Předkládaná diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se
zaměřuje na vymezení pregraduální přípravy učitelů, jejich osobnosti a kompetencí, systém pedagogických praxí a fakultního učitele, jakožto důležitou osobu při realizaci praktického výcviku studentů. Empirická část, která byla realizována metodami focus group a polostrukturovanými rozhovory, si klade za cíl zjistit pohled fakultních učitelek na pedagogickou praxi oboru Učitelství pro mateřské školy, její koncepci a realizaci, možné přínosy, problémy a doporučení, která vyvstávají ze závěrečného vyhodnocení fakultními učitelkami.
Anotace v angličtině
The presented master thesis has a theoretical-empirical character. The theoretical part focuses on defining the undergraduate training of teachers, their personality and competences, the system of pedagogical practices and the faculty teacher as an important person in the implementation of practical training of students. The empirical part, which was carried out using focus group methods and semi-structured interviews, aims to find out the view of faculty teachers in the Zlín Region on the pedagogical practice of the field of Kindergarten teaching, its conception and implementation, possible benefits, problems and recommendations that arise from the final evaluation by faculty teachers.
Předkládaná diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se
zaměřuje na vymezení pregraduální přípravy učitelů, jejich osobnosti a kompetencí, systém pedagogických praxí a fakultního učitele, jakožto důležitou osobu při realizaci praktického výcviku studentů. Empirická část, která byla realizována metodami focus group a polostrukturovanými rozhovory, si klade za cíl zjistit pohled fakultních učitelek na pedagogickou praxi oboru Učitelství pro mateřské školy, její koncepci a realizaci, možné přínosy, problémy a doporučení, která vyvstávají ze závěrečného vyhodnocení fakultními učitelkami.
Anotace v angličtině
The presented master thesis has a theoretical-empirical character. The theoretical part focuses on defining the undergraduate training of teachers, their personality and competences, the system of pedagogical practices and the faculty teacher as an important person in the implementation of practical training of students. The empirical part, which was carried out using focus group methods and semi-structured interviews, aims to find out the view of faculty teachers in the Zlín Region on the pedagogical practice of the field of Kindergarten teaching, its conception and implementation, possible benefits, problems and recommendations that arise from the final evaluation by faculty teachers.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na pregraduální přípravu budoucích učitelů mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek týkajících se realizace praxe na fakultních mateřských školách.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview a focus group s fakultními učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na pregraduální přípravu budoucích učitelů mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek týkajících se realizace praxe na fakultních mateřských školách.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview a focus group s fakultními učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Janík, T. (Ed.). (2002). Úloha fakultního cvičného učitele a fakultní cvičné školy v přípravě budoucího učitele: sborník z mezinárodní konference, která se konala dne 26. dubna 2002 na Pedagogické fakultě MU v Brně. Brno: Masarykova univerzita.
Majerčíková, J., & Rebendová, A. (2016). Mateřská škola ve světě univerzity. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Mosley Wetzel, M., Hoffman, J. V., & Maloch, B. (2017). Mentoring preservice teachers through practice: a framework for coaching with CARE. New York; London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Syslová, Z., Horká, H., & Lazarová, B. (2014). Od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřské škole. Brno: Masarykova univerzita.
Šmelová, E., Fasnerová, M., & Petrová, J. (2013). Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Seznam doporučené literatury
Janík, T. (Ed.). (2002). Úloha fakultního cvičného učitele a fakultní cvičné školy v přípravě budoucího učitele: sborník z mezinárodní konference, která se konala dne 26. dubna 2002 na Pedagogické fakultě MU v Brně. Brno: Masarykova univerzita.
Majerčíková, J., & Rebendová, A. (2016). Mateřská škola ve světě univerzity. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Mosley Wetzel, M., Hoffman, J. V., & Maloch, B. (2017). Mentoring preservice teachers through practice: a framework for coaching with CARE. New York; London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Syslová, Z., Horká, H., & Lazarová, B. (2014). Od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřské škole. Brno: Masarykova univerzita.
Šmelová, E., Fasnerová, M., & Petrová, J. (2013). Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce se vyjádřila ke struktuře teoretické části práce, která je logická, avšak absentuje zde myšlenková návaznost mezi podkapitolami. Teoretická část obsahuje pasáže působící neodborně. V rámci výzkumu autorka využila metodu focus group, která je náročná na realizaci. Limity jsou shledávány v promyšlenosti jednotlivých interview. Oponentka práce hodnotí nevyváženou strukturu u jednotlivých kapitol. Práce je místy kompilátem. Empirická část působí izolovaně od části teoretické. Oponentka oceňuje využití fokusových skupin, avšak potenciál této metody zůstal nevyužit. Výzkumná zjištění jsou zpracována povrchně. Pozitivně je hodnoceno doporučení pro praxi, které je vhodně zpracováno. Závěrečná diskuze mohla být více rozpracována s oporou o větší množství odborných zdrojů. Vedoucí práce položila dvě otázky. První otázka se orientovala na použité zdroje. Druhý dotaz se týkal použité výzkumné metody a jejího využití. Oponentka práce položila dvě otázky. První otázka se zaměřovala na přípravné kroky při realizaci výzkumných metod. Druhá otázka se týkala výzkumných zjištění. Studentka odpověděla s menšími nedostatky. Proběhla diskuze komise. Dr. Janiš okomentoval interpretaci zjištění v širším kontextu. Doc. Petrová se vyjádřila k roli učitelky při pedagogických praxích. Dr. Pacholík se vyjádřil k důležitosti spolupráce mateřské školy a univerzity při realizování praxí.