Diplomová práce se zabývá reflexí systému povinného vzdělávání pěstounů.
Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické.
Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. Jsou zde definována teoretická východiska, která jsou důležitá pro výzkum. Práce je zaměřena na systém náhradní rodinné péče v ČR, pěstounskou péči, doprovázení pěstounských rodin a vzdělávání pěstounů.
Praktická část se věnuje metodologii výzkumu, výběru respondentů, analýze dat a jejich následné interpretaci.
Pro naplnění cíle práce jsme zvolili výzkumné šetření v kvalitativním pojetí, formou polostrukturovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the reflection of the system of compulsory education of foster parents.
Thesis is divided into two parts - theoretical and practical.
Theoretical part is divided into four chapters. Theoretical solutions, that are important for the research, are defined here. The work is focused on the system of substitute family care in the Czech Republic, foster care, working with foster families and foster education.
The practical part deals with research methodology, selection of respondents, data analysis and their subsequent interpretation.
To fulfill the aim of this work, we chose a research survey in a qualitative concept in form of the semi-structured interviews.
Klíčová slova
pěstounská péče, náhradní rodinná péče, doprovázející organizace, dohoda o výkonu pěstounské péče, klíčový pracovník, vzdělávání pěstounů
Klíčová slova v angličtině
foster care, alternative family care, accompanying organizations, foster care agreement, key worker, education of foster parents
Rozsah průvodní práce
65 s. (103 563 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá reflexí systému povinného vzdělávání pěstounů.
Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické.
Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. Jsou zde definována teoretická východiska, která jsou důležitá pro výzkum. Práce je zaměřena na systém náhradní rodinné péče v ČR, pěstounskou péči, doprovázení pěstounských rodin a vzdělávání pěstounů.
Praktická část se věnuje metodologii výzkumu, výběru respondentů, analýze dat a jejich následné interpretaci.
Pro naplnění cíle práce jsme zvolili výzkumné šetření v kvalitativním pojetí, formou polostrukturovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the reflection of the system of compulsory education of foster parents.
Thesis is divided into two parts - theoretical and practical.
Theoretical part is divided into four chapters. Theoretical solutions, that are important for the research, are defined here. The work is focused on the system of substitute family care in the Czech Republic, foster care, working with foster families and foster education.
The practical part deals with research methodology, selection of respondents, data analysis and their subsequent interpretation.
To fulfill the aim of this work, we chose a research survey in a qualitative concept in form of the semi-structured interviews.
Klíčová slova
pěstounská péče, náhradní rodinná péče, doprovázející organizace, dohoda o výkonu pěstounské péče, klíčový pracovník, vzdělávání pěstounů
Klíčová slova v angličtině
foster care, alternative family care, accompanying organizations, foster care agreement, key worker, education of foster parents
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pěstounské péče, vzdělávání dospělých a systému vzdělávání pěstounů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat pomocí metodologie zakotvené teorie (otevřené a selektivní kódování), včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pěstounské péče, vzdělávání dospělých a systému vzdělávání pěstounů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat pomocí metodologie zakotvené teorie (otevřené a selektivní kódování), včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BUBLEOVÁ, Věduna a kol., 2011. Základní informace o náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, o.s. ISBN 978-80-87455-01-2.
HENDL, Jan, 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 80-7367-040-2.
MIOVSKÝ, Michal, 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-1362-4.
NAVRÁTIL, Pavel, 2001. Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman. ISBN 80-903070-0-0.
PAZLAROVÁ, Hana a kol., 2016. Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1020-7.
Seznam doporučené literatury
BUBLEOVÁ, Věduna a kol., 2011. Základní informace o náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, o.s. ISBN 978-80-87455-01-2.
HENDL, Jan, 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 80-7367-040-2.
MIOVSKÝ, Michal, 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-1362-4.
NAVRÁTIL, Pavel, 2001. Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman. ISBN 80-903070-0-0.
PAZLAROVÁ, Hana a kol., 2016. Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1020-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta diplomové práce. Proběhla diskuse.
doc. Šíp požádal studentku, aby objasnila postup analýzy dat (zejména tvorbu kódů a kategorií) a následnou interpretaci dat.
dr. Hrbáčková komentovala absenci vymezených souvislostí vycházející z výzkumu.
doc. Hladík diskutoval povrchní popis získaných dat, bez hlubší analýzy kvalitativních dat.