Diplomová práce "Možnosti týmové spolupráce ve vyučování na 1. stupni základní školy" pojednává o důležitosti týmové spolupráce jakožto přirozené situaci, v níž se lidé učí sociálním dovednostem. Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy, kterými jsou spolupráce, kooperativní učení a organizační formy podporující spolupráci žáků ve výuce. Tyto pojmy odkazují na danou problematiku. Praktická část vypovídá o efektivní účinnosti učitelem zvolených organizačních forem ve výuce, s jejichž pomocí učitel usiluje o sociální rozvoj žáků a zároveň klade důraz na učení se formou spolupráce.
Anotace v angličtině
This dissertation "The possibilities of team work in teaching at the first stage of primary school" analyses team work as a natural aktivity which attributes individuals with useful social skills. The paper is divided into a practical and theoretical part. The theoretical part lists the general terms such as cooperation, cooperative learning and organisational forms supporting the student team work in learning. These terms adress the given topic of my research. The practical part examines the effects of the organisational forms selected by a teacher which help the students to evolve socially as well as emphasise the necessity of learning by team work.
team work, co-operative mode of study, group classwork
Rozsah průvodní práce
95
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Možnosti týmové spolupráce ve vyučování na 1. stupni základní školy" pojednává o důležitosti týmové spolupráce jakožto přirozené situaci, v níž se lidé učí sociálním dovednostem. Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy, kterými jsou spolupráce, kooperativní učení a organizační formy podporující spolupráci žáků ve výuce. Tyto pojmy odkazují na danou problematiku. Praktická část vypovídá o efektivní účinnosti učitelem zvolených organizačních forem ve výuce, s jejichž pomocí učitel usiluje o sociální rozvoj žáků a zároveň klade důraz na učení se formou spolupráce.
Anotace v angličtině
This dissertation "The possibilities of team work in teaching at the first stage of primary school" analyses team work as a natural aktivity which attributes individuals with useful social skills. The paper is divided into a practical and theoretical part. The theoretical part lists the general terms such as cooperation, cooperative learning and organisational forms supporting the student team work in learning. These terms adress the given topic of my research. The practical part examines the effects of the organisational forms selected by a teacher which help the students to evolve socially as well as emphasise the necessity of learning by team work.
team work, co-operative mode of study, group classwork
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o možnostech týmové spolupráce ve vyučování na 1. stupni základní školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na možnosti týmové spolupráce ve vyučování na 1. stupni základní školy.
Příprava metodologie výzkumné části, stanovení výzkumných cílů a otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování a rozhovoru s učiteli 1. stupně ZŠ.
Zpracování, vyhodnocení a intepretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o možnostech týmové spolupráce ve vyučování na 1. stupni základní školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na možnosti týmové spolupráce ve vyučování na 1. stupni základní školy.
Příprava metodologie výzkumné části, stanovení výzkumných cílů a otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování a rozhovoru s učiteli 1. stupně ZŠ.
Zpracování, vyhodnocení a intepretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Belz, H., & Siegrist, M. (2015). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál.
Hanuliaková, J. (2015). Aktivizujúce vyučovanie. Bratislava: IRIS.
Maxwell, J. C. (2015). Týmová spolupráce 101: co potřebuje každý znát. Praha: Pragma.
Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
Slavin, R. (2014). Cooperative Learning and Academic Achievement: Why Does Groupwork Work? Anales de psicología, 30(3), 785–791.
Turek, I. (2014). Didaktika. Bratislava: Wolters Kluver.
Seznam doporučené literatury
Belz, H., & Siegrist, M. (2015). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál.
Hanuliaková, J. (2015). Aktivizujúce vyučovanie. Bratislava: IRIS.
Maxwell, J. C. (2015). Týmová spolupráce 101: co potřebuje každý znát. Praha: Pragma.
Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
Slavin, R. (2014). Cooperative Learning and Academic Achievement: Why Does Groupwork Work? Anales de psicología, 30(3), 785–791.
Turek, I. (2014). Didaktika. Bratislava: Wolters Kluver.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k absenci cílů teoretické části, což ovlivňuje orientaci v celé teoretické části. Limity jsou také shledávány ve výsledcích výzkumu a jejich preciznosti zpracování. Oponentka práce se vyjádřila k nedostatečnosti v práci s literaturou, a to převážně ve smyslu analýzy. Nicméně, teoretická část je strukturovaná a je dostačující pro vstup do empirické části. Empirická část byla zdařilejší a naplňuje stanovené cíle. Vedoucí práce položila dvě otázky. První otázka se týkala terminologické čistoty v pojmech týmové spolupráce, kooperativní výuky a skupinové výuky. Druhá otázka se orientovala na proaktivní opatření. Oponentka práce položila dva dotazy. První se týkal limitů výzkumu. Druhý se orientoval na hlubší interpretaci zjištění. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Proběhla diskuze komise.