Předkládaná diplomová práce se zabývá výukovými strategiemi, které učitelé uplatňují při výuce historické složky společenskovědního vzdělávání na 1. stupni základní školy. V teoretické části této práce budou vymezena teoretická východiska k didaktickým strategiím učitele ve výuce historického učiva na 1. stupni základní školy. Po teoretickém rámci následuje charakteristika metodologie kvalitativně orientovaného výzkumu, který se zaměřuje na strategie výuky šesti učitelů. Prostřednictvím pozorování výuky a interview s učiteli se ukázalo, že výuka historického učiva je realizována hravou formou za využití aktivizačních a komplexních výukových metod. Učitelky často volí narativní přístup, podporují orientaci v historickém čase a ponechávají žáky si osvojovat informace v rámci projektové výuky. Bylo zjištěno, že volí spíše strategie zaměřené na žáky, jež žáky uvádí do aktivní role ve výuce. Přičemž však tyto postupy kombinují se strategiemi tradiční výuky. V neposlední řadě jsou specifikovány okolnosti ovlivňující volbu strategických záměrů učitele ve výuce. V závěru práce se nachází doporučení pro pedagogickou praxi týkající se výuky historického učiva v souvislosti s naším výzkumným zjištěním.
Anotace v angličtině
The submitted thesis focuses on teaching strategies employed by teachers in the instruction of historical components of social science education at the primary level of elementary school. In the theoretical part of this work, the theoretical basis for the teacher's didactic strategies in teaching historical content at the primary level of elementary school will be defined. Following the theoretical framework, the characteristics of the methodology for a qualitatively oriented research are presented, focusing on the teaching strategies of six teachers. Through classroom observations and interviews with teachers, it was found that the teaching of historical content is carried out in a playful manner using activating and comprehensive teaching methods. Teachers often choose a narrative approach, support orientation in historical time, and allow students to acquire information within the context of project-based learning. It was found that they prefer strategies focused on students, which engage students in an active role in the learning process, while combining these approaches with traditional teaching strategies. Furthermore, the factors influencing the choice of strategic objectives for teachers in instruction are specified. In conclusion, recommendations for pedagogical practice related to the teaching of historical content in connection with our research findings are provided.
teaching strategies, teaching method, organizational forms, material didactic resources, primary education, social science education
Rozsah průvodní práce
107 s. (216 925 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá výukovými strategiemi, které učitelé uplatňují při výuce historické složky společenskovědního vzdělávání na 1. stupni základní školy. V teoretické části této práce budou vymezena teoretická východiska k didaktickým strategiím učitele ve výuce historického učiva na 1. stupni základní školy. Po teoretickém rámci následuje charakteristika metodologie kvalitativně orientovaného výzkumu, který se zaměřuje na strategie výuky šesti učitelů. Prostřednictvím pozorování výuky a interview s učiteli se ukázalo, že výuka historického učiva je realizována hravou formou za využití aktivizačních a komplexních výukových metod. Učitelky často volí narativní přístup, podporují orientaci v historickém čase a ponechávají žáky si osvojovat informace v rámci projektové výuky. Bylo zjištěno, že volí spíše strategie zaměřené na žáky, jež žáky uvádí do aktivní role ve výuce. Přičemž však tyto postupy kombinují se strategiemi tradiční výuky. V neposlední řadě jsou specifikovány okolnosti ovlivňující volbu strategických záměrů učitele ve výuce. V závěru práce se nachází doporučení pro pedagogickou praxi týkající se výuky historického učiva v souvislosti s naším výzkumným zjištěním.
Anotace v angličtině
The submitted thesis focuses on teaching strategies employed by teachers in the instruction of historical components of social science education at the primary level of elementary school. In the theoretical part of this work, the theoretical basis for the teacher's didactic strategies in teaching historical content at the primary level of elementary school will be defined. Following the theoretical framework, the characteristics of the methodology for a qualitatively oriented research are presented, focusing on the teaching strategies of six teachers. Through classroom observations and interviews with teachers, it was found that the teaching of historical content is carried out in a playful manner using activating and comprehensive teaching methods. Teachers often choose a narrative approach, support orientation in historical time, and allow students to acquire information within the context of project-based learning. It was found that they prefer strategies focused on students, which engage students in an active role in the learning process, while combining these approaches with traditional teaching strategies. Furthermore, the factors influencing the choice of strategic objectives for teachers in instruction are specified. In conclusion, recommendations for pedagogical practice related to the teaching of historical content in connection with our research findings are provided.
teaching strategies, teaching method, organizational forms, material didactic resources, primary education, social science education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury společenskovědního vzdělávání na 1. stupni základní školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek k didaktickým strategiím učitele ve výuce historického učiva na 1. stupni základní školy.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování výuky a interview s učiteli 1. stupně ZŠ.
Analýza a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury společenskovědního vzdělávání na 1. stupni základní školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek k didaktickým strategiím učitele ve výuce historického učiva na 1. stupni základní školy.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování výuky a interview s učiteli 1. stupně ZŠ.
Analýza a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Seznam doporučené literatury
Aslan, A. (2020). Opinions of Primary School Teachers on the History Subject in the 4th Grade Social Studies Curriculum. International Online Journal of Primary Education, 9(2), 271–287.
Gracová, B., & Labischová, D. (2012). Současná teorie a praxe dějepisného vzdělávání na školách. Pedagogická orientace, 22(4), 516–543.
Kratochvílová, J., Horká, H., & Škarková, L. (2015). Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Brno: Masarykova univerzita.
Shahzad, A., Hussain, I., Ali, R., Valcke, M., & Khurshid, K. (2017). Typologies of Didactical Strategies and Teachers´ Pedagogical Beliefs: A Theoretical Review. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(10), 6583–6596.
Stará, J., & Starý, K. (2017). Studie výuky dějepisného učiva na 1. stupni ZŠ. Pedagogická orientace, 27(1), 6–29.
Seznam doporučené literatury
Aslan, A. (2020). Opinions of Primary School Teachers on the History Subject in the 4th Grade Social Studies Curriculum. International Online Journal of Primary Education, 9(2), 271–287.
Gracová, B., & Labischová, D. (2012). Současná teorie a praxe dějepisného vzdělávání na školách. Pedagogická orientace, 22(4), 516–543.
Kratochvílová, J., Horká, H., & Škarková, L. (2015). Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Brno: Masarykova univerzita.
Shahzad, A., Hussain, I., Ali, R., Valcke, M., & Khurshid, K. (2017). Typologies of Didactical Strategies and Teachers´ Pedagogical Beliefs: A Theoretical Review. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(10), 6583–6596.
Stará, J., & Starý, K. (2017). Studie výuky dějepisného učiva na 1. stupni ZŠ. Pedagogická orientace, 27(1), 6–29.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce se vyjádřila pozitivně k volbě tématu. Teoretická část byla vhodně doplněna autorským textem a tvoří solidní základ pro část výzkumnou. Studentka intenzivně spolupracovala s vedoucí práce v celém procesu tvorby diplomové práce. Oponent práce se vyjádřil k formální části práce, kterou hodnotí pozitivně. Oceňuje propracovanost a hloubku výzkumné části. Vedoucí práce položila tři otázky. První otázka se orientovala na distinkci klíčových pojmů pro práci. Studentka odpověděla adekvátně. Druhá otázka se orientovala na typy kódů, které byly využívány v rámci výzkumné části práce. Studentka odpověděla samostatně. Oponent práce položil dvě otázky. Studentka odpověděla adekvátně. Proběhla diskuze komise.