Diplomová práce se zabývá aktuálně využívanými metodami výuky prvopočátečního čtení a psaní ve Zlínském kraji. Cílem práce je zjistit, jaké jsou využívané metody prvopočátečního čtení a psaní ve školním roce 2022/2023. Teoretická část shrnuje poznatky o tradičních a alternativních metodách prvopočátečního čtení a psaní. Praktická část představuje výzkum, jenž byl realizován prostřednictvím kvantitativní metodologie za použití dvou dotazníků. Dotazníky byly distribuovány učitelům 1. ročníků a ředitelům základních škol Zlínského kraje.
Výzkumná zjištění ukazují na stálost používání metod prvopočátečního čtení a psaní při porovnání s daty ČŠI z roku 2014. V závěru práce jsou prezentovány výsledky výzkumu a doporučení pro praxi, zejména pro učitele působící na 1. stupni základních škol.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the currently used methods of teaching initial reading and writing in the Zlin Region. The aim of the work is to discover which methods of initial reading and writing are being used in the school year 2022/2023. The theoretical part summarizes knowledge of traditional and alternative methods of initial reading and writing. The practical part presents research carried out through quantitative methodology by using two questionnaires. The questionnaires were distributed to first-grade teachers and primary school principals in the Zlin Region. The research findings show the stability of methods among initial reading and writing compared with the ČŠI's statistics from 2014. At the conclusion are results of the research and recommendations for practice, especially for first grade teachers in primary school.
Klíčová slova
prvopočáteční čtení a psaní, analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, metoda Sfumato?, Foucambertova metoda
Klíčová slova v angličtině
initial reading and writing, analytic-synthetic method of reading and writing, genetic method of reading and writing, Sfumato? method, Foucambert method
Rozsah průvodní práce
96 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá aktuálně využívanými metodami výuky prvopočátečního čtení a psaní ve Zlínském kraji. Cílem práce je zjistit, jaké jsou využívané metody prvopočátečního čtení a psaní ve školním roce 2022/2023. Teoretická část shrnuje poznatky o tradičních a alternativních metodách prvopočátečního čtení a psaní. Praktická část představuje výzkum, jenž byl realizován prostřednictvím kvantitativní metodologie za použití dvou dotazníků. Dotazníky byly distribuovány učitelům 1. ročníků a ředitelům základních škol Zlínského kraje.
Výzkumná zjištění ukazují na stálost používání metod prvopočátečního čtení a psaní při porovnání s daty ČŠI z roku 2014. V závěru práce jsou prezentovány výsledky výzkumu a doporučení pro praxi, zejména pro učitele působící na 1. stupni základních škol.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the currently used methods of teaching initial reading and writing in the Zlin Region. The aim of the work is to discover which methods of initial reading and writing are being used in the school year 2022/2023. The theoretical part summarizes knowledge of traditional and alternative methods of initial reading and writing. The practical part presents research carried out through quantitative methodology by using two questionnaires. The questionnaires were distributed to first-grade teachers and primary school principals in the Zlin Region. The research findings show the stability of methods among initial reading and writing compared with the ČŠI's statistics from 2014. At the conclusion are results of the research and recommendations for practice, especially for first grade teachers in primary school.
Klíčová slova
prvopočáteční čtení a psaní, analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, metoda Sfumato?, Foucambertova metoda
Klíčová slova v angličtině
initial reading and writing, analytic-synthetic method of reading and writing, genetic method of reading and writing, Sfumato? method, Foucambert method
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o metodách výuky prvopočátečního čtení a psaní v 1. ročníku ZŠ.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o metodách prvopočátečního čtení a psaní se zaměřením na tradiční i alternativní metody.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníků pro učitele i ředitele základních škol ve Zlínském kraji.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o metodách výuky prvopočátečního čtení a psaní v 1. ročníku ZŠ.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o metodách prvopočátečního čtení a psaní se zaměřením na tradiční i alternativní metody.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníků pro učitele i ředitele základních škol ve Zlínském kraji.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Seznam doporučené literatury
Fasnerová, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada.
Gardner, P. S. (2006). New directions. Reading, Writing, and Critical Thiking. New York: Cambridge Academic Writing.
Kamiš, K. (2014). Český jazyk a počáteční psaní na 1. stupni ZŠ a ZŠS. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
Košek Bartošová, I. (2016). Metody výuky čtení využívané v České republice. Nová čeština doma & ve světě, 2016(1), 78–89.
Krchová, A. (2015). Metodou splývavého čtení (Sfumato) se dá vyučovat i na základní škole praktické. Speciální pedagogika: časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky, 25(2), 147–154.
Seznam doporučené literatury
Fasnerová, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada.
Gardner, P. S. (2006). New directions. Reading, Writing, and Critical Thiking. New York: Cambridge Academic Writing.
Kamiš, K. (2014). Český jazyk a počáteční psaní na 1. stupni ZŠ a ZŠS. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
Košek Bartošová, I. (2016). Metody výuky čtení využívané v České republice. Nová čeština doma & ve světě, 2016(1), 78–89.
Krchová, A. (2015). Metodou splývavého čtení (Sfumato) se dá vyučovat i na základní škole praktické. Speciální pedagogika: časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky, 25(2), 147–154.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci adekvátně. Vedoucí práce hodnotila pozitivně rozpracování klíčových konceptů pro část výzkumnou. Tvorba výzkumného nástroje byla z časového hlediska náročnější. Vedoucí oceňuje interpretaci dat a velmi kladně hodnotí spolupráci se studentkou. Oponentka práce se vyjadřovala k teoretické části práce. Velmi kladně hodnotí autorský text, který vhodně doplňuje citované pasáže a provádí tak čtenáře. Výzkumná část obsahuje limity v sycení jednotlivých kapitol. Po formální stránce je práce na velmi dobré jazykové i stylistické úrovni. Vedoucí práce položila dvě otázky. První otázka se orientovala na využití metody Sfumato. Druhá otázka byla zaměřena na volby metod počátečního čtení a psaní. Studentka odpověděla adekvátně. Oponentka práce položila dvě otázky. První otázka se orientovala na profesní rozvoj učitelů. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Druhá otázka se týkala hlubší interpretace výzkumných zjištění, které předkládá práce. Studentka odpověděla částečně. Proběhla diskuze komise. Doc. Janíková komentovala profesní rozvoj učitelů ve vztahu k českému jazyku.