Tato bakalářská práce se zabývá pohledem laické veřejnosti na profesi učitele mateřské školy. Hlavním cílem práce je analyzovat názory a vytvořit ucelený náhled neučitelské veřejnosti na tuto problematiku. K naplnění cílů byl realizován kvantitativně orientovaný výzkum prostřednictvím dotazníku pro neučitelskou veřejnost. Výzkumný vzorek tvořilo 114 respondentů, z toho 70,3 % žen a 29,7 % mužů. Mezi nejsilnější skupinu se řadili respondenti ve věku 15-35 let z Moravskoslezského a Zlínského kraje a kraje Vysočina. Výsledky šetření ukazují jednotný pozitivní názor laické veřejnosti napříč věkovými kategoriemi na profesi učitele mateřské školy. Laická veřejnost toto povolání považuje za důležité a náročné a také očekává, že se na těchto pozicích budou objevovat vzdělaní lidé a kvalitní učitelé, pro které bude celkový rozvoj dítěte hlavním zájmem. Data nepotvrzují přesvědčení, že mladší generace v porovnání s generaci starší má mnohem otevřenější názory. Ukázal se pravý opak, kdy starší generace byla často otevřenější různým tématům než mladší respondenti.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis examines the general public's view of the kindergarten teaching profession. The main aim of the thesis is to analyse the opinions and to create a comprehensive view of the non-teaching public on this issue. To achieve the objectives, a quantitative research was conducted through a questionnaire for the non-teaching public. The research sample consisted of 114 respondents, of which 70.3 % were female and 29.7 % were male. The strongest group were respondents aged 15-35 years from the MoravianSilesian and Zlín regions and the Vysočina region. The results of the survey show a uniformly positive opinion of the general public across age categories about the kindergarten teaching profession. The lay public considers the profession important and challenging and also expects these positions to be filled by well-educated people and quality teachers for whom the overall development
of the child will be a major concern. The data does not support the belief that the younger generation has more open-minded views compared to the older generation. It showed the opposite, with the older generation often being more open to different topics than the younger respondents.
Klíčová slova
prestiž učitele, profesní činnosti učitele MŠ, feminizace povolání
Klíčová slova v angličtině
prestige of the teacher, professional activities of the kindergarten teacher,
feminization of the profession
Rozsah průvodní práce
75 s. (119 879 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá pohledem laické veřejnosti na profesi učitele mateřské školy. Hlavním cílem práce je analyzovat názory a vytvořit ucelený náhled neučitelské veřejnosti na tuto problematiku. K naplnění cílů byl realizován kvantitativně orientovaný výzkum prostřednictvím dotazníku pro neučitelskou veřejnost. Výzkumný vzorek tvořilo 114 respondentů, z toho 70,3 % žen a 29,7 % mužů. Mezi nejsilnější skupinu se řadili respondenti ve věku 15-35 let z Moravskoslezského a Zlínského kraje a kraje Vysočina. Výsledky šetření ukazují jednotný pozitivní názor laické veřejnosti napříč věkovými kategoriemi na profesi učitele mateřské školy. Laická veřejnost toto povolání považuje za důležité a náročné a také očekává, že se na těchto pozicích budou objevovat vzdělaní lidé a kvalitní učitelé, pro které bude celkový rozvoj dítěte hlavním zájmem. Data nepotvrzují přesvědčení, že mladší generace v porovnání s generaci starší má mnohem otevřenější názory. Ukázal se pravý opak, kdy starší generace byla často otevřenější různým tématům než mladší respondenti.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis examines the general public's view of the kindergarten teaching profession. The main aim of the thesis is to analyse the opinions and to create a comprehensive view of the non-teaching public on this issue. To achieve the objectives, a quantitative research was conducted through a questionnaire for the non-teaching public. The research sample consisted of 114 respondents, of which 70.3 % were female and 29.7 % were male. The strongest group were respondents aged 15-35 years from the MoravianSilesian and Zlín regions and the Vysočina region. The results of the survey show a uniformly positive opinion of the general public across age categories about the kindergarten teaching profession. The lay public considers the profession important and challenging and also expects these positions to be filled by well-educated people and quality teachers for whom the overall development
of the child will be a major concern. The data does not support the belief that the younger generation has more open-minded views compared to the older generation. It showed the opposite, with the older generation often being more open to different topics than the younger respondents.
Klíčová slova
prestiž učitele, profesní činnosti učitele MŠ, feminizace povolání
Klíčová slova v angličtině
prestige of the teacher, professional activities of the kindergarten teacher,
feminization of the profession
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se profese učitele mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na vnímání role učitele mateřské školy laickou veřejností.
Příprava metodiky výzkumu, stanovení výzkumného cíle, výzkumných otázek a hypotéz.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro neučitelskou veřejnost.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se profese učitele mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na vnímání role učitele mateřské školy laickou veřejností.
Příprava metodiky výzkumu, stanovení výzkumného cíle, výzkumných otázek a hypotéz.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro neučitelskou veřejnost.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Burkovičová, R., & Kropáčková, J. (2014). Profesní činnosti učitelek mateřských škol ve světle současných českých výzkumů. Pedagogická orientace: Vědecký časopis České pedagogické společnosti, 24(4), 562–582.
Gordon, K. A. (2014). Early childhood education: becoming a professional. New York: SAGE.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi: Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Burkovičová, R., & Kropáčková, J. (2014). Profesní činnosti učitelek mateřských škol ve světle současných českých výzkumů. Pedagogická orientace: Vědecký časopis České pedagogické společnosti, 24(4), 562–582.
Gordon, K. A. (2014). Early childhood education: becoming a professional. New York: SAGE.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi: Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci zaměřenou na profesi učitele mateřské školy. Vymezila klíčové pojmy, představila základní a dílčí výzkumné cíle a výzkumné otázky. Prezentovala rovněž výzkumnou metodu. Studentka plynule hovořila o výsledcích výzkumu. Studentka se adekvátně vyjádřila k otázkám oponenta i vedoucího práce. Následně proběhla diskuze k prestiži učitelské profese.