Bakalářská práce má za cíl odpovědět na otázku, v jakém kontextu dochází k přenosu ústavních prvků do života klientů v procesu transformace sociálních služeb. Abychom lépe pochopili problematiku ústavních prvků, zaměřili jsme se v teoretické části na ústavní charakter sociálních služeb a jejich obyvatele, což jsou pro naši práci lidé s mentálním postižením. Poté jsme si objasnili prostřednictvím odborných textů transformaci služeb v jejich dnešní moderní typ. V praktické části jsme zkoumali, zda a jak se ústavní prvky přenáší do nového pojetí sociálních služeb. Využili jsme zakotvené teorie, která nám pomohla objasnit, proč k přenosu ústavnosti dochází.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis aims to answer the question in what context is the transfer of institutional elements into the lives of clients in the process of transformation of social services. In order to better understand the issue of constitutional elements, we focused in the theoretical part on the constitutional nature of social services and their inhabitants, which are people with mental disabilities for our work. Then we clarified through professional texts the transformation of services into their modern type. In the practical part, we examined whether and how constitutional elements are transferred to the new concept of social services. We used grounded theories to help explain why the transfer of constitutionality is taking place.
Klíčová slova
sociální služby, deinstitucionalizace, transformace, klient, ústavní prvky
Klíčová slova v angličtině
social services, deinstitutionalization, transformation, client, constitutional elements
Rozsah průvodní práce
70 s. (129 177 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má za cíl odpovědět na otázku, v jakém kontextu dochází k přenosu ústavních prvků do života klientů v procesu transformace sociálních služeb. Abychom lépe pochopili problematiku ústavních prvků, zaměřili jsme se v teoretické části na ústavní charakter sociálních služeb a jejich obyvatele, což jsou pro naši práci lidé s mentálním postižením. Poté jsme si objasnili prostřednictvím odborných textů transformaci služeb v jejich dnešní moderní typ. V praktické části jsme zkoumali, zda a jak se ústavní prvky přenáší do nového pojetí sociálních služeb. Využili jsme zakotvené teorie, která nám pomohla objasnit, proč k přenosu ústavnosti dochází.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis aims to answer the question in what context is the transfer of institutional elements into the lives of clients in the process of transformation of social services. In order to better understand the issue of constitutional elements, we focused in the theoretical part on the constitutional nature of social services and their inhabitants, which are people with mental disabilities for our work. Then we clarified through professional texts the transformation of services into their modern type. In the practical part, we examined whether and how constitutional elements are transferred to the new concept of social services. We used grounded theories to help explain why the transfer of constitutionality is taking place.
Klíčová slova
sociální služby, deinstitucionalizace, transformace, klient, ústavní prvky
Klíčová slova v angličtině
social services, deinstitutionalization, transformation, client, constitutional elements
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb, mentálního postižení a transformace sociálních služeb.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb, mentálního postižení a transformace sociálních služeb.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁMSKÝ, Pavel, Jan SEMBDNER a Dagmar KRUTILOVÁ, 2011. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0027-7.
CHÁB, Milan, 2004. Svět bez ústavů: až budete mít chvilku, zkuste si představit svět bez ústavů ukrývajících lidi, bez kterých jsou neústavní lidé ve svých životech dezorientovaní. Praha: QUIP - Společnost pro změnu. ISBN 80-239-4772-9.
MATOUŠEK, Oldřich, 2011. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0041-3.
MÜHLPACHR, Pavel, 2001. Vývoj ústavní péče: (filosoficko-historický pohled). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-2512-3.
PIPEKOVÁ, Jarmila et al., 2014. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení: From education to social inclusion of people with health disabilities with focus on intellectual disabilities. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7581-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
ČÁMSKÝ, Pavel, Jan SEMBDNER a Dagmar KRUTILOVÁ, 2011. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0027-7.
CHÁB, Milan, 2004. Svět bez ústavů: až budete mít chvilku, zkuste si představit svět bez ústavů ukrývajících lidi, bez kterých jsou neústavní lidé ve svých životech dezorientovaní. Praha: QUIP - Společnost pro změnu. ISBN 80-239-4772-9.
MATOUŠEK, Oldřich, 2011. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0041-3.
MÜHLPACHR, Pavel, 2001. Vývoj ústavní péče: (filosoficko-historický pohled). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-2512-3.
PIPEKOVÁ, Jarmila et al., 2014. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení: From education to social inclusion of people with health disabilities with focus on intellectual disabilities. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7581-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta bakalářské práce. Proběhla diskuse.