Diplomová práce se zabývá manažerskými dovednostmi učitele, které lze vnímat jako klíčové při managementu třídy dětí v mateřské škole. V teoretické části je analyzováno současné pojetí managementu třídy učitele, popsán učitel jako významný činitel v managementu třídy, jsou definovány strategie a styly řízení managementu učitele a vymezeny manažerské dovednosti učitele a specifikace jejich významu pro praxi v mateřské škole. Praktická část byla realizována prostřednictvím kvantitativního výzkumu, za použití dotazníkového šetření. Hlavním cílem je analyzovat uplatňování manažerských dovedností a strategií učitele při managementu třídy.
Anotace v angličtině
The master´s thesis deals with the managerial skills of the teacher, which can be perceived as key in managing a class of children in kindergarten. In the theoretical part, the current concept of teacher classroom management is analysed, the teacher is described as an important factor in classroom management, the strategies and management styles of the teacher are defined, and the teacher's management skills are defined and the specification of their importance for the teacher's practice in kindergarten. The practical part is implemented in the form of quantitative research, using a questionnaire survey. The main goal is to analyse the application of management skills and strategies of the teacher in classroom management.
Diplomová práce se zabývá manažerskými dovednostmi učitele, které lze vnímat jako klíčové při managementu třídy dětí v mateřské škole. V teoretické části je analyzováno současné pojetí managementu třídy učitele, popsán učitel jako významný činitel v managementu třídy, jsou definovány strategie a styly řízení managementu učitele a vymezeny manažerské dovednosti učitele a specifikace jejich významu pro praxi v mateřské škole. Praktická část byla realizována prostřednictvím kvantitativního výzkumu, za použití dotazníkového šetření. Hlavním cílem je analyzovat uplatňování manažerských dovedností a strategií učitele při managementu třídy.
Anotace v angličtině
The master´s thesis deals with the managerial skills of the teacher, which can be perceived as key in managing a class of children in kindergarten. In the theoretical part, the current concept of teacher classroom management is analysed, the teacher is described as an important factor in classroom management, the strategies and management styles of the teacher are defined, and the teacher's management skills are defined and the specification of their importance for the teacher's practice in kindergarten. The practical part is implemented in the form of quantitative research, using a questionnaire survey. The main goal is to analyse the application of management skills and strategies of the teacher in classroom management.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se řízení třídy v mateřské škole.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na manažerské dovednosti učitele využívané při řízení třídy.
Příprava metodologie empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumých otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi učitelů mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se řízení třídy v mateřské škole.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na manažerské dovednosti učitele využívané při řízení třídy.
Příprava metodologie empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumých otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi učitelů mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Agbaria, Q. (2021). Classroom management skills among kindergarten teachers as related to emotional intelligence and self-efficacy. International Journal of Instruction 14(1),1019–1034.
Christoph, E. (2019). Učitel a práce se třídou. Praha: Raabe.
Jarošová, E., & Lorencová, H. (2017). Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností. Praha: Oeconomica VŠE.
Lukas, J., & Lojdová, K. (2018). Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie. Pedagogika, 68(2), 155–172.
Svobodová, E., & Vítečková, M., et al. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Agbaria, Q. (2021). Classroom management skills among kindergarten teachers as related to emotional intelligence and self-efficacy. International Journal of Instruction 14(1),1019–1034.
Christoph, E. (2019). Učitel a práce se třídou. Praha: Raabe.
Jarošová, E., & Lorencová, H. (2017). Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností. Praha: Oeconomica VŠE.
Lukas, J., & Lojdová, K. (2018). Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie. Pedagogika, 68(2), 155–172.
Svobodová, E., & Vítečková, M., et al. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce se kladně vyjádřila ke spolupráci se studentkou. Pozitivně hodnotí také použití testové statistiky. Limity práce nachází ve formální stránce práce. Oponentka práce se vyjádřila k nosnému teoretickému konstruktu. Cíle výzkumu korespondují s cíli teoretické části. Limity jsou shledávány v hlubší interpretaci dat. Vedoucí položila dvě otázky. První se orientovala na výběr výzkumného vzorku. Studentka nedokázala adekvátně odpovědět. Druhá otázka se týkala signifikantnosti rozdílů u hypotéz. Oponentka položila dvě otázky. První otázka se zaměřovala na doporučení pro praxi ze získaných zjištění. Druhá otázka se týkala prohloubení interpretace. Studentka odpověděla samostatně. Proběhla komise diskuze. Dr. Pacholík vznesl dotaz k výzkumné části. Studentka odpověděla s menšími nedostatky. Doc. Najvar okomentoval statistické zpracování dat.