Předložená diplomová práce se zaměřuje na zjišťování názorů učitelů na distanční vzdělávání v době pandemie. Distanční vzdělávání je tématem, které bylo v posledních dvou letech diskutováno v různých souvislostech. Cílem diplomové práce bylo sumarizovat o distančním vzdělávání teoretické poznatky a realizovat výzkumné šetření mezi učiteli prvního stupně základních škol. Výzkum byl realizován na vzorku 300 respondentů ve dvou fázích. V první fázi byl využit škálový dotazník a ve druhé strukturované interview. Z analýzy dat bylo zjištěno, že distanční vzdělávání učitelé hodnotí jak pozitivně, tak i negativně. Učitelé vyučovali převážně kombinací online a off-line výuky. Dále prokazatelně došlo u učitelů ke zlepšení dovedností v oblasti digitálních technologiích a různých aplikacích, či programech souvisejících s distančním vzděláváním. Distanční vzdělávání považují za novou cestu ve vzdělávání.
Anotace v angličtině
The presented thesis focuses on finding teachers' view on distance education in the times of pandemic. Distance education is a topic that has been discussed in various contexts over the last two years. The goal of this diploma thesis was to summarize the theoretical knowledge about it and to conduct a research between elementary school teachers. The research was conducted on a sample of 300 teachers in two phases. During the first phase, a scaled questionnaire was used and a structured interview during the second phase. The data analysis revealed that teachers evaluate the distance education both positively and negatively. Teachers were teaching mostly a combination of online and offline education. Further, it is also demonstrable that teachers got better in digital technologies and in a variety of applications or programs connected to distance education. They find distance education to be a new way in education.
Klíčová slova
distanční vzdělávání, digitální technologie, digitální gramotnost, formy distančního vzdělávání, e-komunikace
Klíčová slova v angličtině
distance education, digital technologies, digital literacy, forms of distance education, e-communications
Rozsah průvodní práce
104 s. (140 874)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se zaměřuje na zjišťování názorů učitelů na distanční vzdělávání v době pandemie. Distanční vzdělávání je tématem, které bylo v posledních dvou letech diskutováno v různých souvislostech. Cílem diplomové práce bylo sumarizovat o distančním vzdělávání teoretické poznatky a realizovat výzkumné šetření mezi učiteli prvního stupně základních škol. Výzkum byl realizován na vzorku 300 respondentů ve dvou fázích. V první fázi byl využit škálový dotazník a ve druhé strukturované interview. Z analýzy dat bylo zjištěno, že distanční vzdělávání učitelé hodnotí jak pozitivně, tak i negativně. Učitelé vyučovali převážně kombinací online a off-line výuky. Dále prokazatelně došlo u učitelů ke zlepšení dovedností v oblasti digitálních technologiích a různých aplikacích, či programech souvisejících s distančním vzděláváním. Distanční vzdělávání považují za novou cestu ve vzdělávání.
Anotace v angličtině
The presented thesis focuses on finding teachers' view on distance education in the times of pandemic. Distance education is a topic that has been discussed in various contexts over the last two years. The goal of this diploma thesis was to summarize the theoretical knowledge about it and to conduct a research between elementary school teachers. The research was conducted on a sample of 300 teachers in two phases. During the first phase, a scaled questionnaire was used and a structured interview during the second phase. The data analysis revealed that teachers evaluate the distance education both positively and negatively. Teachers were teaching mostly a combination of online and offline education. Further, it is also demonstrable that teachers got better in digital technologies and in a variety of applications or programs connected to distance education. They find distance education to be a new way in education.
Klíčová slova
distanční vzdělávání, digitální technologie, digitální gramotnost, formy distančního vzdělávání, e-komunikace
Klíčová slova v angličtině
distance education, digital technologies, digital literacy, forms of distance education, e-communications
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o aplikaci digitálních technologiích v základních školách.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o strategiích učitelů v době pandemie.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o aplikaci digitálních technologiích v základních školách.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o strategiích učitelů v době pandemie.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Falloon, G. (2017). Mobile Devices and Apps as Scaffolds to Science Learning in the Primary Classroom. Journal of Science Education and Technology, 26(6), 613 - 628. https://doi.org/10.1007/s10956-017-9702-4
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Maněna, V., Maněnová, M., Šín, M., & Myška, K. (2015). Moderně s Moodlem: Jak využít e-learning ve svůj prospěch?. Praha: CZ.NIC.
Odcházelová, T. (2014). Role multimédií ve výuce přírodních věd. Scientia in Educatione, 5(2), 2-12. https://doi.org/10.14712/18047106.93
Zounek, J., Juhaňák, L., Staudková, H., & Poláček, J. (2016). E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Falloon, G. (2017). Mobile Devices and Apps as Scaffolds to Science Learning in the Primary Classroom. Journal of Science Education and Technology, 26(6), 613 - 628. https://doi.org/10.1007/s10956-017-9702-4
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Maněna, V., Maněnová, M., Šín, M., & Myška, K. (2015). Moderně s Moodlem: Jak využít e-learning ve svůj prospěch?. Praha: CZ.NIC.
Odcházelová, T. (2014). Role multimédií ve výuce přírodních věd. Scientia in Educatione, 5(2), 2-12. https://doi.org/10.14712/18047106.93
Zounek, J., Juhaňák, L., Staudková, H., & Poláček, J. (2016). E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce vysoce kladně hodnotí průběh zpracovávání práce, na kterém studentka pracovala několik let a své výsledky průběžně prezentovala i na soutěži. Teoretická práce se zdařila ve své struktuře a využití zdrojů. Praktická část plynule navazuje na teoretickou část, kterou hodnotí také kladně. Zásadní nedostatky neshledává, i když by bylo možné prohloubit zpracování některých dat a jejich interpretaci. Vysoce se hodnotí také využití více metod, které studentka využila. Vedoucí práce oceňuje také spolupráci se studentkou. Oponentka práce považuje téma za aktuální a atraktivní. Teoretická část je logicky přehledně členěná. Oponentka oceňuje, že studentka otvírá téma digitální gramotnosti, i když by uvítala hlubší teoretickou analýzu. V praktické části jsou jen drobné připomínky. Oponentka vyzdvihuje přehlednost a diskuzi v závěru a také práci s limity, s kterými studentka pracuje. Studentka dokázala odpovědět na otázky vedoucího i oponenta.