Tato bakalářská práce zkoumá využití jazyka v psaných reklamách propagujících nápoje, které cílí na anglicky mluvící publikum. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V rámci teoretické části je definována reklama, přesvědčování a lingvistické jevy, které se v reklamních kampaních často objevují. Pro účely praktické části byl vytvořen korpus 90 reklam, přičemž 45 kampaní zobrazuje nealkoholické nápoje a zbývajících 45 vzorků propaguje alkoholické nápoje. Hlavním cílem práce je identifikovat a analyzovat lingvistické prvky, které se nacházejí v korpusu reklam. Lingvistické aspekty jsou zkoumány na pěti úrovních jazyka, a to na úrovni fonologické, lexikální, morfologické, syntaktické a diskurzivní. Analýza se převážně zabývá jazykovou stránkou reklam, avšak pozornost je také věnována třem technikám přesvědčování. Výsledky analýzy jsou zhodnoceny v závěru práce.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis explores the use of language in written advertisements promoting beverages which target an English-speaking audience. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. Advertising and persuasion are defined within the theoretical part of the thesis along with linguistic phenomena that frequently occur in advertising campaigns. For the purpose of the practical part of the thesis, a corpus containing 90 advertisements was created. From the overall number of 90 advertisements, 45 campaigns feature non-alcoholic drinks and the remaining 45 samples promote alcoholic beverages. The main priority of the thesis is to identify and analyse linguistic features in the corpus of advertisements. Linguistic aspects are examined on five levels of language, namely on the level of phonology, lexicology, morphology, syntax and discourse. The analysis is primarily focused on the language of advertisements; however, attention is also paid to three modes of persuasion. The results of the analysis are assessed towards the end of the thesis.
advertising, promotion, language of advertisements, linguistic analysis, rhetorical triangle, non-alcoholic drinks, alcoholic beverages
Rozsah průvodní práce
72 s. (148 663 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce zkoumá využití jazyka v psaných reklamách propagujících nápoje, které cílí na anglicky mluvící publikum. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V rámci teoretické části je definována reklama, přesvědčování a lingvistické jevy, které se v reklamních kampaních často objevují. Pro účely praktické části byl vytvořen korpus 90 reklam, přičemž 45 kampaní zobrazuje nealkoholické nápoje a zbývajících 45 vzorků propaguje alkoholické nápoje. Hlavním cílem práce je identifikovat a analyzovat lingvistické prvky, které se nacházejí v korpusu reklam. Lingvistické aspekty jsou zkoumány na pěti úrovních jazyka, a to na úrovni fonologické, lexikální, morfologické, syntaktické a diskurzivní. Analýza se převážně zabývá jazykovou stránkou reklam, avšak pozornost je také věnována třem technikám přesvědčování. Výsledky analýzy jsou zhodnoceny v závěru práce.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis explores the use of language in written advertisements promoting beverages which target an English-speaking audience. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. Advertising and persuasion are defined within the theoretical part of the thesis along with linguistic phenomena that frequently occur in advertising campaigns. For the purpose of the practical part of the thesis, a corpus containing 90 advertisements was created. From the overall number of 90 advertisements, 45 campaigns feature non-alcoholic drinks and the remaining 45 samples promote alcoholic beverages. The main priority of the thesis is to identify and analyse linguistic features in the corpus of advertisements. Linguistic aspects are examined on five levels of language, namely on the level of phonology, lexicology, morphology, syntax and discourse. The analysis is primarily focused on the language of advertisements; however, attention is also paid to three modes of persuasion. The results of the analysis are assessed towards the end of the thesis.
Cockcroft, Robert, Susan Cockcroft, Craig Hamilton, and Laura Hidalgo Downing. 2014. Persuading People: An Introduction to Rhetoric. 3rd ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Fahnestock, Jeanne. 2011. Rhetorical Style: The Uses of Language in Persuasion. New York: Oxford University Press.
Goddard, Angela. 2002. The Language of Advertising: Written Texts. 2nd ed. London: Routledge.
Simpson, Paul, and Andrea Mayr. 2010. Language and Power: A Resource Book for Students. London: Routledge.
Cockcroft, Robert, Susan Cockcroft, Craig Hamilton, and Laura Hidalgo Downing. 2014. Persuading People: An Introduction to Rhetoric. 3rd ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Fahnestock, Jeanne. 2011. Rhetorical Style: The Uses of Language in Persuasion. New York: Oxford University Press.
Goddard, Angela. 2002. The Language of Advertising: Written Texts. 2nd ed. London: Routledge.
Simpson, Paul, and Andrea Mayr. 2010. Language and Power: A Resource Book for Students. London: Routledge.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci. Po přečtení posudků vedoucího a oponenta byly položeny následující otázky:
On the basis of your conclusions, would you suggest any improvements in advertising non-alcoholic drinks as well as the alcoholic ones?
Can you explain the persuasive appeal called Kairos and can you see its application in your thesis?
What major differences can you see between the alcoholic vs. non-alcoholic drinks ads?