Diplomová práce s názvem Metodika a technické prostředky pro tvorbu výukových videí podává informace o videu jako o vzdělávacím prostředku, jehož důležitost a využívání v rámci vzdělávání stále roste.
Práce je členěna do dvou částí, první teoretická část informuje o edukativním videu, rozebírá význam videa ve vzdělávání, a to i pro distanční výuku, dále vysvětluje parametry digitálního videa, technické prostředky pro jeho natočení, zásady pro jeho tvorbu a doporučený postup pro jeho vytvoření.
Druhá praktická část je zaměřena na vhodné nástroje pro tvorbu výukových videí, postup a konkrétní tvorbu dvou různých výukových videí, které stojí na zásadách uváděných v této práci.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled Methodology and Technical Means for Creating Educational Videos provides information about video as an educational tool of which importance and usage within educational system is constantly growing.
The thesis is divided into two parts. The first part is theoretical and it informs about educational video, discusses the importance of video in educational system, including the significance for distance learning, then it further explains the parameters of digital video, technical means for its making, principles for its creation and the recommended procedure for its production.
The second part, which is a practical part, is focused on suitable tools for creating tutorial videos, the specific procedures and creations of two different tutorial videos, which are based on the principles presented in this thesis.
Klíčová slova
video, kamera, postprodukce
Klíčová slova v angličtině
video, camera, postproduction
Rozsah průvodní práce
119 s. (158 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Metodika a technické prostředky pro tvorbu výukových videí podává informace o videu jako o vzdělávacím prostředku, jehož důležitost a využívání v rámci vzdělávání stále roste.
Práce je členěna do dvou částí, první teoretická část informuje o edukativním videu, rozebírá význam videa ve vzdělávání, a to i pro distanční výuku, dále vysvětluje parametry digitálního videa, technické prostředky pro jeho natočení, zásady pro jeho tvorbu a doporučený postup pro jeho vytvoření.
Druhá praktická část je zaměřena na vhodné nástroje pro tvorbu výukových videí, postup a konkrétní tvorbu dvou různých výukových videí, které stojí na zásadách uváděných v této práci.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled Methodology and Technical Means for Creating Educational Videos provides information about video as an educational tool of which importance and usage within educational system is constantly growing.
The thesis is divided into two parts. The first part is theoretical and it informs about educational video, discusses the importance of video in educational system, including the significance for distance learning, then it further explains the parameters of digital video, technical means for its making, principles for its creation and the recommended procedure for its production.
The second part, which is a practical part, is focused on suitable tools for creating tutorial videos, the specific procedures and creations of two different tutorial videos, which are based on the principles presented in this thesis.
Klíčová slova
video, kamera, postprodukce
Klíčová slova v angličtině
video, camera, postproduction
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na téma Metody distančního vzdělávání se zaměřením na video.
Zpracujte přehled a vysvětlení nejčastějších pojmů a parametrů z oblasti digitálního videa.
Vytvořte přehled zásad a doporučení, jak postupovat při tvorbě výukového videa.
Popište všechny technické nástroje a programy, kterých lze pro výše uvedený cíl využít.
Vytvořte ukázkové výukové video libovolného předmětu pro výuku žáků základní nebo střední školy.
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na téma Metody distančního vzdělávání se zaměřením na video.
Zpracujte přehled a vysvětlení nejčastějších pojmů a parametrů z oblasti digitálního videa.
Vytvořte přehled zásad a doporučení, jak postupovat při tvorbě výukového videa.
Popište všechny technické nástroje a programy, kterých lze pro výše uvedený cíl využít.
Vytvořte ukázkové výukové video libovolného předmětu pro výuku žáků základní nebo střední školy.
Seznam doporučené literatury
KRŠKA, Martin. ZÁSADY TVORBY VÝUKOVÉHO VIDEA V OBLASTI STŘEDNÍHO ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ. Brno, 2013. Bakalářská práce. Masarykova Univerzita v Brně. Vedoucí práce PhDr. Mgr. Jan Válek.
HOFRICHTER, Jiří. Tvorba a zpracování digitálního videa. Ostrava, 2010. Bakalářská práce. Vysoká škola báňská — Technická univerzita Ostrava. Vedoucí práce Michal Radecký.
ČERNÝ, Michal, ed. Design digitálního vzdělávacího prostředí. Brno: Flow, 2020. ISBN 978-80-88123-27-9.
KUCHAŘÍK, Dušan. Edukační aplikace pro podporu distanční výuky na základních a středních školách. Zlín, 2021. Diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Vedoucí práce Ing. Tomáš Sysala Ph.D.
Brame, C.J. (2015). Effective educational videos. Retrieved [todaysdate] from http://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/effective-educational-videos/.
HARRINGTON, Richard. Video s DSLR: od momentek k nádherným snímkům. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-802-5137-963.
Seznam doporučené literatury
KRŠKA, Martin. ZÁSADY TVORBY VÝUKOVÉHO VIDEA V OBLASTI STŘEDNÍHO ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ. Brno, 2013. Bakalářská práce. Masarykova Univerzita v Brně. Vedoucí práce PhDr. Mgr. Jan Válek.
HOFRICHTER, Jiří. Tvorba a zpracování digitálního videa. Ostrava, 2010. Bakalářská práce. Vysoká škola báňská — Technická univerzita Ostrava. Vedoucí práce Michal Radecký.
ČERNÝ, Michal, ed. Design digitálního vzdělávacího prostředí. Brno: Flow, 2020. ISBN 978-80-88123-27-9.
KUCHAŘÍK, Dušan. Edukační aplikace pro podporu distanční výuky na základních a středních školách. Zlín, 2021. Diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Vedoucí práce Ing. Tomáš Sysala Ph.D.
Brame, C.J. (2015). Effective educational videos. Retrieved [todaysdate] from http://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/effective-educational-videos/.
HARRINGTON, Richard. Video s DSLR: od momentek k nádherným snímkům. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-802-5137-963.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Poté byla vedena rozprava během které byly položeny následující dotazy:
Výstupy diplomové práce mohou využívat učitelé všech stupňů studia a lze jich využívat i u všech způsobů výuky, tj. od prezenční až po distanční. (dr. Sysala)
Práce je celkově zdařilá a hodnotím ji jako užitečnou ucelenou metodiku pro každého, kdo se tvorbou výukových videí chce zabývat. Po praktické stránce je zde popsán proces od naplánování až po následné zpracování.
1. Z jakého důvodu máte zvolený pro natáčení výukového videa externí klopový mikrofon?
2. Proč jste se rozhodl pro postprodukci využít raději instalovaný software a komu byste naopak doporučil webovou aplikaci?
3. Potýkal jste se u klíčování s nějakými komplikacemi, které by mohly mít za následek negativní vliv na výslednou kvalitu výukového videa? (Ing. Světlík)
Kde vnímáte využití videa, konkrétně v jakém stupni studia a v jakém rozsahu? Líbí se mi, že píšete na tabuli, znalost grafického projevu je důležitá. (prof. Jašek)
Diplomant pohotově reagoval a všechny otázky správně zodpověděl.