Bakalářské práce s názvem Sociální blízkost dětí před a po nástupu do mateřské školy se zabývá problematikou vnímání sociální blízkosti ve vztahu předškolních dětí a osob, které je obklopují. Cílem bakalářské práce je prostřednictvím empirického výzkumu zjistit, "Zda se mění sociálně blízké osoby dětí před a po nástupu do mateřské školy, případně jakým způsobem". Které osoby v sociálním světě dítěte zaujímají subjektivně významné postavení, to znamená, že je považuje za sociálně blízké, bylo zkoumáno v konkrétních sociálních situacích v návaznosti na dvě sociální prostředí typické pro předškolní dítě, v rodině a mateřské škole.
Teoretická část práce charakterizuje pojmy vztahující se k tématu sociální blízkosti a zasazuje zkoumanou problematiku do širších souvislostí. Data pro výzkum byla zjišťována prostřednictvím interview s rodiči dětí předškolního věku a učiteli mateřských škol, do kterých děti docházejí. Analýzou provedeného výzkumu bylo zjištěno, že děti se nejvíce vztahují a vyhledávají opakovanou interakci s osobami z rodiny, zejména s matkou, otcem, prarodiči a sourozenci, k těmto osobám vnímaným jako sociálně blízké přibývají v prostředí mateřské školy další, a to vrstevníci, paní učitelka, asistentka či kuchařka. Učitelka je tedy také osobou, se kterou si dítě předškolního věku tvoří osobní vztah a zahrnuje ji do svého sociálního světa.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis, entitled Social Proximity of Children Before and After Entering Nursery, deals with the issue of the perception of social proximity between preschool children and those who surround them. The aim of the bachelor's thesis is to find out, through empirical research, "Whether the people socially closest to a child change before and after entering nursery, and in what way". The question of which people occupy a subjectively important position in the social world of the child, i.e. he/she considers them socially close, was examined by studying two social environments typical of a preschool child, family and nursery.
The theoretical part of this thesis describes terms related to the concept of social closeness and puts the studied ideas into a broader context. The data for the research was obtained through interviews with parents of preschool children, as well as teachers at nurseries children attend. The analysis of the research showed that children are most concerned with interacting repeatedly with people from the family: mother, father, grandparents and siblings. The people perceived as socially close are increased in the nursery environment: peers, teachers, assistants or cooks. Thus, a teacher is also a person with whom a preschool child forms a personal relationship and includes her in his/her social world.
Klíčová slova
sociální blízkost, sociálně blízké osoby, prostředí rodiny, prostředí mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
social closeness, socially close persons, family environment, nursery environment
Rozsah průvodní práce
71 s. (124 104 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářské práce s názvem Sociální blízkost dětí před a po nástupu do mateřské školy se zabývá problematikou vnímání sociální blízkosti ve vztahu předškolních dětí a osob, které je obklopují. Cílem bakalářské práce je prostřednictvím empirického výzkumu zjistit, "Zda se mění sociálně blízké osoby dětí před a po nástupu do mateřské školy, případně jakým způsobem". Které osoby v sociálním světě dítěte zaujímají subjektivně významné postavení, to znamená, že je považuje za sociálně blízké, bylo zkoumáno v konkrétních sociálních situacích v návaznosti na dvě sociální prostředí typické pro předškolní dítě, v rodině a mateřské škole.
Teoretická část práce charakterizuje pojmy vztahující se k tématu sociální blízkosti a zasazuje zkoumanou problematiku do širších souvislostí. Data pro výzkum byla zjišťována prostřednictvím interview s rodiči dětí předškolního věku a učiteli mateřských škol, do kterých děti docházejí. Analýzou provedeného výzkumu bylo zjištěno, že děti se nejvíce vztahují a vyhledávají opakovanou interakci s osobami z rodiny, zejména s matkou, otcem, prarodiči a sourozenci, k těmto osobám vnímaným jako sociálně blízké přibývají v prostředí mateřské školy další, a to vrstevníci, paní učitelka, asistentka či kuchařka. Učitelka je tedy také osobou, se kterou si dítě předškolního věku tvoří osobní vztah a zahrnuje ji do svého sociálního světa.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis, entitled Social Proximity of Children Before and After Entering Nursery, deals with the issue of the perception of social proximity between preschool children and those who surround them. The aim of the bachelor's thesis is to find out, through empirical research, "Whether the people socially closest to a child change before and after entering nursery, and in what way". The question of which people occupy a subjectively important position in the social world of the child, i.e. he/she considers them socially close, was examined by studying two social environments typical of a preschool child, family and nursery.
The theoretical part of this thesis describes terms related to the concept of social closeness and puts the studied ideas into a broader context. The data for the research was obtained through interviews with parents of preschool children, as well as teachers at nurseries children attend. The analysis of the research showed that children are most concerned with interacting repeatedly with people from the family: mother, father, grandparents and siblings. The people perceived as socially close are increased in the nursery environment: peers, teachers, assistants or cooks. Thus, a teacher is also a person with whom a preschool child forms a personal relationship and includes her in his/her social world.
Klíčová slova
sociální blízkost, sociálně blízké osoby, prostředí rodiny, prostředí mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
social closeness, socially close persons, family environment, nursery environment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice sociální blízkosti a vztahové vazby u dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálního vývoje u dětí předškolního věku.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s rodiči a učiteli dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice sociální blízkosti a vztahové vazby u dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálního vývoje u dětí předškolního věku.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s rodiči a učiteli dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Brisch, K. H. (2012).Bezpečná výchova: budování jisté vztahové vazby mezi rodiči a dětmi. Praha: Portál.
Music, G. (2011). Nurturing natures attachment and children's emotional, sociocultural, and brain development. New York: Psychology Press.
Šulová, L. (2019). Raný psychický vývoj dítěte (3. vyd). Praha: Karolinum.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (2., rozš. a přeprac. vyd). Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Brisch, K. H. (2012).Bezpečná výchova: budování jisté vztahové vazby mezi rodiči a dětmi. Praha: Portál.
Music, G. (2011). Nurturing natures attachment and children's emotional, sociocultural, and brain development. New York: Psychology Press.
Šulová, L. (2019). Raný psychický vývoj dítěte (3. vyd). Praha: Karolinum.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (2., rozš. a přeprac. vyd). Praha: Karolinum.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Studentka hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí vysoce kladně teoretickou i praktickou část. Teoretickou část hodnotí vedoucí jako zdařilou a propracovanou. V praktické části vedoucí konstatuje, že výsledky jsou zpracovány přehledně a dobře. Jediná výhrada se váže k interpretaci, která mohla vycházet z teorie vztahové vazby. Oponentka považuje práci za solidní vzhledem k danému tématu. Za relevantní považuje východiska teoretické práce, která jsou kvalitním podkladem pro praktickou část. V praktické části považuje za slabinu zpracování otázek, které mohly být více hutné ve výsledném zpracování. Drobné nedostatky se objevují v abstraktu, členění kapitol, ale ve výsledku je práce velmi dobrým vhledem do problematiky. Na otázky vedoucího i oponenta odpovídala studentka adekvátně dobře.