Diplomová práce na téma Svět umění a literatura pro děti a mládež mapuje práci výtvarníků, ilustrátorů, kurátorů, lektorů, kteří se zaměřují na tvorbu obrazových knih o umění určených především dětským čtenářům. Zabývá se jak historickým vývojem těchto knih v rámci české literatury, tak i současnou tvorbou, která je zpracována formou rozhovorů s tvůrci těchto knih. Praktická část představuje syntézu znalostí z teoretické části a jejich použití k vytvoření pracovního listu. Cílem pracovního listu je seznámit předškolní děti s uměním a provozem galerie. Pracovní list byl prakticky testován v rámci mého projektu Hurá do galerie, který je součástí diplomové práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis on the topic World of Art and Literature For Children and Youth maps the work of artists, illustrators, curators, lecturers who focus on the creation of picture books about art intended primarily for children's readers. It deals with both the historical development of these books within Czech literature, as well as contemporary work, which is processed in the form of interviews with the authors of these books. The practical part represents the synthesis of knowledge from the theoretical part and its use to create a worksheet. The goal of the worksheet is to familiarize preschool children with art and gallery operations. The worksheet was practically tested as part of my Hooray for the Gallery project, which is part of the diploma thesis
Klíčová slova
muzeum, galerie, knihy o umění, literatura pro děti a mládež, knihy pro děti, ilustrace, pracovní list, zprostředkování umění
Klíčová slova v angličtině
museum, gallery, art books, children's and youth literature, children's books, illustration, worksheet, art mediation
Rozsah průvodní práce
115 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma Svět umění a literatura pro děti a mládež mapuje práci výtvarníků, ilustrátorů, kurátorů, lektorů, kteří se zaměřují na tvorbu obrazových knih o umění určených především dětským čtenářům. Zabývá se jak historickým vývojem těchto knih v rámci české literatury, tak i současnou tvorbou, která je zpracována formou rozhovorů s tvůrci těchto knih. Praktická část představuje syntézu znalostí z teoretické části a jejich použití k vytvoření pracovního listu. Cílem pracovního listu je seznámit předškolní děti s uměním a provozem galerie. Pracovní list byl prakticky testován v rámci mého projektu Hurá do galerie, který je součástí diplomové práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis on the topic World of Art and Literature For Children and Youth maps the work of artists, illustrators, curators, lecturers who focus on the creation of picture books about art intended primarily for children's readers. It deals with both the historical development of these books within Czech literature, as well as contemporary work, which is processed in the form of interviews with the authors of these books. The practical part represents the synthesis of knowledge from the theoretical part and its use to create a worksheet. The goal of the worksheet is to familiarize preschool children with art and gallery operations. The worksheet was practically tested as part of my Hooray for the Gallery project, which is part of the diploma thesis
Klíčová slova
muzeum, galerie, knihy o umění, literatura pro děti a mládež, knihy pro děti, ilustrace, pracovní list, zprostředkování umění
Klíčová slova v angličtině
museum, gallery, art books, children's and youth literature, children's books, illustration, worksheet, art mediation
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši literatury a předložte teoretické poznatky se zaměřením na problematiku diplomové práce.
2. Stanovte cíle, metodologické postupy a výzkumné otázky práce.
3. Analyzujte stav řešené problematiky. Proveďte výzkumné šetření.
4. Na základě závěrů analýz a výzkumného šetření navrhněte projekt.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši literatury a předložte teoretické poznatky se zaměřením na problematiku diplomové práce.
2. Stanovte cíle, metodologické postupy a výzkumné otázky práce.
3. Analyzujte stav řešené problematiky. Proveďte výzkumné šetření.
4. Na základě závěrů analýz a výzkumného šetření navrhněte projekt.
Seznam doporučené literatury
EISNER, Elliot W. Should We Create New Aims for Art Education? Art Education. Alexandria: National Art Education Association, 2001
HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
CHROBÁK, Ondřej, Rostislav KORYČÁNEK a Martin VANĚK. Jak se dělá galerie. Ilustroval David BÖHM. V Brně: Moravská galerie, 2016. ISBN 978-80-7027-303-6.
JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum: edukační fenomén pro 21. století. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-090-5.
Aktuální otázky zprostředkování umění: teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Editor Radek Horáček, Jan Zálešák. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 189 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, sv. 101.
Seznam doporučené literatury
EISNER, Elliot W. Should We Create New Aims for Art Education? Art Education. Alexandria: National Art Education Association, 2001
HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
CHROBÁK, Ondřej, Rostislav KORYČÁNEK a Martin VANĚK. Jak se dělá galerie. Ilustroval David BÖHM. V Brně: Moravská galerie, 2016. ISBN 978-80-7027-303-6.
JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum: edukační fenomén pro 21. století. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-090-5.
Aktuální otázky zprostředkování umění: teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Editor Radek Horáček, Jan Zálešák. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 189 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, sv. 101.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Práce studentky měly velmi dobrý ohlas u komise, na vznesené připomínky dokázala studentka předložit vlastní argumenty a práci si obhájit.