- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Současné trendy zvukové mixáže v populární hudbě - binaurální technologie a hudba v 3D prostoru
2. Praktická část: Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, nebo zvuková skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, nebo rozhlasový feature - umělecký rozhlasový dokument (osoba, událost) v délce 20 minut. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba. viz Zásady pro vypracování
Hlavní téma v angličtině
Current Sound Mixing Trends in Popular Music - Binaural Technology and Music in 3D Space
Název dle studenta
Současné trendy zvukové mixáže v populární hudbě - binaurální technologie a hudba v 3D prostoru
Název dle studenta v angličtině
Current Sound Mixing Trends in Popular Music - Binaural Technology and Music in 3D Space
Táto práca sa zaoberá súčasnými trendami zvukovej mixáže v populárnej hudbe, konkrétne sa zameriava na binaurálne technológie a umiestnenie hudby v 3D priestore. Prostredníctvom skúmania historických a súčasných poznatkov štúdia analyzuje spôsoby vytvárania zvukového mixu hudby a rovnako tak rozoberá potenciál uplatnenia sa nových technológií tejto oblasti v budúcnosti. Práca súčasne skúma vnímanie hudby poslucháčom v 3D priestore.
Anotace v angličtině
This thesis explores current sound mixing trends in popular music, specifically focusing on binaural technology and music in 3D space. Through an examination of historical and contemporary knowledge, this study analyses the ways in which music sound mixing is created, as well as examines the potential for new technologies to be applied to this field in the future. At the same time, the thesis explores the listener's perception of music in 3D space.
Klíčová slova
binaurálne technológie, 3D audio, hudba v dolby atmos, priestorová hudba,
Klíčová slova v angličtině
binaural technology, 3D audio, music in dolby atmos, spatial music,
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
SK
Anotace
Táto práca sa zaoberá súčasnými trendami zvukovej mixáže v populárnej hudbe, konkrétne sa zameriava na binaurálne technológie a umiestnenie hudby v 3D priestore. Prostredníctvom skúmania historických a súčasných poznatkov štúdia analyzuje spôsoby vytvárania zvukového mixu hudby a rovnako tak rozoberá potenciál uplatnenia sa nových technológií tejto oblasti v budúcnosti. Práca súčasne skúma vnímanie hudby poslucháčom v 3D priestore.
Anotace v angličtině
This thesis explores current sound mixing trends in popular music, specifically focusing on binaural technology and music in 3D space. Through an examination of historical and contemporary knowledge, this study analyses the ways in which music sound mixing is created, as well as examines the potential for new technologies to be applied to this field in the future. At the same time, the thesis explores the listener's perception of music in 3D space.
Klíčová slova
binaurálne technológie, 3D audio, hudba v dolby atmos, priestorová hudba,
Klíčová slova v angličtině
binaural technology, 3D audio, music in dolby atmos, spatial music,
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Zvuková skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Rozhlasový feature - umělecký rozhlasový dokument (osoba, událost) v délce 20 minut. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
1. Teoretická část:
Zvuk jako výrazový prostředek v žánrech drama, komedie a horor
2. Praktická část:
Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Zvuková skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Rozhlasový feature - umělecký rozhlasový dokument (osoba, událost) v délce 20 minut. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
1. Teoretická část:
Zvuk jako výrazový prostředek v žánrech drama, komedie a horor
2. Praktická část:
Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
Seznam doporučené literatury
PATERSON, Justin., & LEE, Hyunkook. (2021). 3D Audio (Perspectives on Music Production) (1st ed.). Routledge. ISBN 978-1138590069.
ROGINSKA, Agnieszka., & GELUSO, Paul. (2017). Immersive Sound: The Art and Science of Binaural and Multi-Channel Audio (Audio Engineering Society Presents) (1st ed.). Routledge. ISBN 978-1138900004.
HEPWORTH-SAWYER, Russ., & HODGSON, J. (2017). Mixing Music. Routledge. ISBN 978-1138218734.
SYROVÝ, Václav. (2014). Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. Akademie múzických umění. ISBN 978-8073313234.
RUMSEY, Francis. (2012). Spatial Audio (1st ed.). Routledge. ISBN 978-0240516233.
Seznam doporučené literatury
PATERSON, Justin., & LEE, Hyunkook. (2021). 3D Audio (Perspectives on Music Production) (1st ed.). Routledge. ISBN 978-1138590069.
ROGINSKA, Agnieszka., & GELUSO, Paul. (2017). Immersive Sound: The Art and Science of Binaural and Multi-Channel Audio (Audio Engineering Society Presents) (1st ed.). Routledge. ISBN 978-1138900004.
HEPWORTH-SAWYER, Russ., & HODGSON, J. (2017). Mixing Music. Routledge. ISBN 978-1138218734.
SYROVÝ, Václav. (2014). Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. Akademie múzických umění. ISBN 978-8073313234.
RUMSEY, Francis. (2012). Spatial Audio (1st ed.). Routledge. ISBN 978-0240516233.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Představí členům komise obsah práce a své závěry – následně začne odpovídat na otázky vedoucího a oponenta práce. Komise začne pokládat doplňující otázky na budoucnost těchto formátů v profesionální či komerční sféře a se studentem nad problematikou vzájemně diskutují.
Student ve13:22 přechází volně k prezentaci své praktické práce. Zahájí ji projekcí trajleru k filmu, na kterém pracoval. Komise se následně jako u všech předcházejících shoduje nad velmi nízkou kvalitou a vyzve studenta a celý jeho štáb k přepracování. Následně student odprezentuje podstatné prvky své praktické práce a odpovídá na položené otázky vedoucího a oponenta práce, kteří následně definují jednotlivé slabiny celého filmu. MgA. Hruda začne diskutovat se studentem nad formou čištění dialogu (odstraňovaní parazitických ruchů či špatného prostoru) a doporučuje mu pro příště vytvořit při tak velké redukci kontaktního zvuku dotvoření atmosféry v postprodukci v rámci práce s prostorovými efekty a ruchy. Prof. Grečnár se pozastavuje nad formátem celého projektu, který podle něho není o kapele, ale je naplněn spousto nepodstatných situaci, které o emocích a životě v kapele vlastně nenapovídají.
Po zodpovězení doplňujících otázek Mgr. Mayera je obhajoba předsedou komise po vzájemné dohodě se studentem ukončena v 13:35