Diplomová práce se zabývá tématem spolupráce žáků během výuky. Cílem práce bylo zjistit, jak probíhá spolupráce žáků pátého ročníku 1. stupně základní školy při výuce. V teoretické části se autorka věnuje základním poznatkům ohledně spolupráce, o které se pak opírá v praktické části. Zároveň jsou zde prezentovány výsledky výzkumu, který byl realizován na bázi pozorování vyučovacích jednotek. Realizovány byly také rozhovory s učiteli a žáky, aby byla data věrohodná. Využita byla metoda otevřeného kódování a triangulace dat, z důvodu ověření platnosti a plnohodnotnosti dat. V závěru diplomové práce je zpracována interpretace dat a výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with the topic of cooperation of students during teaching. The aim of the work was find out the cooperation of pupils of the 1st grade of primary school in teaching. In the theoretical part, the author deals with basic knowledge about cooperation, which she then relies on in the practical part. At the same time, the results of research are presented here, which were carried out on the basis of observations of teaching units. Interviews with teachers and pupils were also conducted to make the data credible. The method of open coding and triangulation of data was used, in order to verify the validity and completeness of the data. At the end of the diploma thesis, the interpretation results are processed.
Klíčová slova
sociální učení, spolupráce, kooperativní učení, znaky kooperativního učení
Klíčová slova v angličtině
social learning, cooperation, kooperative learning, signs of kooperative learning
Rozsah průvodní práce
105
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem spolupráce žáků během výuky. Cílem práce bylo zjistit, jak probíhá spolupráce žáků pátého ročníku 1. stupně základní školy při výuce. V teoretické části se autorka věnuje základním poznatkům ohledně spolupráce, o které se pak opírá v praktické části. Zároveň jsou zde prezentovány výsledky výzkumu, který byl realizován na bázi pozorování vyučovacích jednotek. Realizovány byly také rozhovory s učiteli a žáky, aby byla data věrohodná. Využita byla metoda otevřeného kódování a triangulace dat, z důvodu ověření platnosti a plnohodnotnosti dat. V závěru diplomové práce je zpracována interpretace dat a výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with the topic of cooperation of students during teaching. The aim of the work was find out the cooperation of pupils of the 1st grade of primary school in teaching. In the theoretical part, the author deals with basic knowledge about cooperation, which she then relies on in the practical part. At the same time, the results of research are presented here, which were carried out on the basis of observations of teaching units. Interviews with teachers and pupils were also conducted to make the data credible. The method of open coding and triangulation of data was used, in order to verify the validity and completeness of the data. At the end of the diploma thesis, the interpretation results are processed.
Klíčová slova
sociální učení, spolupráce, kooperativní učení, znaky kooperativního učení
Klíčová slova v angličtině
social learning, cooperation, kooperative learning, signs of kooperative learning
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o spolupráci žáků během výuky.
Vymezení teoretických východisek o spolupráci žáků během výuky.
Studium kvalitativní metodologie pedagogického výzkumu a jeho aplikace.
Příprava empirické části, vymezení cíle výzkumu, výzkumných otázek a metod výzkumu.
Konceptualizace dat a hledání teoretických vztahů mezi koncepty.
Prezentace výsledků výzkumu a doporučení pro budoucí pedagogický výzkum a praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o spolupráci žáků během výuky.
Vymezení teoretických východisek o spolupráci žáků během výuky.
Studium kvalitativní metodologie pedagogického výzkumu a jeho aplikace.
Příprava empirické části, vymezení cíle výzkumu, výzkumných otázek a metod výzkumu.
Konceptualizace dat a hledání teoretických vztahů mezi koncepty.
Prezentace výsledků výzkumu a doporučení pro budoucí pedagogický výzkum a praxi.
Seznam doporučené literatury
Gillies, R. (2016). Cooperative learning: Review of research and practice. Australian Journal of Teacher Education, 41(3), 39–54.
Kasíková, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
Kasíková, H. (2017). Kooperativní učení ve výuce: teorie – výzkum – realita. Pedagogika, 67(2), 106-125.
Kotrba, T., & Lacina, L. (2015). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
Skutil, M., Havlíčková, K., & Matějíčková, R. (2015). Educational Process in Terms of Teaching Methods and Organizational Forms in Small Schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 2560–2565. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.01.932
Seznam doporučené literatury
Gillies, R. (2016). Cooperative learning: Review of research and practice. Australian Journal of Teacher Education, 41(3), 39–54.
Kasíková, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
Kasíková, H. (2017). Kooperativní učení ve výuce: teorie – výzkum – realita. Pedagogika, 67(2), 106-125.
Kotrba, T., & Lacina, L. (2015). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
Skutil, M., Havlíčková, K., & Matějíčková, R. (2015). Educational Process in Terms of Teaching Methods and Organizational Forms in Small Schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 2560–2565. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.01.932
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce vyzdvihla ambici přínosu práce, která však v realizaci pokulhávala. Teoretická část vykazuje nedostatky, zejména v koncepci a hlubším propracování. V praktické části shledává, vedoucí práce, nedostatky ve formulaci cílů a celkové pečlivosti zpracování, které chtělo větší časovou dotaci. Oponent práce hodnotí teoretickou část jako kompilátní a absentuje zúžení a propracování tématu. Také praktická část nese nedostatky, zejména v analýze dat a interpretace dat. Oponent shledává nedostatky také v gramatické a citační oblasti. Na otázky vedoucího a oponenta odpovídala studentka s obtížemi a neporozuměním.