Bakalářská práce se zabývá pohledem na výchovu a efektivní využití volného času, ve kterých spatřuje propojené nádoby, jenž se vzájemně ovlivňují a prolínají. Formativní role výchovy na osobnost člověka je zcela jistě nezpochybnitelná. Bakalářská práce si dovolil i zpětný pohled do historie náhledem na názory na tuto problematiku, při kterém si ověřil, že tuto skutečnost si uvědomovali již ve velmi dávné historii. Optikou sociální pedagogiky nahlíží i na smysl a charakter novodobé sociální práce, a i zde si dovolí exkurzi do minulosti, kde sleduje její vývoj od prvních charitativních a filantropických počinů až po její dnešní organizovanost a profesionální uchopení. Bakalářská práce se zabývá historií vývoje proto, že v ní spatřuje skládačku, která byla postupně utvářena a formována a umožnila dnešní podobu dané problematiky. V neposlední řadě se Bakalářská práce zabývá fenoménem volného času dnešní mladé generace, který ne vždy umí mladí lidé smysluplně využít a přetvořit na neocenitelnou hodnotu. I pro takové adolescenty jsou po celé republice nízkoprahová zařízení, ve kterých vyvíjejí snahu využít volnočasové aktivity jako stimul sociálního, psychického i mentální zrání jedince a posunout tak jeho hodnotovou orientaci. Nízkoprahová zařízení jsou otevřený prostor pro všechny zájemce, nicméně v praxi jejich služby a programy využívají především děti, které patří mezi rizikovou mládež. Posláním zařízení je povýšit volnočasové aktivity na významný socializační činitel jedince, který si jejich prostřednictvím osvojí způsoby jednání a hodnoty pro svůj budoucí život. Bakalářská práce se zaměřuje na konkrétní nízkoprahové zařízení v Uherském Hradišti, které vzniklo jako jedno z prvních v republice. Bakalářská práce se zabývá otázkou zda, po více než čtvrtstoletí svého působení, má jeho fungování ještě smysl, zda naplňuje potřeby svých uživatelů. Jak ovlivňuje jejich životy a v neposlední řade se zabývá i profesí a přístupem pracovníků, kteří v tomto nízkoprahovém zařízení pracují.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesislooks into upbringing and effective use free time, which he interprets as connected containers, which are influencing and intertwining with each other. Shaping role of upbringing towards personality of a person is quite surely undoubtable. bachelor's thesis even took liberty of reverse view into history, looking at opinions of this issue, whence he verified, that people were aware of this truth already in distant history. Through a lens of social pedagogy he also looks at sense and character of new age social work, and here as well he allows to make excursion into history, where he monitors evolution of first charitable and filanthropic deeds until its nowaday organised a professional seizing. bachelor's thesis
is engaging in history of development, because he is seeing it as jigsaw puzzle, that was incrementally formed and gave rise to nowaday form of this issue. Last but not least, bachelor's thesis is addressing the phenomena of free time of nowaday new generation, which not always the youth knows how to meaningfully spend and reshape into priceless value. For these adolescents, there are all over the republic, the low treshold oragnizations, in which is constantly put effort to use free time activities as an incentive of social, psychic and even mental maturation of an individual and shift his or hers value orientation. Low treshold organizations are open for all applicants, however in practice it is mostly children that use their programs, children that belong to at-risk youth category. Mission of these organizations is to elevate free time activities to socialization factor of an individual, whom will adopt manners of behaviour and values for his or hers future life via these activities. The bachelor's thesis focuses on specific low treshold organization in Uherské Hradiště, which was founded as one of the first organizations in the republic. The bachelor's thesis is dealing with a question, if after more than a quarter of a century of its influence, it has meaning to operate, if it fulfills the needs of its clients. How does it influence their lives and last but not least it deals with the profession and attitude of the employees, who work in this low threshold oragnization.
