Diplomová práce se zabývá spoluprací školy a rodiny na prvním stupni základní školy. Cílem práce bylo zjistit, jak na vzájemnou spolupráci pohlíží rodiče a učitelé. V teoretické části jsou shrnuty poznatky o spolupráci mezi rodinou a školou, jsou tam popsány různé formy spolupráce a pojednává také o možných rizicích, která mohou při spolupráci mezi rodinou a školou nastat. Praktická část popisuje výzkumné šetření, které probíhalo formou polostrukturovaných rozhovorů s rodiči a učiteli žáků prvních tříd. Sesbíraná data byla analyzována metodou otevřeného kódování. Výzkumná zjištění poukazují na důležitost spolupráce mezi rodiči a učiteli žáků prvních tříd. Výsledky výzkumu odkrývají bariéry, které mohou při spolupráci nastat a také možnosti, jak mohou rodiče a učitelé vzájemnou spolupráci podpořit.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the cooperation of school and family in the first stage of primary school. The aim of the thesis was to find out how parents and teachers view mutual cooperation. The theoretical part summarizes the knowledge of cooperation between family and school, describes various forms of cooperation, and also discusses the potential risks that can arise in cooperation between family and school. The practical section describes the research investigation, that took the form of semi-structured interviews with parents and teachers of first-grade pupils. The collected data was analyzed using an open-coding method. The results of the research point to the importance of cooperation between parents and teachers of first-grade pupils. The research findings reveal the barriers that can arise during cooperation and the ways in which parents and teachers can support each other's cooperation.
Klíčová slova
angažovanost rodičů, vztah rodič-učitel, spolupráce rodiny a školy
Klíčová slova v angličtině
parental involvement, parent-teacher relationship, family and school cooperation
Rozsah průvodní práce
108 s. (210 239)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá spoluprací školy a rodiny na prvním stupni základní školy. Cílem práce bylo zjistit, jak na vzájemnou spolupráci pohlíží rodiče a učitelé. V teoretické části jsou shrnuty poznatky o spolupráci mezi rodinou a školou, jsou tam popsány různé formy spolupráce a pojednává také o možných rizicích, která mohou při spolupráci mezi rodinou a školou nastat. Praktická část popisuje výzkumné šetření, které probíhalo formou polostrukturovaných rozhovorů s rodiči a učiteli žáků prvních tříd. Sesbíraná data byla analyzována metodou otevřeného kódování. Výzkumná zjištění poukazují na důležitost spolupráce mezi rodiči a učiteli žáků prvních tříd. Výsledky výzkumu odkrývají bariéry, které mohou při spolupráci nastat a také možnosti, jak mohou rodiče a učitelé vzájemnou spolupráci podpořit.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the cooperation of school and family in the first stage of primary school. The aim of the thesis was to find out how parents and teachers view mutual cooperation. The theoretical part summarizes the knowledge of cooperation between family and school, describes various forms of cooperation, and also discusses the potential risks that can arise in cooperation between family and school. The practical section describes the research investigation, that took the form of semi-structured interviews with parents and teachers of first-grade pupils. The collected data was analyzed using an open-coding method. The results of the research point to the importance of cooperation between parents and teachers of first-grade pupils. The research findings reveal the barriers that can arise during cooperation and the ways in which parents and teachers can support each other's cooperation.
Klíčová slova
angažovanost rodičů, vztah rodič-učitel, spolupráce rodiny a školy
Klíčová slova v angličtině
parental involvement, parent-teacher relationship, family and school cooperation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti spolupráce školy a rodiny v primárním vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se vztahů školy a rodiny v rámci primárního vzdělávání.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli a rodiči žáků 1. stupně základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti spolupráce školy a rodiny v primárním vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se vztahů školy a rodiny v rámci primárního vzdělávání.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli a rodiči žáků 1. stupně základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2013). Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.
Čapek, R., Lauermann, M., Příkazská, I., Vosmik, M., & Vyhnálek, J. (2017). Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. Praha: Raabe.
Morgan, N. S. (2017). Enganging families in schools: practical strategies to improve parentalinvolvement. New York: Routledge.
Pulišová, K. (2016). Neklape nám to: učitelé a rodiče žáků prvního stupně základních škol a jejich problémové vztahy. Studia Pedadodica, 21(3), 167–182. Dostupné z: https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/19042/15097
Sutterby, J. A. (2017). Family involvement in early education and child care. Bingley: Emerald.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2013). Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.
Čapek, R., Lauermann, M., Příkazská, I., Vosmik, M., & Vyhnálek, J. (2017). Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. Praha: Raabe.
Morgan, N. S. (2017). Enganging families in schools: practical strategies to improve parentalinvolvement. New York: Routledge.
Pulišová, K. (2016). Neklape nám to: učitelé a rodiče žáků prvního stupně základních škol a jejich problémové vztahy. Studia Pedadodica, 21(3), 167–182. Dostupné z: https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/19042/15097
Sutterby, J. A. (2017). Family involvement in early education and child care. Bingley: Emerald.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji kvalifikační práci kultivovaně, srozumitelně a jasně. Na otázky hodnotitelů odpovídala připraveně. Vedoucí shrnula práci za velmi dobrou, upozornila na doporučení lépe zpracovat citace. Oponent hodnotí práci za zdařilou. Upozorňuje na zpracování citací, využití menšího množství zdrojů. Otázky, na které studentka odpovídala: Můžete vyjmenovat specifika spolupráce školy a rodiny u 1.tříd žáků základních škol? Jakým způsobem a v jakých krocích plánujete nastavit spolupráci s rodiči ve Vaší budoucí třídě? Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Doc. Janíková dodává jako doporučení zařazení portfolia do výzkumu. Dr. Fenyková se zeptala na limity. Studentka dokázala odpovědět přijatelně.