Diplomová práce je teoreticko-empirického charakteru a zaměřuje se na roli zástupce ředitele v řízení mateřské školy. V teoretické části práce jsou sumarizovány poznatky o mateřské škole jako organizaci a jejím managementu, řízení a vedení školy. Stěžejní část je věnována samotnému zástupci ředitele, a jeho postavením zástupce v rámci systému, specifikům jeho práce a činnostem a v neposlední řadě samotné roli zástupce ředitele. Praktická část je založena na empirickém výzkumu, jehož cílem je popsat jaká je úloha zástupce ředitele v řízení školy. Výzkumný soubor představují zástupkyně ředitelů. Informace od zástupkyň jsou získány prostřednictvím interview a nestrukturovaného pozorování jejich práce. Zpracováním dat z výzkumu se prokázalo, že zástupce ředitele zastává více rolí, roli organizátora, plánovače nebo administrátora.
Anotace v angličtině
The master thesis is of a theoretical-empirical nature and focuses on the role of the deputy director in the management of the kindergarten. The theoretical part summarizes the knowledge about the kindergarten as an organization and its management, and the management of the school. The main part is focuses on the deputy director as such, where I deal with the position of the deputy within the system, the specifics of the work and activities and the role of the deputy director. The practical part is based on empirical research, whose aim was to describe the role of the deputy director in school management. Participants of the research were deputy directors. The information was obtained through interviews and unstructured observation of their work. The research has shown that the deputy director holds more roles, the role of organizer, planner or administrator.
Klíčová slova
Zástupce ředitele školy, procesy řízení mateřské školy, leadership, delegování
Diplomová práce je teoreticko-empirického charakteru a zaměřuje se na roli zástupce ředitele v řízení mateřské školy. V teoretické části práce jsou sumarizovány poznatky o mateřské škole jako organizaci a jejím managementu, řízení a vedení školy. Stěžejní část je věnována samotnému zástupci ředitele, a jeho postavením zástupce v rámci systému, specifikům jeho práce a činnostem a v neposlední řadě samotné roli zástupce ředitele. Praktická část je založena na empirickém výzkumu, jehož cílem je popsat jaká je úloha zástupce ředitele v řízení školy. Výzkumný soubor představují zástupkyně ředitelů. Informace od zástupkyň jsou získány prostřednictvím interview a nestrukturovaného pozorování jejich práce. Zpracováním dat z výzkumu se prokázalo, že zástupce ředitele zastává více rolí, roli organizátora, plánovače nebo administrátora.
Anotace v angličtině
The master thesis is of a theoretical-empirical nature and focuses on the role of the deputy director in the management of the kindergarten. The theoretical part summarizes the knowledge about the kindergarten as an organization and its management, and the management of the school. The main part is focuses on the deputy director as such, where I deal with the position of the deputy within the system, the specifics of the work and activities and the role of the deputy director. The practical part is based on empirical research, whose aim was to describe the role of the deputy director in school management. Participants of the research were deputy directors. The information was obtained through interviews and unstructured observation of their work. The research has shown that the deputy director holds more roles, the role of organizer, planner or administrator.
Klíčová slova
Zástupce ředitele školy, procesy řízení mateřské školy, leadership, delegování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se řízení mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na roli zástupců ředitelů v řízení mateřské školy.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování a rozhovorů s vedoucími pedagogickými pracovníky mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se řízení mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na roli zástupců ředitelů v řízení mateřské školy.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování a rozhovorů s vedoucími pedagogickými pracovníky mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Garza, Jr, E., Drysdale, L., Gurr, D., Jacobson, S. & Merchant, B. (2014), Leadership for school success: lessons from effective principals. Bingley: Emerald Group Publishing Limited.
Kowalski, T. J. (2010). The school principal: visionary leadership and competent management. New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Lhotková, I., Trojan, V., & Kitzberger, J. (2015). Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: Wolters Kluwer.
Riedl Černíková, B., Trojanová, I., & Tureckiová, M. (2019). Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství. Praha: Wolters Kluwer.
Syslová, Z. a kol. (2015). Jak úspěšně řídit mateřskou školu. Praha: Wolters Kluwer.
Trojan, V., Trojanová, I., & Puškinová, M. (2018). Zástupce ředitele, aneb Život mezi mlýnskými kameny. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Garza, Jr, E., Drysdale, L., Gurr, D., Jacobson, S. & Merchant, B. (2014), Leadership for school success: lessons from effective principals. Bingley: Emerald Group Publishing Limited.
Kowalski, T. J. (2010). The school principal: visionary leadership and competent management. New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Lhotková, I., Trojan, V., & Kitzberger, J. (2015). Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: Wolters Kluwer.
Riedl Černíková, B., Trojanová, I., & Tureckiová, M. (2019). Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství. Praha: Wolters Kluwer.
Syslová, Z. a kol. (2015). Jak úspěšně řídit mateřskou školu. Praha: Wolters Kluwer.
Trojan, V., Trojanová, I., & Puškinová, M. (2018). Zástupce ředitele, aneb Život mezi mlýnskými kameny. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji diplomovou práci. Dle názoru hodnotitelů teoretická část mohla být více propracovaná, provázaná, použitý jazyk mohl být více odborný. Výzkumné otázky by potřebovaly precizovat. Vedoucí práce doporučila propojit závěry výzkumu s diskusí a limity. Interpretace dat působí dle jejího názoru jednoduše, text není příliš čtivý. Stejné závěry shledává i oponent práce. Studentka zodpovídala otázky komise kvalitně. Při obhajobě předvedla celkově dobrý výkon.