Klíčová slova
děti, mládež a mladá generace (mladiství), výchova, volný čas, socializace, formování, pomoc, sociální, hodnota
Klíčová slova v angličtině
children, youth and young generation (young adults), upbringing, free time, socialization, forming, social, values
Rozsah průvodní práce
154 s. (45609 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá pohledem na výchovu a efektivní využití volného času, ve kterých spatřuje propojené nádoby, jenž se vzájemně ovlivňují a prolínají. Formativní role výchovy na osobnost člověka je zcela jistě nezpochybnitelná. Bakalářská práce si dovolil i zpětný pohled do historie náhledem na názory na tuto problematiku, při kterém si ověřil, že tuto skutečnost si uvědomovali již ve velmi dávné historii. Optikou sociální pedagogiky nahlíží i na smysl a charakter novodobé sociální práce, a i zde si dovolí exkurzi do minulosti, kde sleduje její vývoj od prvních charitativních a filantropických počinů až po její dnešní organizovanost a profesionální uchopení. Bakalářská práce se zabývá historií vývoje proto, že v ní spatřuje skládačku, která byla postupně utvářena a formována a umožnila dnešní podobu dané problematiky. V neposlední řadě se Bakalářská práce zabývá fenoménem volného času dnešní mladé generace, který ne vždy umí mladí lidé smysluplně využít a přetvořit na neocenitelnou hodnotu. I pro takové adolescenty jsou po celé republice nízkoprahová zařízení, ve kterých vyvíjejí snahu využít volnočasové aktivity jako stimul sociálního, psychického i mentální zrání jedince a posunout tak jeho hodnotovou orientaci. Nízkoprahová zařízení jsou otevřený prostor pro všechny zájemce, nicméně v praxi jejich služby a programy využívají především děti, které patří mezi rizikovou mládež. Posláním zařízení je povýšit volnočasové aktivity na významný socializační činitel jedince, který si jejich prostřednictvím osvojí způsoby jednání a hodnoty pro svůj budoucí život. Bakalářská práce se zaměřuje na konkrétní nízkoprahové zařízení v Uherském Hradišti, které vzniklo jako jedno z prvních v republice. Bakalářská práce se zabývá otázkou zda, po více než čtvrtstoletí svého působení, má jeho fungování ještě smysl, zda naplňuje potřeby svých uživatelů. Jak ovlivňuje jejich životy a v neposlední řade se zabývá i profesí a přístupem pracovníků, kteří v tomto nízkoprahovém zařízení pracují.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesislooks into upbringing and effective use free time, which he interprets as connected containers, which are influencing and intertwining with each other. Shaping role of upbringing towards personality of a person is quite surely undoubtable. bachelor's thesis even took liberty of reverse view into history, looking at opinions of this issue, whence he verified, that people were aware of this truth already in distant history. Through a lens of social pedagogy he also looks at sense and character of new age social work, and here as well he allows to make excursion into history, where he monitors evolution of first charitable and filanthropic deeds until its nowaday organised a professional seizing. bachelor's thesis
is engaging in history of development, because he is seeing it as jigsaw puzzle, that was incrementally formed and gave rise to nowaday form of this issue. Last but not least, bachelor's thesis is addressing the phenomena of free time of nowaday new generation, which not always the youth knows how to meaningfully spend and reshape into priceless value. For these adolescents, there are all over the republic, the low treshold oragnizations, in which is constantly put effort to use free time activities as an incentive of social, psychic and even mental maturation of an individual and shift his or hers value orientation. Low treshold organizations are open for all applicants, however in practice it is mostly children that use their programs, children that belong to at-risk youth category. Mission of these organizations is to elevate free time activities to socialization factor of an individual, whom will adopt manners of behaviour and values for his or hers future life via these activities. The bachelor's thesis focuses on specific low treshold organization in Uherské Hradiště, which was founded as one of the first organizations in the republic. The bachelor's thesis is dealing with a question, if after more than a quarter of a century of its influence, it has meaning to operate, if it fulfills the needs of its clients. How does it influence their lives and last but not least it deals with the profession and attitude of the employees, who work in this low threshold oragnization.
