Diplomová práce se zabývá zjišťováním životní situace odebrání dítěte z rodiny. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje 2 hlavní kapitoly. V kapitolách je popsáno fungování rodinného prostředí a výchovy, výkon ústavní výchovy, pozice vychovatel a ředitel, popis přijetí do dětského domova, identifikace ohrožených rodin a dětí a příslušná legislativa. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem životní události odebrání dítěte z rodiny z pohledu vychovatelů a ředitelů dětských domovů. V této části byly zjištěny důvody odebrání dětí, z jakých rodin a rodinných prostředí přichází do zařízení a náplň práce vychovatele a ředitele při přijetí a následné práce s dítětem.
Annotation in English
The diploma thesis deals with the investigation of the life situation of the removal of a child from the family. The diploma thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part contains 2 main chapters. The chapters describe the functioning of the family environment and education, the performance of institutional education, the position of educator and director, a description of admission to a children's home, identification of families and children at risk, and relevant legislation. The practical part deals with qualitative research on the life event of removing a child from the family from the point of view of educators and directors of children's homes. In this part, the reasons for the removal of children, from which families and family environments they come to the facility and the content of the work of the educator and director during admission and subsequent work with the child were determined.
Keywords
ústavní výchova, výkon sociálně-právní ochrany dětí, dětský domov, pozice pracovníků v zařízení, rodinné prostředí, výchova v rodině, funkčnost rodin, ohrožené dítě, identifikace ohrožených rodin, odebrání dítěte z rodiny
Keywords in English
institutional education, performance of social and legal protection of children, children's home, position of workers in the facility, family environment, education in the family, functionality of families, child at risk, identification of families at risk, removal of a child from the family
Length of the covering note
84 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá zjišťováním životní situace odebrání dítěte z rodiny. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje 2 hlavní kapitoly. V kapitolách je popsáno fungování rodinného prostředí a výchovy, výkon ústavní výchovy, pozice vychovatel a ředitel, popis přijetí do dětského domova, identifikace ohrožených rodin a dětí a příslušná legislativa. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem životní události odebrání dítěte z rodiny z pohledu vychovatelů a ředitelů dětských domovů. V této části byly zjištěny důvody odebrání dětí, z jakých rodin a rodinných prostředí přichází do zařízení a náplň práce vychovatele a ředitele při přijetí a následné práce s dítětem.
Annotation in English
The diploma thesis deals with the investigation of the life situation of the removal of a child from the family. The diploma thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part contains 2 main chapters. The chapters describe the functioning of the family environment and education, the performance of institutional education, the position of educator and director, a description of admission to a children's home, identification of families and children at risk, and relevant legislation. The practical part deals with qualitative research on the life event of removing a child from the family from the point of view of educators and directors of children's homes. In this part, the reasons for the removal of children, from which families and family environments they come to the facility and the content of the work of the educator and director during admission and subsequent work with the child were determined.
Keywords
ústavní výchova, výkon sociálně-právní ochrany dětí, dětský domov, pozice pracovníků v zařízení, rodinné prostředí, výchova v rodině, funkčnost rodin, ohrožené dítě, identifikace ohrožených rodin, odebrání dítěte z rodiny
Keywords in English
institutional education, performance of social and legal protection of children, children's home, position of workers in the facility, family environment, education in the family, functionality of families, child at risk, identification of families at risk, removal of a child from the family
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodinného prostředí, ústavní a ochranné výchovy a orgánu sociálně-právní ochrany. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodinného prostředí, ústavní a ochranné výchovy a orgánu sociálně-právní ochrany. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ, 2008. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Praha: Portál. ISBN 9788073673925. HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 9788026209829. MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ, 2014. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. Praha: Portál. ISBN 9788026205227. MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ, 2014. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 9788026206972. PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK, 2016. Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada Publishing. ISBN 9788024756950.
Recommended resources
BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ, 2008. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Praha: Portál. ISBN 9788073673925. HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 9788026209829. MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ, 2014. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. Praha: Portál. ISBN 9788026205227. MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ, 2014. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 9788026206972. PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK, 2016. Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada Publishing. ISBN 9788024756950.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
schemes
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila téma diplomové práce, seznámila komisi s metodologií výzkumného šetření. Prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Studentka popsala tvorbu paradigmatického modelu. Proběhla diskuse.
doc. Šíp komentoval terminologické nejasnosti týkající se metodologie. Požádal studentku, aby převyprávěla základní analytický příběh. Studentka zdlouhavě popisovala vzniklé kategorie. Doc. Šíp komentoval nejanosti týkající se "jevu" v paradigmatickém modelu.