- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Motivy mateřství ve filmech Mariky Pecháčkové (MgA. Irena Kocí, Ph.D.)
2. Praktická část: Střihová skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV (doc. MgA. Libor Nemeškal, Ph.D.)
Hlavní téma v angličtině
1. Theoretical Part: Motives Of Matherhood in the Films by Marika Pecháčková 2. Practical Part: The Editing of an Audiovisual Work (Created in Accordance with the FMC Production System) with the Minimal Length of 12 Minutes, the Output Technical Quality is Defined by the AAV Production Book.
Název dle studenta
Motivy mateřství ve filmech Mariky Pecháčkové
Název dle studenta v angličtině
Motives of Motherhood in the Films of Marika Pecháčková
Bakalářská práce na téma "Motivy mateřství ve filmech Mariky Pecháčkové" se zabývá analýzou motivu mateřství ve tvorbě Mariky Pecháčkové. Teoretická část se věnuje definici dokumentárního filmu a představuje metody analýz, které jsou následně využívány v analytické části. K řešení byly využity metody analýzy podle dokumentárních módů Billa Nicholse a analýza na pěti osách Guye Gauthiera, a to na třech filmech - Film o chmelu obyčejném (2008), Alena (2009) a Mater Noster (2012). Analýzy filmů jsou komplexní, zkoumají obrazovou azvukovou stránku filmů. Následná komparační analýza filmů ukazuje, jakým způsobem je motiv mateřství ve filmech propojen. V závěru práce je popsáno, jak je motiv mateřství ve filmech zobrazován. Přínosem této bakalářské práce je bližší nahlédnutí do filmů Mariky Pecháčkové a přemyšlení o nich.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis on "Motives of motherhood in the films of Marika Pecháčková" deals with the analysis of the motif of motherhood in the works of Marika Pecháčková. The theoretical part focuses on the definition of documentary film and introduces analytical methods that are subsequently utilized in the analytical part. The analysis methods used include Bill Nichols' documentary modes analysis and Guy Gauthier's five-axis analysis, applied to three films: Film o chmelu obyčejném (2008), Alena (2009), and Mater Noster (2012). The film analyses are comprehensive, examining both the visual and auditory aspects of the films. The subsequent comparative analysis of the films demonstrates the interconnectedness of the motif of motherhood across them. The conclusion of the thesis describes how the motif of motherhood is depicted in the films. The contribution of this bachelor thesis lies in providing a closer insight into Marika Pecháčková's films and reflecting on them.
Klíčová slova
Marika Pecháčková, mateřství, motiv, dokumentární film
Klíčová slova v angličtině
Marika Pecháčková, motherhood, motif, documentary film
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma "Motivy mateřství ve filmech Mariky Pecháčkové" se zabývá analýzou motivu mateřství ve tvorbě Mariky Pecháčkové. Teoretická část se věnuje definici dokumentárního filmu a představuje metody analýz, které jsou následně využívány v analytické části. K řešení byly využity metody analýzy podle dokumentárních módů Billa Nicholse a analýza na pěti osách Guye Gauthiera, a to na třech filmech - Film o chmelu obyčejném (2008), Alena (2009) a Mater Noster (2012). Analýzy filmů jsou komplexní, zkoumají obrazovou azvukovou stránku filmů. Následná komparační analýza filmů ukazuje, jakým způsobem je motiv mateřství ve filmech propojen. V závěru práce je popsáno, jak je motiv mateřství ve filmech zobrazován. Přínosem této bakalářské práce je bližší nahlédnutí do filmů Mariky Pecháčkové a přemyšlení o nich.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis on "Motives of motherhood in the films of Marika Pecháčková" deals with the analysis of the motif of motherhood in the works of Marika Pecháčková. The theoretical part focuses on the definition of documentary film and introduces analytical methods that are subsequently utilized in the analytical part. The analysis methods used include Bill Nichols' documentary modes analysis and Guy Gauthier's five-axis analysis, applied to three films: Film o chmelu obyčejném (2008), Alena (2009), and Mater Noster (2012). The film analyses are comprehensive, examining both the visual and auditory aspects of the films. The subsequent comparative analysis of the films demonstrates the interconnectedness of the motif of motherhood across them. The conclusion of the thesis describes how the motif of motherhood is depicted in the films. The contribution of this bachelor thesis lies in providing a closer insight into Marika Pecháčková's films and reflecting on them.
Klíčová slova
Marika Pecháčková, mateřství, motiv, dokumentární film
Klíčová slova v angličtině
Marika Pecháčková, motherhood, motif, documentary film
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část: Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh. Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže). Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
1) Střihová skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Střihová skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním) střihového charakteru úzce související s teoretickou částí práce. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba. Další požadované materiály praktické části: a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2). b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3). c) Anotace (var. 1, 2, 3). d) Technický scénář (var. 1). e) Štábová listina (var. 1, 2, 3).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS: Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte: 1) Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2) Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3) Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část: Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh. Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže). Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
1) Střihová skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Střihová skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním) střihového charakteru úzce související s teoretickou částí práce. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba. Další požadované materiály praktické části: a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2). b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3). c) Anotace (var. 1, 2, 3). d) Technický scénář (var. 1). e) Štábová listina (var. 1, 2, 3).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS: Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte: 1) Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2) Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3) Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
BARONOVÁ, Barbora. Ženy o ženách: intimita tvorby českého ženského filmového a literárního dokumentu. Praha: Wo-men, 2019. ISBN 978-80-907641-0-1.
