Diplomová práce se zabývá tématem aktérství dítěte v mateřské škole. Hlavním cílem diplomové práce je popsat projevy aktérství dítěte v mateřské škole. V teoretické části je představen koncept aktérství Alberta Bandury a sumarizována teoretická východiska o aktérství dítěte v mateřské škole. V empirické části je prezentován design a výstupy kvalitativního výzkumu, který byl realizován prostřednictvím nestrukturovaného pozorování dětí v mateřské škole. Závěr práce se věnuje diskusi, která nastiňuje podněty pro vzdělávání v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of children´s agency in kindergarten. The main aim of the thesis is to describe the manifestations of children´s agency in kindergarten. The theoretical part introduces Albert Bandura's concept of agency and summarizes the theoretical background on children´s agency in kindergarten. The empirical part presents the design and findings of the qualitative research, which was conducted through unstructured observations of children in kindergarten. The thesis concludes with a discussion that outlines the incentives for education in kindergarten.
Klíčová slova
aktérství, aktérství dítěte, řízená činnost, volná hra
Klíčová slova v angličtině
agency, children´s agency, guided aktivity, free play
Rozsah průvodní práce
82
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem aktérství dítěte v mateřské škole. Hlavním cílem diplomové práce je popsat projevy aktérství dítěte v mateřské škole. V teoretické části je představen koncept aktérství Alberta Bandury a sumarizována teoretická východiska o aktérství dítěte v mateřské škole. V empirické části je prezentován design a výstupy kvalitativního výzkumu, který byl realizován prostřednictvím nestrukturovaného pozorování dětí v mateřské škole. Závěr práce se věnuje diskusi, která nastiňuje podněty pro vzdělávání v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of children´s agency in kindergarten. The main aim of the thesis is to describe the manifestations of children´s agency in kindergarten. The theoretical part introduces Albert Bandura's concept of agency and summarizes the theoretical background on children´s agency in kindergarten. The empirical part presents the design and findings of the qualitative research, which was conducted through unstructured observations of children in kindergarten. The thesis concludes with a discussion that outlines the incentives for education in kindergarten.
Klíčová slova
aktérství, aktérství dítěte, řízená činnost, volná hra
Klíčová slova v angličtině
agency, children´s agency, guided aktivity, free play
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o konceptu dětského aktérství.
Vymezení pojmů a teoretických východisek o atributech aktérství a rozvoji kognitivních procesů dětí předškolního věku.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím nestrukturovaného pozorování interakce učitele a dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro předškolní vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o konceptu dětského aktérství.
Vymezení pojmů a teoretických východisek o atributech aktérství a rozvoji kognitivních procesů dětí předškolního věku.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím nestrukturovaného pozorování interakce učitele a dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro předškolní vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
Abebe, T. (2019). Reconceptualising Children´s Agency as Continuum and Interdependence. Trondheim: Norwegian University of Science and Technology.
Markström, A. M., & Halldén, G. (2009). Children’s strategies for agency in preschool. Children & society, 23(2), 112–122.
Mayall, B. (2007). Children´s Lives Outside School and Their Educational Impact. Cambridge: University of Cambridge faculty of Education.
Quennerstedt, A., & Quennerstedt, M. (2014). Researching Children’s Rights in Education: Sociology of Childhood Encountering Educational Theory. British Journal of Sociology of Education, 35(1), 115–132.
Rantala A., & Heikkilä, M. (2019). Agency, Guidance and Gender – Interrelated Aspects of Early Childhood Education Settings. Education 3-13. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 48(4), 483–493.
Trávníčková, P. (2021). Dítě jako aktér v přírodovědném vzdělávání [Disertační práce]. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Seznam doporučené literatury
Abebe, T. (2019). Reconceptualising Children´s Agency as Continuum and Interdependence. Trondheim: Norwegian University of Science and Technology.
Markström, A. M., & Halldén, G. (2009). Children’s strategies for agency in preschool. Children & society, 23(2), 112–122.
Mayall, B. (2007). Children´s Lives Outside School and Their Educational Impact. Cambridge: University of Cambridge faculty of Education.
Quennerstedt, A., & Quennerstedt, M. (2014). Researching Children’s Rights in Education: Sociology of Childhood Encountering Educational Theory. British Journal of Sociology of Education, 35(1), 115–132.
Rantala A., & Heikkilä, M. (2019). Agency, Guidance and Gender – Interrelated Aspects of Early Childhood Education Settings. Education 3-13. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 48(4), 483–493.
Trávníčková, P. (2021). Dítě jako aktér v přírodovědném vzdělávání [Disertační práce]. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k teoretické části, která je vhodně konstruována, avšak teze jsou pouze naznačeny a nejsou dostatečně rozpracovány. Kategorie ve výzkumné části jsou jasné, avšak diskuze vykazuje určité limity. Oponent práce se vyjádřil k teoretické části, témata na sebe smysluplně navazují. Získaná data v rámci výzkumné části jsou velmi dobře analyzovány. Vedoucí práce položila dvě otázky. První otázka se týkala proměn aktérství dítěte. Druhá otázka se orientovala na projevy aktérství dítěte. Oponent položil dvě otázky. První otázka se zaměřovala na propojení teorie s praxí. Druhá otázka se týkala projevů aktérství v souvislosti s věkem dítěte a naplnění charakteristik aktérství u tříletého dítěte. Studentka odpověděla adekvátně. Proběhla diskuze komise.