Diplomová práce s názvem "Využití prostředí LetsMod při rozvoji informatického myšlení ve školním vzdělávání" má za cíl seznámit čtenáře s konkrétními změnami, které v roce 2021 proběhly v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Konkrétně se změny týkají oblasti nové informatiky a digitálních kompetencí. Práce se mimo jiné zabývá důvody, proč bylo nutné tyto změny zavést. Digitální prostředí LetsMod obsahující herní prvky se zdá být vhodným prostředkem pro seznámení se základními algoritmizačními strategiemi na pomezí matematiky a informatiky. Cílem práce je navrhnout aktivity, které lze v LetsMod realizovat, jejichž záměrem je rovněž i rozvoj myšlení žáků při řešení problémů, které jsou v souladu s novým Rámcovým vzdělávacím programem. Aktivity jsou připraveny zejména pro učitele Informatiky, kteří by toto prostředí chtěli zařadit do výuky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis titled "The use of the LetsMod environment in the process of computer thinking development in school education" aims to acquaint readers with specific changes in the Framework educational program for elementary education, which took place in 2021. Concretely, these changes relate to the field of new informatics and digital competencies. Among others, this thesis deals with reasons why it was necessary to introduce these changes. The LetsMod digital environment containing game elements seems to be a suitable means of introducing basic algorithmic strategies at the interface between mathematics and computer science. The aim of this diploma thesis is to propose activities that can be implemented in LetsMod, which also aim at developing students problem-solving mindsets that are in line with the new Framework educational program. These activities are especially prepared for Computer Science teachers who would like to include this environment in their teaching.
Klíčová slova
LetsMod, Rámcový vzdělávací program, vzdělávací oblast Informatika, informatické myšlení
Klíčová slova v angličtině
LetsMod, Framework educational program, educational area Informatics, informatics thinking
Rozsah průvodní práce
79 s. (117 946 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem "Využití prostředí LetsMod při rozvoji informatického myšlení ve školním vzdělávání" má za cíl seznámit čtenáře s konkrétními změnami, které v roce 2021 proběhly v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Konkrétně se změny týkají oblasti nové informatiky a digitálních kompetencí. Práce se mimo jiné zabývá důvody, proč bylo nutné tyto změny zavést. Digitální prostředí LetsMod obsahující herní prvky se zdá být vhodným prostředkem pro seznámení se základními algoritmizačními strategiemi na pomezí matematiky a informatiky. Cílem práce je navrhnout aktivity, které lze v LetsMod realizovat, jejichž záměrem je rovněž i rozvoj myšlení žáků při řešení problémů, které jsou v souladu s novým Rámcovým vzdělávacím programem. Aktivity jsou připraveny zejména pro učitele Informatiky, kteří by toto prostředí chtěli zařadit do výuky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis titled "The use of the LetsMod environment in the process of computer thinking development in school education" aims to acquaint readers with specific changes in the Framework educational program for elementary education, which took place in 2021. Concretely, these changes relate to the field of new informatics and digital competencies. Among others, this thesis deals with reasons why it was necessary to introduce these changes. The LetsMod digital environment containing game elements seems to be a suitable means of introducing basic algorithmic strategies at the interface between mathematics and computer science. The aim of this diploma thesis is to propose activities that can be implemented in LetsMod, which also aim at developing students problem-solving mindsets that are in line with the new Framework educational program. These activities are especially prepared for Computer Science teachers who would like to include this environment in their teaching.
Klíčová slova
LetsMod, Rámcový vzdělávací program, vzdělávací oblast Informatika, informatické myšlení
Klíčová slova v angličtině
LetsMod, Framework educational program, educational area Informatics, informatics thinking
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši o aktuálním stavu změn Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v oblasti nové informatiky a digitálních kompetencí.
Se zaměřením na druhý stupeň základních škol navrhněte podpůrné aktivity pro rozvoj informatického myšlení realizovatelné v prostředí LetsMod!, zařaďte je k relevantnímu obsahu kurikula, popište jejich vzdělávací cíle.
V systému LetsMod! vytvořte vlastní sadu navrhnutých aktivit.
Pro vytvořené aktivity připravte metodické pokyny pro učitele.