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. ISBN 978-80-7331-181-0.
LABÍK, Ľudovít. Dramaturgia strihovej skladby: horizontálna a vertikálna štruktúra filmového príbehu. Zlín: VeRBuM, 2013. ISBN 978-80-87500-30-9.
GREGORA, Martin a Miloš VELEMÍNSKÝ. Těhotenství a mateřství: nová česká kniha. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5579-3.
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
KEREKES, Peter a Andrea SLOVÁKOVÁ. Jak se dělá dokument: Autoři a tvůrčí metody. Praha: Nová beseda, 2022. ISBN 978-80-88383-33-8.
PECHÁČKOVÁ, Marika. Neuvidět. Natočit. Praha: Bakalářská práce (BcA.). Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, Katedra dokumentární tvorby, 2012.
PECHÁČKOVÁ, Marika. Holčičí povídání. Praha: Diplomová práce (MgA.). Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, Katedra dokumentární tvorby, 2017.
VRÁNOVÁ, Eliška. Proměny mateřství v médiích. Brno: bakalářská práce (Bc.). Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií, 2012.
HOŘÁKOVÁ, Jana. Mateřství a kariéra. Zlín: bakalářská práce (Bc.). Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií, 2009.
Seznam doporučené literatury
BARONOVÁ, Barbora. Ženy o ženách: intimita tvorby českého ženského filmového a literárního dokumentu. Praha: Wo-men, 2019. ISBN 978-80-907641-0-1.
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. ISBN 978-80-7331-181-0.
LABÍK, Ľudovít. Dramaturgia strihovej skladby: horizontálna a vertikálna štruktúra filmového príbehu. Zlín: VeRBuM, 2013. ISBN 978-80-87500-30-9.
GREGORA, Martin a Miloš VELEMÍNSKÝ. Těhotenství a mateřství: nová česká kniha. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5579-3.
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
KEREKES, Peter a Andrea SLOVÁKOVÁ. Jak se dělá dokument: Autoři a tvůrčí metody. Praha: Nová beseda, 2022. ISBN 978-80-88383-33-8.
PECHÁČKOVÁ, Marika. Neuvidět. Natočit. Praha: Bakalářská práce (BcA.). Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, Katedra dokumentární tvorby, 2012.
PECHÁČKOVÁ, Marika. Holčičí povídání. Praha: Diplomová práce (MgA.). Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, Katedra dokumentární tvorby, 2017.
VRÁNOVÁ, Eliška. Proměny mateřství v médiích. Brno: bakalářská práce (Bc.). Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií, 2012.
HOŘÁKOVÁ, Jana. Mateřství a kariéra. Zlín: bakalářská práce (Bc.). Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií, 2009.
Studentka začíná svou rozpravu nad teoretickou částí své bakalářské práce pod názvem:
Motivy mateřství ve filmech Mariky Pecháčkové
Autorka zahajuje prezentaci, kde popisuje hlavní teze své teoretické bakalářské práce. Dále popisuje dílčí motivy práce, dosažené výsledky a samotný průběh práce. Následně autorka představuje klíč pro výběr filmů, které analyzuje v analytické části své teoretické bakalářské práce. Posléze dochází ke čtení posudků vedoucí práce dr. Kocí, která hodnotí práci jako relativně zdařilou. Oponentský posudek čte dr. Polenský. Oba členové komise následně čtou doplňující otázky, na které studentka následně velice rozsáhle ale srozumitelně odpovídá. Komise hodnotí teoretickou bakalářskou práci Terezy Chovancové jako velice zdařilou. Dochází ke společným debatám nad tématem práce.
Následně studentka přechází k prezentaci své praktické části bakalářské práce, čímž je:
Film Veřejné osvětlení
Tereza Chovancová představuje své praktické dílo, následně se spouští trailer a po jeho projekci dochází ke čtení posudků vedoucího práce a oponenta. doc. Nemeškal hodnotí práci minimalisticky - včetně střihové skladby samotné. Hodnotit střihovou skladbu tohoto filmu bylo dle doc. Nemeškala velice obtížné. Pozitivně doc. Nemeškal hodnotí odevzdanou práci hlavně z hlediska autorčiných příprav práci s vnitřním tempem. Nechybí také výtky, kterou jsou spíše dílčího charakteru. doc. Nemeškal navrhuje hodnocení B - velmi dobře. dr. Ondruš čte oponentský posudek, který vypracovala MgA. Romana Liščáková, jenž hodnotí dílo jako C - dobře. Následně dochází ke zodpovězení otázek, které přišly ze stran vedoucího a oponentky práce. Tereza Chovancová relevantně odpovídá. Odpovídá a obhajuje řešení, které byly ve filmu použity. Dochází k obsáhlé debatě nad tématem vnitřní meditace nad filmem, vývojovým obloukem a celkovým diváckým zážitkem ve filmech.