Bakalářská práce se zabývá digitálními dovednostmi učitelů mateřských škol při aplikaci digitálních technologií.
Teoretická část je rozdělená do tří kapitol a každá z nich se věnuje jednomu z pojmů. V první kapitole je popsán aktér ve vzdělávání, mateřská škola a její dělení. Ve druhé kapitole se dozvíme o pojmu digitální gramotnost a digitální dovednost. Digitální technologie se staly součástí našich pracovních i osobních životů a pro správné využívání je zapotřebí digitální dovednost. Třetí kapitola se věnuje digitálním technologiím.
V praktické části je popsána realizace výzkumu metodou dotazníku, kterého se zúčastnilo 104 respondentů. Cílem výzkumu je zhodnotit, jaké dovednosti mají učitelé mateřských škol při aplikaci digitálních technologií. Na základě výsledků dotazníkového šetření lze konstatovat, že učitelé využívají digitální technologie pro komunikaci s rodiči a tvorbu materiálů. Dále byly výsledky analyzovány dle jednotlivých digitálních technologií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the digital skills of kindergarten teachers in the application of digital technologies.
The theoretical part is divided into three chapters and each of them is devoted to one of the concepts. The first chapter describes the actor in education, the kindergarten and its division. In the second chapter we learn about the concept of digital literacy and digital skills. Digital technologies have become part of our professional and personal lives and to use them properly, digital skills are needed. The third chapter focuses on digital technologies.
The practical part describes the implementation of the research using the questionnaire method in which 104 respondents participated. The aim of the research is to evaluate the skills of kindergarten teachers in applying digital skills. Based on the Results of the questionnaire survey, it can be concluded that teachers use digital technology to communicate with parents and create materials. Furthermore, the results were analyzed according to each digital technology.
digital skills, digital tech, teacher, kindergarden, research, questionnaire
Rozsah průvodní práce
56
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá digitálními dovednostmi učitelů mateřských škol při aplikaci digitálních technologií.
Teoretická část je rozdělená do tří kapitol a každá z nich se věnuje jednomu z pojmů. V první kapitole je popsán aktér ve vzdělávání, mateřská škola a její dělení. Ve druhé kapitole se dozvíme o pojmu digitální gramotnost a digitální dovednost. Digitální technologie se staly součástí našich pracovních i osobních životů a pro správné využívání je zapotřebí digitální dovednost. Třetí kapitola se věnuje digitálním technologiím.
V praktické části je popsána realizace výzkumu metodou dotazníku, kterého se zúčastnilo 104 respondentů. Cílem výzkumu je zhodnotit, jaké dovednosti mají učitelé mateřských škol při aplikaci digitálních technologií. Na základě výsledků dotazníkového šetření lze konstatovat, že učitelé využívají digitální technologie pro komunikaci s rodiči a tvorbu materiálů. Dále byly výsledky analyzovány dle jednotlivých digitálních technologií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the digital skills of kindergarten teachers in the application of digital technologies.
The theoretical part is divided into three chapters and each of them is devoted to one of the concepts. The first chapter describes the actor in education, the kindergarten and its division. In the second chapter we learn about the concept of digital literacy and digital skills. Digital technologies have become part of our professional and personal lives and to use them properly, digital skills are needed. The third chapter focuses on digital technologies.
The practical part describes the implementation of the research using the questionnaire method in which 104 respondents participated. The aim of the research is to evaluate the skills of kindergarten teachers in applying digital skills. Based on the Results of the questionnaire survey, it can be concluded that teachers use digital technology to communicate with parents and create materials. Furthermore, the results were analyzed according to each digital technology.
digital skills, digital tech, teacher, kindergarden, research, questionnaire
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o digitálních technologiích v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na digitální dovednosti učitelů mateřských škol při aplikaci digitálních technologií.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím online dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěru výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o digitálních technologiích v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na digitální dovednosti učitelů mateřských škol při aplikaci digitálních technologií.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím online dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěru výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Martín, S. C., González, M. C., & Pe\ nalvo, F. J. G. (2020). Digital competence of early childhood education teachers: attitude, knowledge and use of ICT. European Journal of Teacher Education, 43(2), 210–223. Retrieved from: https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1681393
Kalas, I. (2011). Spoznávame potenciál digitálnych technologií v predprimárnom vzdelávaní. Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva.
Lukášová, A. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Seznam doporučené literatury
Martín, S. C., González, M. C., & Pe\ nalvo, F. J. G. (2020). Digital competence of early childhood education teachers: attitude, knowledge and use of ICT. European Journal of Teacher Education, 43(2), 210–223. Retrieved from: https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1681393
Kalas, I. (2011). Spoznávame potenciál digitálnych technologií v predprimárnom vzdelávaní. Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva.
Lukášová, A. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji bakalářskou práci týkající se digitálních dovedností učitelů mateřských škol. Vedoucí ocenil přínos práce. Ke zkvalitnění práce by prospělo statistické zpracování výsledků. Nedostatkem je kapitola předvýzkumu. Bylo doporučeno detailnější zpracování. Oponent zmínil zajímavost tématu. Studentka odpověděla na otázku týkající se poskytnutí času pro vyplnění dotazníku. Dr. Petrů Puhrová se zeptala využití demografických otázek. Studentka vysvětlila využití okrajově. Studentka odpověděla na druhou otázku týkající se výsledků šetření s výraznou dopomocí. Komise hlasovala o hodnocení v poměru 2:3 pro E.