Bakalářská práce má teoreticko - aplikační charakter. Hlavním cílem bakalářské práce bylo navrhnout sadu aktivit pro rozvoj slovní zásoby u dětí s narušeným vývojem řeči v prostředí mateřské školy. V teoretické části jsem vymezila vývoj řeči u dětí od narození po předškolní věk, představila problematiku narušené komunikační schopnosti, popsala její jednotlivé druhy. Také jsem charakterizovala slovní zásobu u dětí s narušeným vývojem řeči a možnosti jejího rozvoje. V praktické části jsem navrhla sadu aktivit pro rozvoj slovní zásoby u dětí s narušeným vývojem řeči v prostředí mateřské školy, kterou jsem v dále v mateřské škole realizovala. Na základě realizaci jsem sadu aktivit evaluovala a z evaluace vzniklo doporučení pro praxi. Sada aktivit je doplněná o obrazový materiál, který jsem si na základě inspiraci vytvořila v programu Canva.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical - applied character. The main aim of the bachelor thesis was to propose a set of activities for the development of vocabulary in children with impaired speech development in the kindergarten environment. In the theoretical part, I defined the development of speech in children from birth to preschool age, introduced the issue of impaired communication skills, described their different types. I also characterized the vocabulary of children with impaired speech development and the possibilities of its development. In the practical part, I proposed a set of activities for vocabulary development in children with disordered speech development in the kindergarten environment, which I further implemented in the kindergarten. Based on the implementation, I evaluated the set of activities and the evaluation resulted in recommendations for practice. The set of activities is supplemented with pictorial material that I created in Canva based on inspiration.
impaired communication ability, lexical-semantic level of language, active vocabulary, passive vocabulary
Rozsah průvodní práce
61 (94 859 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko - aplikační charakter. Hlavním cílem bakalářské práce bylo navrhnout sadu aktivit pro rozvoj slovní zásoby u dětí s narušeným vývojem řeči v prostředí mateřské školy. V teoretické části jsem vymezila vývoj řeči u dětí od narození po předškolní věk, představila problematiku narušené komunikační schopnosti, popsala její jednotlivé druhy. Také jsem charakterizovala slovní zásobu u dětí s narušeným vývojem řeči a možnosti jejího rozvoje. V praktické části jsem navrhla sadu aktivit pro rozvoj slovní zásoby u dětí s narušeným vývojem řeči v prostředí mateřské školy, kterou jsem v dále v mateřské škole realizovala. Na základě realizaci jsem sadu aktivit evaluovala a z evaluace vzniklo doporučení pro praxi. Sada aktivit je doplněná o obrazový materiál, který jsem si na základě inspiraci vytvořila v programu Canva.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical - applied character. The main aim of the bachelor thesis was to propose a set of activities for the development of vocabulary in children with impaired speech development in the kindergarten environment. In the theoretical part, I defined the development of speech in children from birth to preschool age, introduced the issue of impaired communication skills, described their different types. I also characterized the vocabulary of children with impaired speech development and the possibilities of its development. In the practical part, I proposed a set of activities for vocabulary development in children with disordered speech development in the kindergarten environment, which I further implemented in the kindergarten. Based on the implementation, I evaluated the set of activities and the evaluation resulted in recommendations for practice. The set of activities is supplemented with pictorial material that I created in Canva based on inspiration.
impaired communication ability, lexical-semantic level of language, active vocabulary, passive vocabulary
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se narušeného vývoje řeči v prostředí mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na rozvoj slovní zásoby dítěte s narušeným vývojem řeči v prostředí mateřské školy.
Zpracování sady aktivit pro rozvoj slovní zásoby u dítěte s narušeným vývojem řeči v prostředí mateřské školy.
Realizace a ověření sady aktivit pro rozvoj slovní zásoby dětí ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit, formulace závěrů a zpracování doporučení pro praxi v mateřských školách.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se narušeného vývoje řeči v prostředí mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na rozvoj slovní zásoby dítěte s narušeným vývojem řeči v prostředí mateřské školy.
Zpracování sady aktivit pro rozvoj slovní zásoby u dítěte s narušeným vývojem řeči v prostředí mateřské školy.
Realizace a ověření sady aktivit pro rozvoj slovní zásoby dětí ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit, formulace závěrů a zpracování doporučení pro praxi v mateřských školách.
Seznam doporučené literatury
Červenková, B. (2019). Rozvoj komunikačních a jazykových schopností-u dětí od narození do tří let věku. Praha: Grada.
Kejklíčková, I. (2016). Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada.
Neubauer, K., & Neubauerová, L. (2017). Současné koncepce a formy komunikační podpory pro osoby se závažným komunikačním handicapem. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Neaumn, S. (2012). Language and literacy forr the early years. London: SAGE/Learning Matters.
Vašíková, J., & Žáková, I. (2018). Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškollního věku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Seznam doporučené literatury
Červenková, B. (2019). Rozvoj komunikačních a jazykových schopností-u dětí od narození do tří let věku. Praha: Grada.
Kejklíčková, I. (2016). Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada.
Neubauer, K., & Neubauerová, L. (2017). Současné koncepce a formy komunikační podpory pro osoby se závažným komunikačním handicapem. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Neaumn, S. (2012). Language and literacy forr the early years. London: SAGE/Learning Matters.
Vašíková, J., & Žáková, I. (2018). Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškollního věku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci teoreticko-aplikačního charakteru zaměřující se na rozvoj slovní zásoby u dítěte s narušeným vývojem řeči v prostředí mateřské školy. Studentka uvedla ukázku sady navrhovaných aktivit. Studentka plynule hovořila o výsledcích a evaluaci sady aktivit. Vedoucí se vyjádřila kladně ke spolupráci se studentkou, měla připomínky k teoretické části práce. Studentka se adekvátně vyjádřila k otázkám oponenta i vedoucího práce. Paní doktorka Navrátilová měla připomínky k obrazovému materiálu, který studentka vytvořila v rámci bakalářské práce.