Tato bakalářská práce zjišťuje motivaci žáků druhého stupně základní školy k učení, konkrétně zda u těchto žáků převažuje motivace vnitřní, či vnější. V teoretické části práce shrnuje základní poznatky z oblasti obecné motivace, motivace k učení a motivačních determinantů. Praktická část je zaměřena na specializovaný výzkum. Obsahuje vyhodnocení cíleného dotazníkového šetření a intepretaci získaných dat. V závěru bakalářské práce je ověřována hypotéza, zda existuje souvislost mezi převažujícím druhem motivace a věkem, pohlavím a vzdělanostními aspiracemi žáků.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s thesis examines the motivation of pupils in lower secondary education to learn, particularly the question whether internal or external motivation prevails in these pupils. The theoretical part of the thesis summarizes the basic theoretical findings in the field of motivation, motivation to learn and motivation determinants. The practical part focuses on specialized research based on the assessment of a questionnaire survey and the interpretation of the data obtained. The final part of the thesis verifies the assumptions of the hypothesis that there is a connection between the predominant type of motivation and age, gender and the educational aspirations of the pupils.
Tato bakalářská práce zjišťuje motivaci žáků druhého stupně základní školy k učení, konkrétně zda u těchto žáků převažuje motivace vnitřní, či vnější. V teoretické části práce shrnuje základní poznatky z oblasti obecné motivace, motivace k učení a motivačních determinantů. Praktická část je zaměřena na specializovaný výzkum. Obsahuje vyhodnocení cíleného dotazníkového šetření a intepretaci získaných dat. V závěru bakalářské práce je ověřována hypotéza, zda existuje souvislost mezi převažujícím druhem motivace a věkem, pohlavím a vzdělanostními aspiracemi žáků.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s thesis examines the motivation of pupils in lower secondary education to learn, particularly the question whether internal or external motivation prevails in these pupils. The theoretical part of the thesis summarizes the basic theoretical findings in the field of motivation, motivation to learn and motivation determinants. The practical part focuses on specialized research based on the assessment of a questionnaire survey and the interpretation of the data obtained. The final part of the thesis verifies the assumptions of the hypothesis that there is a connection between the predominant type of motivation and age, gender and the educational aspirations of the pupils.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti motivace, motivace žáků k učení, odměn a trestů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti motivace, motivace žáků k učení, odměn a trestů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HRBÁČKOVÁ, Karla, 2010. Kognitivní a nonkognitivní determinanty rozvoje autoregulace učení studentů. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-214-7.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
MEŠKOVÁ, Marta, 2012. Motivace žáků efektivní komunikací: [praktická příručka pro učitele]. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0198-4.
MUSGROVE, Frank, 2012. The family, education and society. London: Routledge, Taylor & Francis Group. ISBN 978-0-415-75309-8.
PRŮCHA, Jan, 2020. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2853-2.
Seznam doporučené literatury
HRBÁČKOVÁ, Karla, 2010. Kognitivní a nonkognitivní determinanty rozvoje autoregulace učení studentů. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-214-7.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
MEŠKOVÁ, Marta, 2012. Motivace žáků efektivní komunikací: [praktická příručka pro učitele]. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0198-4.
MUSGROVE, Frank, 2012. The family, education and society. London: Routledge, Taylor & Francis Group. ISBN 978-0-415-75309-8.
PRŮCHA, Jan, 2020. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2853-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická východiska práce. Poté seznámila komisi s metodologickým postupem, představila výzkumné cíle, hypotézy, výzkumný soubor. Podrobněji popisovala závěry výzkumu a vyhodnocení hypotéz. Proběhla diskuze týkající se výzkumného nástroje.