Diplomová práce je orientována na problematiku výukové komunikace mezi učitelem a žáky v primární edukaci. Teoretická část byla vypracována na základě studia odborné literatury, pojednává o výukové komunikaci a jejích charakteristikách. Součástí teoretické části jsou také dosavadní výzkumy výukové komunikace, které byly pro tuto diplomovou práci klíčové. Praktická část se zaměřila na zmapování výukové komunikace v pátých ročnících základní školy. Výzkum v diplomové práci byl realizován v kvantitativním designu, byla uplatněna Flandersova metoda pozorování výukové komunikace a obsahová analýza přepsaných vyučovacích hodin.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the issue of educational communication between teacher and pupils in primary education. The theoretical part is based on a study of technical literature in the field. It discusses educational communication and its characteristics. The theoretical part also includes existing research on educational communication which was key to this thesis. The practical part is focused on mapping educational communication in the fifth grade of primary school. The research in this diploma thesis was carried out in quantitative design. It uses Flanders´s method of observing educational communication and content analysis of transcribed teaching lessons.
Klíčová slova
výuková komunikace, učitel, žáci, dialog, monolog, dominance ve výukové komunikaci, emocionální stránka výukové komunikace
Klíčová slova v angličtině
educational communication, teacher, pupils, dialogue, monologue, dominance in educational communication, emotional side of educational communication
Rozsah průvodní práce
130
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je orientována na problematiku výukové komunikace mezi učitelem a žáky v primární edukaci. Teoretická část byla vypracována na základě studia odborné literatury, pojednává o výukové komunikaci a jejích charakteristikách. Součástí teoretické části jsou také dosavadní výzkumy výukové komunikace, které byly pro tuto diplomovou práci klíčové. Praktická část se zaměřila na zmapování výukové komunikace v pátých ročnících základní školy. Výzkum v diplomové práci byl realizován v kvantitativním designu, byla uplatněna Flandersova metoda pozorování výukové komunikace a obsahová analýza přepsaných vyučovacích hodin.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the issue of educational communication between teacher and pupils in primary education. The theoretical part is based on a study of technical literature in the field. It discusses educational communication and its characteristics. The theoretical part also includes existing research on educational communication which was key to this thesis. The practical part is focused on mapping educational communication in the fifth grade of primary school. The research in this diploma thesis was carried out in quantitative design. It uses Flanders´s method of observing educational communication and content analysis of transcribed teaching lessons.
Klíčová slova
výuková komunikace, učitel, žáci, dialog, monolog, dominance ve výukové komunikaci, emocionální stránka výukové komunikace
Klíčová slova v angličtině
educational communication, teacher, pupils, dialogue, monologue, dominance in educational communication, emotional side of educational communication
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o pravidlech komunikace mezi učitelem a žáky.
Vymezení teoretických východisek týkajících se pedagogické komunikace v primární edukaci.
Příprava výzkumné metodologie, stanovení cílů výzkumu, výzkumných otázek a metod výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat pedagogického výzkumu, včetně jejich interpretace a diskuse.
Prezentace výsledků výzkumu a doporučení pro budoucí pedagogický výzkum a praxi.
Seznam doporučené literatury
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Mareš, J. (2016). Zkoumání procesů a struktur ve výukové komunikaci: historie a současnost. Pedagogika, 66(3), 250–289.
Powell, D. L., & Powell, R. G. (2016). Classroom Communication and Diversity: Enhancing Instructional Practice. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Šeďová, K., Šalamounová Z., Švaříček R., Sedláček M., Majcík M., & Navrátilová J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita.
Vicherková, D. (2018). Pedagogická komunikace. Ostrava: Ostravská univerzita.
Seznam doporučené literatury
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Mareš, J. (2016). Zkoumání procesů a struktur ve výukové komunikaci: historie a současnost. Pedagogika, 66(3), 250–289.
Powell, D. L., & Powell, R. G. (2016). Classroom Communication and Diversity: Enhancing Instructional Practice. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Šeďová, K., Šalamounová Z., Švaříček R., Sedláček M., Majcík M., & Navrátilová J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita.
Vicherková, D. (2018). Pedagogická komunikace. Ostrava: Ostravská univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji práci. Vedoucí práce hodnotil téma jako zajímavé. Oponent oceňuje zaměření předmětu práce na pedaogickou komunikaci v primární edukaci, ale namítá, že zpracování tématu působilo během čtení velmi roztříštěně. Oponent práce ale oceňuje detailní přehled zrealizovaných pozorování v jednotlivých hodinách. Studentka zodpovídala otázky komise adekvátně, v některých případech však bylo nutné korigovat nepřesnosti.