Diplomová práce se zabývá využitím systému Moodle v rámci výuky na základní škole. Práce se dělí na dvě části, teoretickou a praktickou. Začátek teoretické části diplomové práce je věnován obecným informacím týkajících se e-learningu. Dále se teoretická část zabývá způsoby využívání systému Moodle a jeho možnými rozšířeními. Praktická část diplomové práce se zaměřuje na tvorbu výukových materiálů v rámci výuky 2. stupně základní školy. Součásti praktické části je vytvořený přehledný manuál popisující přípravu výukových materiálů a práci v systému Moodle.
Anotace v angličtině
This master's thesis deals with the use of the Moodle system within the teaching at the elementary school. The thesis is split into two parts - a theoretical and a practical part. The beginning of the thesis is dedicated to general information about e-learning. Then the theoretical part deals with the Moodle system and it's extensions. The practical part focuses on the creation of teaching materials within the teaching at the 2nd level of the elementary school. A comprehensive manual describing the preparation of the educational materials and the work in the Moodle system was created as a part of the practical part of the thesis.
Klíčová slova
e-learning, LMS, systém řízení výuky, Moodle, vzdělávání, výukové materiály
Diplomová práce se zabývá využitím systému Moodle v rámci výuky na základní škole. Práce se dělí na dvě části, teoretickou a praktickou. Začátek teoretické části diplomové práce je věnován obecným informacím týkajících se e-learningu. Dále se teoretická část zabývá způsoby využívání systému Moodle a jeho možnými rozšířeními. Praktická část diplomové práce se zaměřuje na tvorbu výukových materiálů v rámci výuky 2. stupně základní školy. Součásti praktické části je vytvořený přehledný manuál popisující přípravu výukových materiálů a práci v systému Moodle.
Anotace v angličtině
This master's thesis deals with the use of the Moodle system within the teaching at the elementary school. The thesis is split into two parts - a theoretical and a practical part. The beginning of the thesis is dedicated to general information about e-learning. Then the theoretical part deals with the Moodle system and it's extensions. The practical part focuses on the creation of teaching materials within the teaching at the 2nd level of the elementary school. A comprehensive manual describing the preparation of the educational materials and the work in the Moodle system was created as a part of the practical part of the thesis.
Klíčová slova
e-learning, LMS, systém řízení výuky, Moodle, vzdělávání, výukové materiály
Proveďte analýzu systému LMS Moodle, jeho možností a možných rozšíření.
Na základě analýzy navrhněte koncept výuky v rámci 2. stupně základní školy s využitím systému Moodle.
Připravte výukové materiály v rámci praktického cvičení.
Připravte manuál, který bude sloužit jako detailní průvodce vytvořením kurzu v systému Moodle.
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši na dané téma.
Proveďte analýzu systému LMS Moodle, jeho možností a možných rozšíření.
Na základě analýzy navrhněte koncept výuky v rámci 2. stupně základní školy s využitím systému Moodle.
Připravte výukové materiály v rámci praktického cvičení.
Připravte manuál, který bude sloužit jako detailní průvodce vytvořením kurzu v systému Moodle.
Seznam doporučené literatury
Geoff PETTY. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
VANÍČEK, Jiří a Petr ŘEZNÍČEK. Informatika pro základní školy: metodická příručka. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0221-1.
DRLÍK, Martin. Moodle: kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3759-8.
MANĚNA, Václav. Moderně s Moodlem: jak využít e-learning ve svůj prospěch. Praha: CZ.NIC, z.s.p.o., [2015]. CZ.NIC. ISBN 978-80-905802-7-5.
Seznam doporučené literatury
Geoff PETTY. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
VANÍČEK, Jiří a Petr ŘEZNÍČEK. Informatika pro základní školy: metodická příručka. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0221-1.
DRLÍK, Martin. Moodle: kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3759-8.
MANĚNA, Václav. Moderně s Moodlem: jak využít e-learning ve svůj prospěch. Praha: CZ.NIC, z.s.p.o., [2015]. CZ.NIC. ISBN 978-80-905802-7-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta. Následně byla vedena diskuse během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Student už od počátku vypracovávání diplomové práce pravidelně konzultoval jednotlivé části a velmi svědomitě pracoval jak na teoretické, tak i praktické části. Je třeba zdůraznit kvalitně zpracovanou rešeršní část a práce s literaturou a citování. Velmi pozitivně hodnotím i zpracovanou praktickou část s vytvořeným kurzem, který lze použít tak jak je. Stejně tak pozitivně hodnotím
připravený manuál, který má sloužit jako detailní průvodce vytvořením kurzu v systému Moodle. (Ing. Kadavý)
Jsou učitelé na ZŠ schopni výuku realizovat? Mají opravdu takové znalosti a dovednosti, které jim umožní LMS na 2. stupni ZŠ plně využívat? Pokud ne, co by student navrhoval ke zlepšení stávajícího stavu? Proč neuvedl digitální kompetenci mezi klíčovými kompetencemi? Výstupy DP jsou progresivní, konkrétní a dobře aplikovatelné ve výuce. Na str. 55 zmiňuje celkem šest klíčových kompetencí, které bude u žáků pomocí LMS rozvíjet. Mezi zmíněnými klíčovými kompetencemi ale chybí sedmá digitální kompetence, která dle mého soudu a zaměření DP je z hlediska využívání online výukových materiálů a rozvíjení informatického myšlení u žáků v nové informatice nejvýznamnější. V DP je patrné, že student v použitých obrázcích (v praktické části) chtěl předat co nejvíce informací. Jejich zpracování ale působí nepřehledně a neuspořádaně (týká se i různých velikostí textu v obrázcích a jeho zarovnání). (dr. Sedláček)
Jelikož vzniká hodně praktických prací v rámci tohoto oboru, bylo by dobré jednou ročně pozvat učitele informatiky ze Zlínského kraje a v rámci konference udělat pro ně sekci, kde by byly prezentovány diplomové práce z učitelství informatiky. (prof. Jašek)