Magisterská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem je zjistit shody a rozdíly v péči a vzdělávání dvouletých dětí v České republice a ve Finsku. Teoretická část se zabývá péčí a vzděláváním v Evropě, další kapitoly pak Českou republikou a Finskem. Praktická část je složená ze dvou metod. První metoda je obsahová analýza legislativních dokumentů a vzdělávacích programů obou zemí. Druhá metoda je polostrukturované interview s učitelkami v České republice a Finsku. Výsledky dokazují, že v některých oblastech lze najít shody, ale převládají rozdíly. Na konci práce je zahrnuta diskuse a doporučení pro praxi.
Annotation in English
This master's thesis has a theoretical-empirical approach. Its aim is to find out similarities and differences in education and care of two years old children in the Czech Republic and Finland. The theoretical part deals with the general childhood early education and care (ECEC) in Europe and then it focuses on Czech and Finnish ECEC. The empirical part demonstrates two staged research. The first stage presents content analysis of legislative documents and educational programs collected from both countries, the second stage seals with semi-structured interviews with teachers from the Czech Republic and Finland. The results of the research show which areas of education and care in both countries match and which differ. The thesis finishes with recommendations for practice based on the research results.
Keywords
raná péče a vzdělávání, Finsko, Česká republika, legislativní dokument, kurikulum, vzdělávací program
Keywords in English
Early childhood education and care, Finland, Czech republic, legislative document, curriculum, educational program
Length of the covering note
80
Language
CZ
Annotation
Magisterská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem je zjistit shody a rozdíly v péči a vzdělávání dvouletých dětí v České republice a ve Finsku. Teoretická část se zabývá péčí a vzděláváním v Evropě, další kapitoly pak Českou republikou a Finskem. Praktická část je složená ze dvou metod. První metoda je obsahová analýza legislativních dokumentů a vzdělávacích programů obou zemí. Druhá metoda je polostrukturované interview s učitelkami v České republice a Finsku. Výsledky dokazují, že v některých oblastech lze najít shody, ale převládají rozdíly. Na konci práce je zahrnuta diskuse a doporučení pro praxi.
Annotation in English
This master's thesis has a theoretical-empirical approach. Its aim is to find out similarities and differences in education and care of two years old children in the Czech Republic and Finland. The theoretical part deals with the general childhood early education and care (ECEC) in Europe and then it focuses on Czech and Finnish ECEC. The empirical part demonstrates two staged research. The first stage presents content analysis of legislative documents and educational programs collected from both countries, the second stage seals with semi-structured interviews with teachers from the Czech Republic and Finland. The results of the research show which areas of education and care in both countries match and which differ. The thesis finishes with recommendations for practice based on the research results.
Keywords
raná péče a vzdělávání, Finsko, Česká republika, legislativní dokument, kurikulum, vzdělávací program
Keywords in English
Early childhood education and care, Finland, Czech republic, legislative document, curriculum, educational program
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o péči a vzdělávání dvouletých dětí v České republice a ve Finsku.
Vymezení teoretických východisek z problematiky péče a vzdělávání dvouletých dětí v České republice a ve Finsku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím analýzy vzdělávacích systémů dvouletých dětí v České republice a ve Finsku.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli dvouletých dětí v České republice a ve Finsku.
Komparace a vyhodnocení dat včetně interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich vyhodnocení a doporučení pro praxi mateřských škol.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o péči a vzdělávání dvouletých dětí v České republice a ve Finsku.
Vymezení teoretických východisek z problematiky péče a vzdělávání dvouletých dětí v České republice a ve Finsku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím analýzy vzdělávacích systémů dvouletých dětí v České republice a ve Finsku.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli dvouletých dětí v České republice a ve Finsku.
Komparace a vyhodnocení dat včetně interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich vyhodnocení a doporučení pro praxi mateřských škol.
Recommended resources
Gruzova, L. & Syslova, Z. (2017). Adaptation of two years old children in Czech preschool education. International Journal of Learning and Teaching. 9(1), 349\textendash356.
Grůzová, L., & Syslová, Z. (2015). Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
Reunamo, J., & Suomela, L. (2013). Education for sustainable development in early childhood education in Finland. Journal of Teacher Education for Sustainability, 15(2), 91\textendash102.
Søby, M. (2015). Finnish education system. Nordic Journal of Digital Literacy, 10(2), 64\textendash68.
Recommended resources
Gruzova, L. & Syslova, Z. (2017). Adaptation of two years old children in Czech preschool education. International Journal of Learning and Teaching. 9(1), 349\textendash356.
Grůzová, L., & Syslová, Z. (2015). Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
Reunamo, J., & Suomela, L. (2013). Education for sustainable development in early childhood education in Finland. Journal of Teacher Education for Sustainability, 15(2), 91\textendash102.
Søby, M. (2015). Finnish education system. Nordic Journal of Digital Literacy, 10(2), 64\textendash68.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
schemes, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka adekvátně představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce ohodnotila dobrou úroveň zpracování práce. V teoretické části práce by však bylo vhodné více pracovat s literaturou a s autorským textem. V rámci empirické části oceňuje vedoucí sběr dat. Výsledky ale působí heslovitě a vzniklé kategorie mohly být více promyšlené. Oponent práce ocenil realizování interview s finskými učiteli. Teoretická část je spíše deskriptivního než analytického charakteru. Oceňuje však důkladnou analýzu RVP PV. Cíle teoretické části byly formovány jako cíle pro celou práci. Interpretace získaných dat byla opět deskriptivní. Po formální stránce se v práci nachází mnoho překlepů. Vedoucí práce položil dvě otázky. První otázka se týkala promyšlenějšího názvu konkrétní subkategorie. Druhý dotaz se orientoval na formulování doporučení pro praxi. Studentka odpověděla samostatně. Oponent práce položil dvě otázky. První otázka se zaměřovala na možnosti implementace zkušeností z Finska do českého vzdělávacího systému. Druhý dotaz se týkal přínosů a rizik vzdělávání dětí do tří let. Studentka odpověděla adekvátně. Proběhla diskuze komise. Doc. Najvar okomentoval nepřesnosti v citacích. Doc. Petrová zmínila povrchnost při zpracování analýzy dokumentů.