Klíčová slova
děti, mládež a mladá generace (mladiství), výchova, volný čas, socializace, formování, pomoc, sociální, hodnota
Klíčová slova v angličtině
children, youth and young generation (young adults), upbringing, free time, socialization, forming, social, values
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti paradigmat sociální práce, sociální pedagogiky, sociální patologie a rizikového chováni u dětí a dospívajících.
Příprava metodiky empirické části, zpracováni projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou strukturovanych rozhovorů a kazuistik.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti paradigmat sociální práce, sociální pedagogiky, sociální patologie a rizikového chováni u dětí a dospívajících.
Příprava metodiky empirické části, zpracováni projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou strukturovanych rozhovorů a kazuistik.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. 2005. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Stimul. ISBN 80-89236-00-6.
CHRÁSKA, Miroslav. 2016. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 2. aktualizované vydání. ISBN 978-80-247-5326-3.
KABÍČEK, Pavel. 2014. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Triton. ISBN 978-80-7387-793-4.
KRAUS, Blahoslav a Stanislava HOFERKOVÁ. 2016. Ke vztahu sociální pedagogiky a sociálni práce. Sociální pedagogika. ISSN 1805-8825.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. 2001. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 8073150042.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. 2005. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Stimul. ISBN 80-89236-00-6.
CHRÁSKA, Miroslav. 2016. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 2. aktualizované vydání. ISBN 978-80-247-5326-3.
KABÍČEK, Pavel. 2014. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Triton. ISBN 978-80-7387-793-4.
KRAUS, Blahoslav a Stanislava HOFERKOVÁ. 2016. Ke vztahu sociální pedagogiky a sociálni práce. Sociální pedagogika. ISSN 1805-8825.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. 2001. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 8073150042.
Přílohy volně vložené
Příloha P I: Přepis rozhovoru s respondentem A pracovníkem
Příloha P II: Přepis rozhovoru s respondentem B pracovníkem
Příloha P III: Přepis rozhovoru s respondentem C pracovníkem
Příloha P IV: Přepis rozhovoru s respondentem D uživatelem
Příloha P V: Přepis rozhovoru s respondentem E uživatelem
Příloha P VI: Přepis rozhovoru s respondentem F uživatelem
Příloha P VII: Přepis rozhovoru s respondentem G uživatelem
Příloha P VIII: Přepis rozhovoru s respondentem H uživatelem
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student si k obhajobě bakalářské práce nepřipravil prezentaci. Byl požádán, aby komisi sdělil cíle práce. Student odpověděl.
Student popsal postup výběru výzkumného souboru a uvedl příběhy respondentů.
doc. Hladík se zeptal jakou metodu zkoumání student použil. Uvedl, že strukturované rozhovory doplněné kazuistikou. Uvádí, že se doptával vychovatele.
Student samostatně a strukturovaně neprezentuje metodologii výzkumného šetření.
dr. Cejpek Blaštíková požádala studenta, aby objasnil postavení vedoucího služby v realizaci výzkumu. Student odpověděl, že vedoucí za něho vedl rozhovory, protože byly zařízení uzavřené z důvodu pandemie.
dr. Cejpek Blaštíková požádala studenta, aby popsal postup analýzy dat. Student jmenuje vzniklé kódy.
dr. Cejpek Blaštíková požádala studenta, aby prezentoval výsledky výzkumu. Student pojednává o jedné kazuistice respondenta, ale neuvádí výsledky výzkumu
Student není seznámem s otázkami vedoucího a oponenta bakalářské práce. Doc. Hladík požádal studenta, aby objasnil rozpor mezi zadáním a obsahem bakalářské práce. Student nedokázal zdůvodnit.
doc. Hladík komentoval nedostatečně připravenou obhajobu bakalářské práce, uvedl že student není připraven samostatně hovořit sám o své práci.
dr. Hrbáčková komentovala strohé rozhovory. A zeptala se na jiné možnosti realizace takového výzkumu. Student nedokázal odpovědět.
Student se výrazně odchýlil od zadaného tématu bakalářské práce. Empirická část práce vykazuje nedostatky metodologického charakteru. Komise doporučuje přepracovat bakalářskou práci s novým zadáním. Komise hlasovala pro hodnocení F v poměru 3:1.