Tato bakalářská práce se zabývá návrhem vylepšení stávajícího mechanismu pro ovládání škrticí klapky, jež se ukrývá v rukojeti motocyklu. Teoretická část pojednává o metodách obrábění, možnostech spojovaní součástí, typech kinematických mechanismů, vhodných materiálech, důležitosti ergonomie a provedení pružin. Praktická část dokumentuje počáteční stav, návrh zlepšení v 3D CAD softwaru, výrobu návrhu, zhodnocení výsledku a zpětnou vazbu od uživatelů vyrobeného zlepšení. Pro výrobu, která proběhla na pětiosém obráběcím centru DMU 50 firmy DMG MORI, bylo jako polotovarů použito originálních součástí z druhovýroby.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the design of an improvement to the existing throttle control mechanism, which is located in the handle of the motorcycle. The theoretical part discusses machining methods, component joining options, types of kinematic mechanisms, suitable materials, the importance of ergonomics and spring design. The practical part documents the initial state, the design of the improvement in 3D CAD software, the production of the design, the evaluation of the result and the feedback from the users of the produced improvement. For the production, which was done on a five-axis machining centre DMU 50 by DMG MORI, original parts from secondary production were used as semi-finished products.
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem vylepšení stávajícího mechanismu pro ovládání škrticí klapky, jež se ukrývá v rukojeti motocyklu. Teoretická část pojednává o metodách obrábění, možnostech spojovaní součástí, typech kinematických mechanismů, vhodných materiálech, důležitosti ergonomie a provedení pružin. Praktická část dokumentuje počáteční stav, návrh zlepšení v 3D CAD softwaru, výrobu návrhu, zhodnocení výsledku a zpětnou vazbu od uživatelů vyrobeného zlepšení. Pro výrobu, která proběhla na pětiosém obráběcím centru DMU 50 firmy DMG MORI, bylo jako polotovarů použito originálních součástí z druhovýroby.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the design of an improvement to the existing throttle control mechanism, which is located in the handle of the motorcycle. The theoretical part discusses machining methods, component joining options, types of kinematic mechanisms, suitable materials, the importance of ergonomics and spring design. The practical part documents the initial state, the design of the improvement in 3D CAD software, the production of the design, the evaluation of the result and the feedback from the users of the produced improvement. For the production, which was done on a five-axis machining centre DMU 50 by DMG MORI, original parts from secondary production were used as semi-finished products.
ŠVEC, Vladimír. Části a mechanismy strojů: příklady. Vyd. 3. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2000, 121 s. ISBN 8001021572. ŠVEC, Vladimír. Části a mechanismy strojů: spoje a části spojovací. Vyd. 2. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2002, 169 s. ISBN 8001025330. VOLEK, František. Základy konstruování a části strojů II: mechanizmy strojů. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta technologická, 2003, 89 s. Učební texty vysokých škol. ISBN 8073181118.
Seznam doporučené literatury
ŠVEC, Vladimír. Části a mechanismy strojů: příklady. Vyd. 3. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2000, 121 s. ISBN 8001021572. ŠVEC, Vladimír. Části a mechanismy strojů: spoje a části spojovací. Vyd. 2. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2002, 169 s. ISBN 8001025330. VOLEK, František. Základy konstruování a části strojů II: mechanizmy strojů. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta technologická, 2003, 89 s. Učební texty vysokých škol. ISBN 8073181118.
Přílohy volně vložené
10 listů výkresové dokumentace
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil komisi výsledky své bakalářské práce. Poté byla komise seznámena s posudky a hodnocením vedoucího a oponenta (hodnocení vedoucího: A – výborně, hodnocení oponenta: B – velmi dobře). V rámci posudku byly studentovi položeny následující dotazy oponenta: Ing. Lukáš Maňas, Ph.D. – 1. V práci jste navrhnul řešení pro ovládání škrtící klapky. Na novějších generacích motocyklů se můžeme setkat se systémem využívajícím dva lanovody. Byla tato varianta uvažována? ZODPOVĚZENO ZCELA, 2. Z pohledu bezpečnosti, při využití jednoho bowdenu pro plynovou rukojeť, může být riziko vyskočení bowdenu z vedení u karburátoru či u řídítek. Jak byste tuto skutečnost minimalizoval (při zachování navrhnutého řešení a originality motocyklu s testací historického vozidla)? ZODPOVĚZENO ZCELA
Poté byla vedena diskuze o diplomové práci, během které byly jednotlivými členy komise položeny následující dotazy: doc. Ing. Oldřich Šuba, CSc. – 1. K čemu a kde se využívají pryžové pružiny?, ZODPOVĚZENO ZCELA, Ing. Adam Škrobák, Ph.D. – 1. Jak jste vybíral typ použité pružiny? ZODPOVĚZENO ZCELA, prof. Ing. Michal Staněk, Ph.D. – 1. Dělal jste cenovou analýzu? ZODPOVĚZENO ZCELA