Předkládaná diplomová práce se věnuje tématu řízení školy. Teoretická část prezentuje koncept leadershipu v kontextu řízení mateřské školy a představuje sumarizaci poznatků o pracovní náplni ředitele mateřské školy. V praktické části je prezentováno výzkumné šetření, které bylo realizováno s využitím polostrukturovaného interview a tematického psaní s učitelkami mateřských škol. V závěru jsou interpretovány a analyzovány výsledky výzkumu, také odpovědi na výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis deals with a topic School Management from the Kindergarten Teachers' Perspective. The theoretical part presents the concept of leadership in the context of kindergarten management and it presents a summary of theoretical knowledge of the job description of the kindergarten principal. The empirical part presents a research survey, which was conducted using semi-structured interview and thematic writing with kindergarten teachers. In the conclusion, the research results and answers to research questions are interpreted and analysed.
school management, leader, leadership, management style, strategic planning
Rozsah průvodní práce
77 s. (146 744)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se věnuje tématu řízení školy. Teoretická část prezentuje koncept leadershipu v kontextu řízení mateřské školy a představuje sumarizaci poznatků o pracovní náplni ředitele mateřské školy. V praktické části je prezentováno výzkumné šetření, které bylo realizováno s využitím polostrukturovaného interview a tematického psaní s učitelkami mateřských škol. V závěru jsou interpretovány a analyzovány výsledky výzkumu, také odpovědi na výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis deals with a topic School Management from the Kindergarten Teachers' Perspective. The theoretical part presents the concept of leadership in the context of kindergarten management and it presents a summary of theoretical knowledge of the job description of the kindergarten principal. The empirical part presents a research survey, which was conducted using semi-structured interview and thematic writing with kindergarten teachers. In the conclusion, the research results and answers to research questions are interpreted and analysed.
school management, leader, leadership, management style, strategic planning
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o procesech řízení mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek o specifikacích řízení pedagogického procesu v mateřské škole.
Příprava metodologie empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím tematického psaní a interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace a shrnutí výsledků výzkumu a zpracování doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o procesech řízení mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek o specifikacích řízení pedagogického procesu v mateřské škole.
Příprava metodologie empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím tematického psaní a interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace a shrnutí výsledků výzkumu a zpracování doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Majerčíková, J., & Rebendová, A. (2016). Mateřská škola ve světě univerzity. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Munby, S. (2020). The development of school leadership practices for 21st century schools. European Journal of Education, 55(2), 146-150.
Syslová, Z. (2015). Jak úspěšně řídit mateřskou školu. Praha: Wolters Kluwer.
Trojan, V. (2014). Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer.
Trojanová, I. (2017). Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. Praha: Wolters Kluwer.
Voda, J. (2012). Manažerské rozhodování při řízení kvality školy. Pedagogická orientace, 22(3), 428-451.
Seznam doporučené literatury
Majerčíková, J., & Rebendová, A. (2016). Mateřská škola ve světě univerzity. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Munby, S. (2020). The development of school leadership practices for 21st century schools. European Journal of Education, 55(2), 146-150.
Syslová, Z. (2015). Jak úspěšně řídit mateřskou školu. Praha: Wolters Kluwer.
Trojan, V. (2014). Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer.
Trojanová, I. (2017). Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. Praha: Wolters Kluwer.
Voda, J. (2012). Manažerské rozhodování při řízení kvality školy. Pedagogická orientace, 22(3), 428-451.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji práci. Vedoucí i oponent hodnotili teoretický vstup jako spíše chaotický a neprovázaný. Práce však obsahuje dlouhé souvislé texty, které velmi ztěžují porozumění a orientaci v textu. V empirické části jsou zajímavá data, bohužel výsledné kategorie jsou nepromyšlené. Studentka zodpovídala dotazy vedoucího, oponenta i komise adekvátně.