Bakalářská práce je s názvem Digitální vzdělávací aplikace pro děti předškolního věku pohledem učitele mateřské školy je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část je dále dělena na tři hlavní kapitoly, které se týkají digitální gramotnosti, digitálních technologií v mateřské škole a digitálních vzdělávacích aplikací. V empirické části byl využit kvalitativní výzkumný design. Výzkumná data byla získána prostřednictvím polostrukturovaného interview s učiteli mateřských škol. Data byly následně vyhodnoceny metodou otevřeného kódování. Kódy byly dále umístěny do kategorií, které byly poté interpretovány. V závěru práce se nachází výzkumné výsledky, doporučení pro praxi a diskuze.
Annotation in English
The bachelor's thesis is entitled Digital educational applications for preschool children from the perspective of a kindergarten teacher and is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part is further divided into three main chapters which are related to digital literacy, digital technology in kindergarten and digital educational applications. The empirical part used a qualitative research design. The research data was collected through semi-structured interviews with kindergarten teachers. The data were then analyzed using open coding method. The codes were further placed into categories which were then interpreted. The paper concludes with the research findings, recommendations for practice and discussion.
Keywords
digitální technologie, digitální gramotnost, digitální kompetence učitele, digitální vzdělávací aplikace pro děti
Keywords in English
digital technologies, digital literacy, digital competences of teachers, digital educational applications for children
Length of the covering note
82 s. (19967 znaků).
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce je s názvem Digitální vzdělávací aplikace pro děti předškolního věku pohledem učitele mateřské školy je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část je dále dělena na tři hlavní kapitoly, které se týkají digitální gramotnosti, digitálních technologií v mateřské škole a digitálních vzdělávacích aplikací. V empirické části byl využit kvalitativní výzkumný design. Výzkumná data byla získána prostřednictvím polostrukturovaného interview s učiteli mateřských škol. Data byly následně vyhodnoceny metodou otevřeného kódování. Kódy byly dále umístěny do kategorií, které byly poté interpretovány. V závěru práce se nachází výzkumné výsledky, doporučení pro praxi a diskuze.
Annotation in English
The bachelor's thesis is entitled Digital educational applications for preschool children from the perspective of a kindergarten teacher and is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part is further divided into three main chapters which are related to digital literacy, digital technology in kindergarten and digital educational applications. The empirical part used a qualitative research design. The research data was collected through semi-structured interviews with kindergarten teachers. The data were then analyzed using open coding method. The codes were further placed into categories which were then interpreted. The paper concludes with the research findings, recommendations for practice and discussion.
Keywords
digitální technologie, digitální gramotnost, digitální kompetence učitele, digitální vzdělávací aplikace pro děti
Keywords in English
digital technologies, digital literacy, digital competences of teachers, digital educational applications for children
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na rozvoj digitální gramotnosti dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se didaktických strategií učitelů mateřských škol při práci s digitálními vzdělávacími aplikacemi pro děti předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na rozvoj digitální gramotnosti dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se didaktických strategií učitelů mateřských škol při práci s digitálními vzdělávacími aplikacemi pro děti předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Recommended resources
Hoareau, L., Thomas, A., Tazouti, Y., Dinet, J., Luxembourger, C., & Jarlégan, A. (2021). Beliefs about digital technologies and teachers’ acceptance of an educational app for preschoolers. Computers & Education, 172, 104264.
Chaudron, S. (2015). Young Children (0-8) and digital technology: a qualitative exploratory study across seven countries. Italy: Publications Office of The European Union.
Neumajer, O., Rohlíková, L., & Zounek, J. (2015). Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer.
Moravcová, D. (2013). Využívání počítačů v mateřské škole. Praha: MŠMT.
Šebková, J., & Šancová J. (2019). Rozvíjení digitální gramotnosti u dětí v předškolního věku. Praha: MŠMT.
Recommended resources
Hoareau, L., Thomas, A., Tazouti, Y., Dinet, J., Luxembourger, C., & Jarlégan, A. (2021). Beliefs about digital technologies and teachers’ acceptance of an educational app for preschoolers. Computers & Education, 172, 104264.
Chaudron, S. (2015). Young Children (0-8) and digital technology: a qualitative exploratory study across seven countries. Italy: Publications Office of The European Union.
Neumajer, O., Rohlíková, L., & Zounek, J. (2015). Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer.
Moravcová, D. (2013). Využívání počítačů v mateřské škole. Praha: MŠMT.
Šebková, J., & Šancová J. (2019). Rozvíjení digitální gramotnosti u dětí v předškolního věku. Praha: MŠMT.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations, schemes, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila svou bakalářskou práci zaměřenou na digitální vzdělávací aplikace pro děti předškolního věku. Studentka představila základní a dílčí výzkumné cíle a výzkumné otázky. Prezentovala rovněž výzkumnou metodu a charakterizovala výzkumný vzorek. Mluvila plynule o výsledcích výzkumu. Studentka odpověděla na otázky oponenta i vedoucího práce. Následně proběhla diskuze ke kritériím výběru výzkumného vzorku. Paní doktorka Jirásková položila studentce otázku týkající se provázanosti významových kategorií. Pan doktor Obonya položil studentce otázku týkající se rozdílu mezi digitální gramotností a digitálními kompetencemi. Studentka odpověděla na otázky zkoušejících s drobnými nedostatky.