- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Politické pozadí a filmová řeč českého filmu šedesátých let
2. Praktická část: Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, nebo zvuková skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, nebo rozhlasový feature - umělecký rozhlasový dokument (osoba, událost) v délce 20 minut. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba. viz Zásady pro vypracování
Hlavní téma v angličtině
The Political Background and Film Language of 1960s Czech Film
Název dle studenta
Politické pozadí a filmová řeč českého filmu šedesátých let
Název dle studenta v angličtině
The Political Background and Film Language of 1960s Czech Film
Práce pojednává o způsobech využití filmové řeči ve vztahu k době, politické situaci a technickým možnostem české kinematografie šedesátých let na příkladu filmů Ucho, Případ pro začínajícího kata a Všichni dobří rodáci. Soustředí se zejména na motivy a odkazy, kterými se tvůrci vyjadřují k politickým okolnostem, důraz je kladen na rozbor složky zvukové.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the ways of using cinematic language in relation to the time, technical possibilities and the political situation of the 1960s, using the example of the films The Ear, Case for the New Hangman and All Good Countrymen. The aim is to analyze the motifs and references used by the creators to express their views on the political circumstances, with an emphasis on the analysis of the sound composition.
Klíčová slova
Ucho, Případ pro začínajícího kata, Všichni dobří rodáci, politika, komunismus, socialismus, 60. léta, československá nová vlna, filmová analýza
Klíčová slova v angličtině
The Ear, Case for the New Hangman, All Good Countrymen, policy, communism, socialism, 1960s, Czechoslovak New Wave, film analysis
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce pojednává o způsobech využití filmové řeči ve vztahu k době, politické situaci a technickým možnostem české kinematografie šedesátých let na příkladu filmů Ucho, Případ pro začínajícího kata a Všichni dobří rodáci. Soustředí se zejména na motivy a odkazy, kterými se tvůrci vyjadřují k politickým okolnostem, důraz je kladen na rozbor složky zvukové.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the ways of using cinematic language in relation to the time, technical possibilities and the political situation of the 1960s, using the example of the films The Ear, Case for the New Hangman and All Good Countrymen. The aim is to analyze the motifs and references used by the creators to express their views on the political circumstances, with an emphasis on the analysis of the sound composition.
Klíčová slova
Ucho, Případ pro začínajícího kata, Všichni dobří rodáci, politika, komunismus, socialismus, 60. léta, československá nová vlna, filmová analýza
Klíčová slova v angličtině
The Ear, Case for the New Hangman, All Good Countrymen, policy, communism, socialism, 1960s, Czechoslovak New Wave, film analysis
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Zvuková skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Rozhlasový feature - umělecký rozhlasový dokument (osoba, událost) v délce 20 minut. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
1. Teoretická část:
Zvuk jako výrazový prostředek v žánrech drama, komedie a horor
2. Praktická část:
Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Zvuková skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Rozhlasový feature - umělecký rozhlasový dokument (osoba, událost) v délce 20 minut. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
1. Teoretická část:
Zvuk jako výrazový prostředek v žánrech drama, komedie a horor
2. Praktická část:
Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
Seznam doporučené literatury
KLÁPŠTĚ, Jan, ed. a ŠEDIVÝ, Ivan, ed. Dějiny Česka. Vydání první. Praha: NLN, 2019. 349 stran. Dějiny států. ISBN 978-80-7422-338-9.
KNAPÍK, Jiří a kol. Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948-1967. Vyd. 1. Praha: Academia, 2011. 2 sv. Šťastné zítřky; sv. 5. ISBN 978-80-200-2019-2.
HULÍK, Štěpán. Kinematografie zapomnění: počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968-1973). Vyd. 1. Praha: Academia, 2011. 475 s., [72] s. obr. příl. Šťastné zítřky; sv. 6. ISBN 978-80-200-2041-3.
SKOPAL, Pavel, ed. Naplánovaná kinematografie: český filmový průmysl 1945 až 1960. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012. 557 s., [24] s. obr. příl. Šťastné zítřky; sv. 7. ISBN 978-80-200-2096-3.
ULVER, Stanislav, ed. Film a doba: 1962-1970. Vyd. 1. Praha: Sdružení přátel odborného filmového tisku, [mezi 1993 a 1996]. 289 s. ISBN 80-238-0180-5.