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši o aktuálním stavu změn Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v oblasti nové informatiky a digitálních kompetencí.
Se zaměřením na druhý stupeň základních škol navrhněte podpůrné aktivity pro rozvoj informatického myšlení realizovatelné v prostředí LetsMod!, zařaďte je k relevantnímu obsahu kurikula, popište jejich vzdělávací cíle.
V systému LetsMod! vytvořte vlastní sadu navrhnutých aktivit.
Pro vytvořené aktivity připravte metodické pokyny pro učitele.
Seznam doporučené literatury
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2021. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/
J. Berki, J. Drábková: Základy informatiky pro 2. stupeň ZŠ [online]. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2020. Dostupné z: https://www.imysleni.cz/images/vzdelavaci_materialy/Inf/ZS-Zaklady-informatiky.pdf
J. Drábková: Didaktika programování [online]. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2019. Dostupné z: https://www.imysleni.cz/images/vyukove_materialy/TUL_Didaktika_programovani.pdf
M. Havelka, V. Stoffová: Didaktika programování pro základní školu [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. Dostupné z: https://www.imysleni.cz/images/vyukove_materialy/UPOL_Didaktika_programovani.pdf
D. Lessner, M. Lána, M. Podrázká Tomková, J. Haut: Základy informatiky pro střední školy [online]. České Budějovice: Jihočeská Univerzita v Českých Budějovicích, 2020. Dostupné z: https://popelka.ms.mff.cuni.cz/ lessner/301/PRIM.php
Seznam doporučené literatury
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2021. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/
J. Berki, J. Drábková: Základy informatiky pro 2. stupeň ZŠ [online]. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2020. Dostupné z: https://www.imysleni.cz/images/vzdelavaci_materialy/Inf/ZS-Zaklady-informatiky.pdf
J. Drábková: Didaktika programování [online]. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2019. Dostupné z: https://www.imysleni.cz/images/vyukove_materialy/TUL_Didaktika_programovani.pdf
M. Havelka, V. Stoffová: Didaktika programování pro základní školu [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. Dostupné z: https://www.imysleni.cz/images/vyukove_materialy/UPOL_Didaktika_programovani.pdf
D. Lessner, M. Lána, M. Podrázká Tomková, J. Haut: Základy informatiky pro střední školy [online]. České Budějovice: Jihočeská Univerzita v Českých Budějovicích, 2020. Dostupné z: https://popelka.ms.mff.cuni.cz/ lessner/301/PRIM.php
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka seznámila komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucí a oponentky diplomové práce. Poté byla vedena rozprava během které byly položeny následující dotazy:
Výsledky diplomové práce mají vysokou relevanci pro aktuální změny ve výuce informatiky a mohou z nich profitovat učitelé informatiky na druhém stupni základních škol, pedagogové volnočasových aktivit s informatickým zaměřením i autorka sama. Cílem prácem práce bylo zaměřit se na druhý stupeň základních škol. Okomentujte možnost práce v prostředí LetsMod při výuce informatiky i na ostatních stupních, zejména na středních školách. (doc. Pátíková)
V praktické části jsou vystiženy nejdůležitější charakteristiky prostředí LetsMod, autorka zvolila vhodné příklady pro vysvětlení jednotlivých funkcionalit. Zařadila též vazbu na klíčové kompetence a zařazení do kurikula (kapitola 4) a metodické pokyny pro učitele včetně časových dotací jednotlivých aktivit (kapitola 6). Tuto část považuji za největší přínos předložené práce. Program používá pro vyhodnocení matematických operací postfixovou notaci. Mohla byste uvést některé výhody a nevýhody tohoto přístupu ve vazbě na vzdělávací cíle? (dr. Matulová)
Byla by vhodná stromová reprezentace výrazu, zkoušela jste ji? (doc. Habiballa)
Má vámi použitý nástroj českou lokalizaci? Pokud ji nemá, představovalo to při zkoušení u dětí problém? Dělala jste si rešerši zda existují podobné nástroje nebo jste si nástroj konkrétně zvolila? (doc. Gazdoš)
Diplomantka pohotově reagovala a všechny otázky zprávně zodpověděla.