Diplomová práce se zaměřuje na podpůrné techniky používané sociálními pracovníky v SOS dětských vesničkách. V teoretické části jsou představeny SOS dětské vesničky, jejich vývoj a historie, náhradní rodinná péče - pěstounská péče, poručenství s osobní péčí, doprovázení pěstounských rodin a vybrané podpůrné techniky. Stanoveným cílem výzkumné části bylo popsat mechanismy, které hrají roli při používání podpůrných technik sociálními pracovníky v SOS dětských vesničkách. Výzkum měl kvalitativní charakter a pomocí metody hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s pěti respondenty za využití designem zakotvené teorie bylo zjištěno, že nejdůležitějšími mechanismy, které vstupují do práce s technikami jsou kompetence a osobní zkušenosti pracovníků s podpůrnými technikami, vztah pracovníků k podpůrným technikám a odezvy od klientů.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on support techniques used by social workers in SOS children's villages. In theoretical part there is an introduction of SOS Children's Villages like their developmnet and history, substitute family care - foster care, guardianship with personal care, accompanying foster families and selected support techniques. The set goal of research part of the thesis was to describe the mechanisms that play a role in the use of support techniques by social workers in SOS Children's Villages. The research was qualitative and using method of in-depth semi-structured interviews with five respondents using the theory grounded in the design, the outcome of the research was that the most important mechanisms that enter the work with techniques are the competence and personal experience of workers with support techniques, the relationship of workers to support techniques and responses from clients.
Klíčová slova
SOS dětské vesničky, pěstounská péče, sociální pracovník, oddělení sociálně-právní ochrany dětí, podpůrné techniky
Klíčová slova v angličtině
SOS Children's Villages, foster care, social workers, department of social and legal protection of children
Rozsah průvodní práce
90 s. (132 050 znaky včetně)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na podpůrné techniky používané sociálními pracovníky v SOS dětských vesničkách. V teoretické části jsou představeny SOS dětské vesničky, jejich vývoj a historie, náhradní rodinná péče - pěstounská péče, poručenství s osobní péčí, doprovázení pěstounských rodin a vybrané podpůrné techniky. Stanoveným cílem výzkumné části bylo popsat mechanismy, které hrají roli při používání podpůrných technik sociálními pracovníky v SOS dětských vesničkách. Výzkum měl kvalitativní charakter a pomocí metody hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s pěti respondenty za využití designem zakotvené teorie bylo zjištěno, že nejdůležitějšími mechanismy, které vstupují do práce s technikami jsou kompetence a osobní zkušenosti pracovníků s podpůrnými technikami, vztah pracovníků k podpůrným technikám a odezvy od klientů.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on support techniques used by social workers in SOS children's villages. In theoretical part there is an introduction of SOS Children's Villages like their developmnet and history, substitute family care - foster care, guardianship with personal care, accompanying foster families and selected support techniques. The set goal of research part of the thesis was to describe the mechanisms that play a role in the use of support techniques by social workers in SOS Children's Villages. The research was qualitative and using method of in-depth semi-structured interviews with five respondents using the theory grounded in the design, the outcome of the research was that the most important mechanisms that enter the work with techniques are the competence and personal experience of workers with support techniques, the relationship of workers to support techniques and responses from clients.
Klíčová slova
SOS dětské vesničky, pěstounská péče, sociální pracovník, oddělení sociálně-právní ochrany dětí, podpůrné techniky
Klíčová slova v angličtině
SOS Children's Villages, foster care, social workers, department of social and legal protection of children
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti podpůrných technik, SOS dětských vesniček a sociální práce.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti podpůrných technik, SOS dětských vesniček a sociální práce.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Anon., 2018. Dobrý pěstoun: náhradní rodinná péče v ČR. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR.
ELICHOVÁ, Markéta, 2017. Sociální práce: aktuální otázky. Praha: Grada. ISBN 9788027100804.
FOLDA, Jan, ed. 2010. Otázky z oblasti pěstounské péče: vzdělávání pro pěstouny a zájemce o pěstounskou péči. Praha: Jalna. ISBN 978-80-86396-55-2.
HASSON, Gill, 2015. Technika Mindfulness: jak se vyvarovat duševní prokrastinace pomocí všímavosti a bdělé pozornosti. Praha: Grada Publishing. ISBN 9788024752136.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2015. Pozitivní psychologie. Praha: Portál. ISBN 9788026209782.
LEVINE, Peter A. a Maggie KLINE, 2012. Trauma očima dítěte: probouzení obyčejného zázraku léčení: od raného dětství po dospívání. Praha: Maitrea. ISBN 9788087249277.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 9788026206446.
Seznam doporučené literatury
Anon., 2018. Dobrý pěstoun: náhradní rodinná péče v ČR. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR.
ELICHOVÁ, Markéta, 2017. Sociální práce: aktuální otázky. Praha: Grada. ISBN 9788027100804.
FOLDA, Jan, ed. 2010. Otázky z oblasti pěstounské péče: vzdělávání pro pěstouny a zájemce o pěstounskou péči. Praha: Jalna. ISBN 978-80-86396-55-2.
HASSON, Gill, 2015. Technika Mindfulness: jak se vyvarovat duševní prokrastinace pomocí všímavosti a bdělé pozornosti. Praha: Grada Publishing. ISBN 9788024752136.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2015. Pozitivní psychologie. Praha: Portál. ISBN 9788026209782.
LEVINE, Peter A. a Maggie KLINE, 2012. Trauma očima dítěte: probouzení obyčejného zázraku léčení: od raného dětství po dospívání. Praha: Maitrea. ISBN 9788087249277.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 9788026206446.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka nejprve začala hovořit o teoretické části práce, poté se již věnovala části praktické. Vymezila výzkumný problém, výzkumné cíle a otázky. Představila výzkumnou strategii a analýzu a interpretaci dat. Zkoušející se doptávali na paradigmatický model.