JURÁČEK, Pavel a LUKEŠ, Jan, ed. Deník: (1959-1974). Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2003. 1075 s., [16] s. obr. příl. Knihovna Iluminace; 18. ISBN 80-7004-110-2.
JANOUŠEK, Jiří, ed. Ewald Schorm, Ivan Passer, Jan Němec, Karel Vachek. 1. vyd. Praha: Orbis, 1969. 331 s., [2] s. obr. příl. Filmy a tvůrci; sv. 10.
BORDWELL, David a THOMPSON, Kristin. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. 639 s. ISBN 978-80-7331-217-6.
KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Vydání první. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015. 264 stran. Opera Universitatis Masarykianae Brunensis. Facultas philosophica = Spisy Masarykovy univerzity v Brně. Filozofická fakulta; číslo 430. ISBN 978-80-210-7756-0.
Seznam doporučené literatury
KLÁPŠTĚ, Jan, ed. a ŠEDIVÝ, Ivan, ed. Dějiny Česka. Vydání první. Praha: NLN, 2019. 349 stran. Dějiny států. ISBN 978-80-7422-338-9.
KNAPÍK, Jiří a kol. Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948-1967. Vyd. 1. Praha: Academia, 2011. 2 sv. Šťastné zítřky; sv. 5. ISBN 978-80-200-2019-2.
HULÍK, Štěpán. Kinematografie zapomnění: počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968-1973). Vyd. 1. Praha: Academia, 2011. 475 s., [72] s. obr. příl. Šťastné zítřky; sv. 6. ISBN 978-80-200-2041-3.
SKOPAL, Pavel, ed. Naplánovaná kinematografie: český filmový průmysl 1945 až 1960. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012. 557 s., [24] s. obr. příl. Šťastné zítřky; sv. 7. ISBN 978-80-200-2096-3.
ULVER, Stanislav, ed. Film a doba: 1962-1970. Vyd. 1. Praha: Sdružení přátel odborného filmového tisku, [mezi 1993 a 1996]. 289 s. ISBN 80-238-0180-5.
JURÁČEK, Pavel a LUKEŠ, Jan, ed. Deník: (1959-1974). Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2003. 1075 s., [16] s. obr. příl. Knihovna Iluminace; 18. ISBN 80-7004-110-2.
JANOUŠEK, Jiří, ed. Ewald Schorm, Ivan Passer, Jan Němec, Karel Vachek. 1. vyd. Praha: Orbis, 1969. 331 s., [2] s. obr. příl. Filmy a tvůrci; sv. 10.
BORDWELL, David a THOMPSON, Kristin. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. 639 s. ISBN 978-80-7331-217-6.
KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Vydání první. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015. 264 stran. Opera Universitatis Masarykianae Brunensis. Facultas philosophica = Spisy Masarykovy univerzity v Brně. Filozofická fakulta; číslo 430. ISBN 978-80-210-7756-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Profesor Grečnár ve 12:00 seznámí studenta s průběhem obhajoby a pokládá mu otázku, zda je seznámen s obsahem posudků – student hlasitě potvrzuje a volně přechází ke své teoretické práci. Představí členům komise obsah práce a své závěry – následně začne odpovídat na otázky MgA. Hrudy, Mgr. Dvořáčkové a prof. Grečnár – zejména vztah zvuku k tématu práce či otázku zvukového rozboru v této době. MgA. Hruda poukazuje možná na špatný výběr filmu, které sice k dané době mají logiku (v rámci tématu), ale z pohledu zvukového rozboru by bylo vhodnější analyzovat např. rozdílné žánry. Doktor Cyroň pokládá doplňující otázku na kontext doby a zvuku - chce uvézt příklad na filmu z jeho práce. Profesor Grečnár poukazuje i na problematické filmy (dobrý film a špatná zvuk), které mohli být zajímavým výběr do kontextu doby či technického standardu.
Student v Ve 12:15 přechází k obhajobě své praktické práce kdy v úvodě pouští trailer - komise následně diskutuje nad jeho uměleckou hodnotou a doporučuje trailer dopracovat a předělat. Kocourek dále řeší námět filmu a následně popisuje kontext žánru x dramaturgie a svých výsledných záměrů. S vedoucím i oponentem diskutuje nad některými problematickými částmi – komise ale oceňuje výsledný formát a přístup studenta k projektu.
Po zodpovězení doplňujících otázek je obhajoba předsedou komise po vzájemné dohodě se studentem ukončena v 12:30