních závěrečných zkouškách.
Student představil zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
-Statistická analýza dat je pevnou součástí kvantitativního nebo kvalitativního výzkumu?
-Obsahová analýza dat získaných terénním výzkumem je smyslem kvalitativního nebo kvantitativního výzkumu?
-V offline prostředí jste navrhoval pouze konference odborníků. Zvažoval jste jakou šanci oslovit cílovou skupinu nebo influencery by měly jiné klasické kanály ve Vaší kampani, například pořad ČT24 Newsroom?
Student měl v prezentaci připravené podklady ke svým odpovědím.